Mazda 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 67.000 km |
Onderschatte auto
- 67.000 km
Toen het nieuwe Model van de Mazda 6 in 2008 uitkwam wist ik het meteen.
Dit wordt mijn volgende auto.
Ik vond en vind de lijnen prachtig en het is weer eens wat anders dan een doorsnee Passat, Mondeo of Avensis
Oktober 2008 was het dan zover.
Ik kon mijn nieuwe Mazda 6 op gaan halen bij de dealer.
Ik heb gekozen voor de 2.0 SV-T in de touring uitvoering. De kleur is stormy blue.
Uitrusing:
Aangezien de auto al het nodige aan boord had heb ik alleen parkeersensoren en een trekhaak als optie aangeschaft.
Standaard heeft de Touring versie namelijk al zaken als
-Climate control
-Armsteun v+a
-Blue tooth
-17" lm velgen
-aut. dimmende binnenspiegel
-Regensensor
-MF stuurwiel
Exterieur:
Het feit dat de 2.0 uitvoering links en rechts een uitlaat onder de achterbumper heeft zitten maakt hem extra sportief.
De velgen doen aan de velgen van de vorige MPS versie denken.
De voorkant ziet er lekker sportief en zelfs een beetje agressief uit.
De achterzijde is fraai mede door de uitlaten aan weerszijden van de achterbumper.
Wel is de lak zeer krasgevoelig. Dit is me heel erg tegen gevallen.
Ook is de voorbumper dermate laag dat je bij opritten nog wel eens de grond raakt. Hier heb je dan ook direct lakschade omdat de onderkant van de voorbumper ook volledig is meegespoten
Interieur
Het interieur is fraai en voorzien van stoelen met een stevige zit en het dashboard doet in mijn ogen niet onder voor het dashboard van de gevestigde orde.
De achterbank is met 1 druk op de knop neer te klappen dus geen geklungel met zitting omhoog en dan de rugleuning naar beneden (wel zo praktisch dus)
Het rijden:
De motor heeft een vermogen van 147pk en 210nm. Dit is voor dagelijks verkeer ruim voldoende. Echter was ik in het verleden voornamelijk diesels gewend (TDI's van VW met 130pk en 150pk) daardoor miste ik wel wat trekkracht, maar goed. Dan had ik een auto met een turbomotor moeten kopen.
De auto ligt strak op de weg, met name flink door een bocht heen jagen is een feest in de 6. Hij plakt als het ware aan de weg en dit was echt een positieve verrassing. Wel is de auto stug afgeveerd, maar dat merkte ik al bij de proefrit en ik wist dus waar ik aan begon.
Ook blijft de auto vrij van piepjes of kraakjes.
De binnenruimte is behoorlijk. Met name de achterpassagiers hebben opvallend veel ruimte. De kofferbak is doorsnee voor deze klasse.
Betrouwbaarheid/kosten:
De betrouwbaarheid is des Mazda's.
Geen enkele technische problemen ondervonden. Hij start altijd en ik ben er diverse keren zonder problemen mee op vakantie geweest (wintersport en in de zomer met de sleurhut erachter)
De prijzen van service beurten zijn vaste prijzen dus wist ik waar ik aan toe was. Normaliter rij ik 3 jaar met een auto (in dit geval is de garantieperiode ook 3 jaar en optioneel te verlengen t/m 5 jaar)
Januari van dit jaar (2012) heb ik de auto verkocht aan de Audi dealer waar ik mijn lease auto besteld heb (Audi A5) en wens ik de nieuwe berijder er veel plezier mee, maar dat zal wel lukken.
(Persoonlijke)conclusie: (+ en -/-)
+Mooi model
+Riante standaarduitrusting
+Ruim
+Betrouwbaar
-/-Krasgevoelige lak
-/-Lage voorbumper (Stoepranden/opritten)
-/-Trekkracht bij lage toerentallen
Voor wie een ruime en betrouwbarde middenklasser zoekt en een auto wil die niet op iedere hoek van de straat staat is dit de perfecte auto. Houd er wel rekening mee dat de auto sportief (lees enigzins stug) geveerd is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.