Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk GT-M (2013)

autoreview

Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk GT-M (2013)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst160.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verslag van eerste 3,5 jaar met Mazda 6

  • 160.000 km

Een beetje laat, maar beter laat dan nooit: hier een verslag van mijn wagen: een Mazda 6 2013 Sportbreak 150pk Executive. Belgische wagen, maar het Executive uitrustingsniveau komt overeen met de GT-M in Nederland.

Aankoop
Een dikke 5 jaar geleden mocht ik een nieuwe leasewagen uitkiezen ter vervanging van mijn VW Passat 2.0 TDI Highline break. Dat was geen slechte wagen, maar ik wilde wel iets met meer persoonlijkheid. Mazda bracht toen de net de CX-5 uit. In januari op het autosalon in Brussel even gaan kijken naar een model van de voor productie. Mooie wagen, maar SUV is toch echt niets voor mij. Verkoper wist te zeggen dat er ook een nieuwe 6 aan zat te komen, gebaseerd op het Shinari concept. Dat zag er wel zeer goed uit. De motor uit de CX-5 was me bij een proefrit zeer goed bevallen en de leaseprijzen daarvan lagen ongelofelijk laag. In oktober 2012 naar een presentatie van de 6 in Utrecht geweest en zo snel het kon, deze wagen in december 2012 besteld bij de leasemaatschappij.
Wagen zou in april 2013 geleverd worden. Spijtig genoeg enkele probleempjes gehad op mijn werk, maar tezamen met start bij nieuwe werkgever, de wagen op 1 juli 2013 kunnen ophalen bij de dealer.

Omdat er ruim leasebudget was (iets minder bij nieuwe werkgever, want nieuw bedrijf, dus minder kortingen) kon ik de duurste uitvoering kiezen, natuurlijk in het prachtige Soul Red met de witte lederen zetels. Enkel de 19" velgen heb ik laten vervangen door 17". Inclusief winterbanden was dat toch een serieuze verlaging van het leasebedrag.
Wat een pracht van een wagen!
Na 1,5 maand er mee naar het zuiden van Frankrijk op vakantie gegaan. Ongelofelijk hoeveel trekkracht deze wagen heeft en van welke lage toeren hij wil werken. De Passat 2.0 was 1 van de eerste common rail motoren van VW. Veel stiller dan de oude pompverstuivers, maar had toch ook nog het probleem dat er niet veel te rapen viel onder 2.000 toeren en dat het bij 3.500 op hield. De Mazda trekt echter vanaf 1.200 toeren zonder morren en trekt door tot aan de rode streep bij 4.500 toeren. Echt fantastisch!
Het Mazda blok is vrij stil, enkel is het spijtig dat hij bij het starten regelmatig een 10-tal seconden 2.000 toeren draait om de katalysator sneller te doen opwarmen. Daarna zakt het toerental weer en is hij mooi stil.

Echt slechte wagens vind je tegenwoordig niet meer denk ik. Wel kan een wagen je wel of niet liggen. Wel, de Mazda 6 ligt mij zeer goed! Waar de Passat bij sportief weggedrag over zijn voorwielen wegschoof en banden vrat, daar rijdt de 6 heerlijk sportief zonder oncomfortabel te zijn. Zetels zitten me perfect, ik stap na ritten van +2u uit zonder pijn of vermoeidheid. Vorig jaar zijn we van de Pyreneeën teruggereden naar Belgie (1.100km) met enkel een paar korte stopjes. Was namelijk vrij druk op de parkings en zeer warm; liever koel in de auto dan zweten op de parking. Geen centje pijn.

Het is spijtig genoeg niet allemaal rozegeur en maneschijn.
Wat meteen opviel was het MP3 gedeelte van de radio. Na moeten werken met 2GB SD kaartjes in de RNS510 van de Passat dacht ik dat met de USB aansluiting op de NB-1 in de Mazda ik een USB HD kon aansluiten met al mijn muziek er op. Niet dus. Het systeem probeert namelijk een volledige database aan te leggen van alle muziek op de schijf of stick. In de software versie waarmee het systeem geleverd werd, startte het afspelen van de muziek pas als dit volledig gedaan was. Kon je soms 10 minuten zitten wachten eer er MP3 muziek kwam. Of soms ook niet want dan kwam er een USB fout, vooral als er meer dan 2GB muziek op de stick stond. Wat het nog erger maakte, was dat het systeem dit iedere keer opnieuw deed wanneer het contact afgezet was. Even tanken? Terug 5 minuten wachten op muziek. En oh ja, het systeem was ook vergeten welk liedje of album aan het spelen was. Onwerkbaar.
Gelukkig heeft Mazda toch nog geïnvesteerd in een hardware update van de USB/Bluetooth module zodat het systeem al muziek kon beginnen spelen terwijl hij een het indexeren was en ook het liedje onthield. Dus je het dan toch al na 30s muziek. Echter mag de stick niet meer dan 1,5GB muziek bevatten of toch weer "USB Fout".
Zeer spijtig dat je niet gewoon de directory structuur van de stick kan doorlopen, zou alle problemen opgelost hebben.

Ook het TomTom systeem vind ik niet geweldig. Bij uitzoomen verdwijnen de wagen reeds zeer snel , zelfs snelwegen. Ook namen van steden. Hou je enkel nog topografisch informatie (steden, bossen, weiden) over. Wat heb je daar nu aan in een auto?!
Ook regelmatig dat het systeem 'vergeten' is dat er een snelweg van Eindhoven naar Antwerpen loopt als ik vanuit Utrecht naar huis rij.
En TomTom maakt ook soms de keuze om de ene keer langs die route te rijden en de andere keer langs een andere route. Waarom? Heeft niets met file informatie te maken, want had hij ook in het buitenland waar we geen file informatie hadden. Het Live abonnement viel me ook sterk tegen bij onze eerste vakantie in Hongarije. "Tja, dat land ondersteunen we niet" Vrij waardeloos dus.

Ik heb reeds zitten zoeken naar andere head units, maar dan verlies je op zijn minst de MMI interface in de middenconsole en waarschijnlijk ook de stuurbediening.

Geen andere problemen?
Toch wel. Na een half jaar begon de motor bij het starten zeer onrustig te draaien. Bleek een probleem te zijn met de nokkenas bij koudstart die afsleet. Ik was kennelijk de eerste bij mijn dealer die hier mee te maken kreeg. Men dacht dat het repareren 2 dagen zou duren, maar op het einde van de dag mocht ik de wagen reeds gaan ophalen. Een tijdje vrees gehad dat ijzervijlsel van de nokkenas andere onderdelen kapot zou maken, maar tot nu toe nog niets van gemerkt.

Na 3 jaar had ik soms geen trekkracht meer tot 3.000 toeren. Bleek dat er een klepje dat schakelde tussen kleine en grote turbo niet goed werkte waardoor enkel de grote nog meespeelde. Snelle fix onder garantie.

Subwoofer in de rechterdeur bromde ook na 3 jaar, maar is met aandringen door de dealer door de leasemaatschappij betaald. Kostte toch 350 euro.

Wagen zelf overgekocht
Toen ik de wagen bijna 4 jaar had, nam ik het besluit om als zelfstandige verder te gaan. Werkgever gaf de opdracht om de wagen bij de leasemaatschappij binnen te brengen. Ik had niet de bedoeling om direct een wagen aan te schaffen, maar toch even de prijs nagevraagd. Die bleek zeer goed mee te vallen, waarschijnlijk omdat hij reeds 160.000km had. Toch besloten om de wagen te kopen, ook omdat als ik een nieuwe wagen zou moeten kiezen deze klasse ik waarschijnlijk de gefacelifte 6 zou kiezen.
De wagen bevalt me goed, ik ken de geschiedenis en hij is Euro 6 met redelijk goede CO2. Ik mag dus tot na 2025 in Antwerpen er mee binnen.

Ondertussen op een 9 maanden tijd toch 23.000km er bij opgezet zonder enige problemen. De afschrijving op mijn bedrijf is op 3 jaar gezet en ik verwacht er toch nog zo lang mee te kunnen rijden. Het zou leuk zijn als we de wagen daarna nog privé kunnen verder rijden en er een elektrische wagen op de zaak kan komen.
Het grote onderhoud op 180.000km bracht toch geen enkele verrassing en was bij de dealer een schappelijke 376 euro.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.