Mazda 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring (2008)

autoreview

Mazda 6 SportBreak
Mazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6Mazda 6Mazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreak

Signalement

Uitvoering6 SportBreak 2.0 S-VT Touring
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf68.000 km
KM-stand laatst140.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda 6 Station - 2,0 Benzine

  • 102.000 km

Voorheen heb ik 2 bestelautos gehad, die ideaal zijn als je toch geen kinderen hebt, maar wel vaak aan het verbouwen en klussen bent.
Met een kind op komst en een besteller die tegen het einde van zn latijn liep, ging ik in 2019 zoeken naar een ruime stationwagon. Het liefst iets op benzine en zonder turbo, maar wel met een beetje vermogen en het liefst met een 6 bak vanwege de vele snelweg kilometers.
Ik wilde ook geen geimporteerde auto ivm het risico op terug gedraaide tellers en als we dan toch gingen importeren, dan wilde ik dat zelf doen omdat ik dat toch wat meer vertrouwde.

Na enige tijd zoeken en afwachten kwam er in september '19 een originele Nederlandse Mazda 6 - 2 liter station te koop met een opmerkelijk lage kilometerstand voor zijn leeftijd. De auto was van 2008 en had pas zo'n 67.000 gelopen.
De auto stond in Groningen en zelf kom ik uit regio Tilburg, best een eindje rijden dus. Maarja, de 2 liters zijn bijna niet geleverd in Nederland, 95% vd 2 liters op de occasionmarkt is geimporteerd en dat wilde ik dus niet. De 1.8 heeft geen 6 bak.
De verkopende garage gebeld en gevraagd hoe het zat met de kilometerstand. De wagen was van een ouder echtpaar geweest die de helft vh jaar in Spanje overwinterden en ze verzekerden mij er van dat het echt een eerlijke auto was. Dus gaan kijken en inderdaad er was nauwelijks wat op aan te merken. Na de proefrit nog even op de brug gezet om ook goed van onderaf te kunnen kijken. Het gaf allemaal zo veel vertrouwen dat ik het verhaal over het oudere echtpaar echt wel durfde te geloven. De koop was daarna gauw gesloten en de auto ging direct mee naar huis. Thuis aangekomen kwam ik achter een klepje in de kofferruimte nog wat papieren tegen met gegevens vd vorige eigenaar. Internet leerde me dat dit inderdaad een ouder echtpaar pas. (wel slordig vd dealer)

Wel heb ik kort na aanschaf de banden (de originele die er al sinds 2008 op lagen) vervangen voor een maatje groter. 215/55 R17 (Goodyear Vector 4Seasons Gen-2) ipv 215/50 R17; De omtrek van deze nieuwe band komt overeen met de omtrek van een originele 19"velg-band combinatie. Dit zorgt er voor dat de kilometer teller een heel stuk minder af wijkt van wat de GPS aan geeft en wat de wagen ook wat zuiniger maakt.

Ondertussen zijn we ruim anderhalf jaar verder en staat de teller op iets meer dan 102.000km.
Het rijdt heerlijk comfortabel! De motor is stil, het verbruik valt met ongeveer 1 op 13.5 mee (we hebben het immers over een ruim 12 jaar oude ongeblazen 2 liter station van 1430kg).

De auto is lekker ruim. Ook op de achterbank kun je als volwassene goed zitten. Er past meer dan genoeg bagage in, helemaal met de achterbank plat waarna je een vrijwel volledig vlakke laadvloer krijgt.

Precies genoeg snufjes voor mij aan boord. Ik ben niet zo van de electronica in autos en ik vind het helemaal prima dat ik bijv. mn stoel handmatig moet verstellen en dat er geen navigatie of infotainment aanwezig is.
Electronisch verstelbare spiegels zijn voor mij pure luxe, net als de automatisch dimmende binnenspiegel.
De automatische verlichting vind ik heerlijk, zo hoef ik niet meer na te denken of ik mn verlichting wel uit heb gezet, ik ben gewend om altijd met dimlicht te rijden en deze auto doet dat ook standaard als de boel op 'auto' staat.
Irritant is wel de automatische ruitenwisser. Ik had liever een instelbare interval stand gehad want die regensensor die er in zit, die doet maar wat en ik heb niet het idee dat die zich wat aan trekt van de gevoeligheid die je in kunt stellen.
M'n vriendin mist parkeersensoren. Ik niet, want het zicht is rondom is gewoon goed en na 3 keer oefenen kende ik de auto goed genoeg om hem op iedere postzegel te parkeren. (mogelijk komt dat omdat ik al jaren met bestelwagens reed zonder noemenswaardig zicht naar achteren)
Ook irritant is het piepje van de thermometer als het kouder wordt dan 4 graden. Dat het weleens zou kunnen vriezen of glaf kan zijn hoeft een auto mij niet te vertellen, dat merk ik zelf ook wel.

De 6 CD-wisselaar vind ik heerlijk, want mn CD-collectie had ik nog niet weggedaan. Blijkbaar kan ik mn telefoon koppelen aan de auto, maar ik heb nog nooit de moeite genomen om dat uit te proberen. Hoe de ingebouwde carkit presteert weet ik dus niet want ik bel nooit als ik rijdt (auto rijden is voor mij ontspannen, dat laat ik niet verpesten door mn telefoon).

De cruise control vind ik heerlijk. De stuurbediening werkt perfect. Ik las dat sommigen het irritant vinden dat dit onder de recht duim zit ipv links, mij helpt het juist om beide handen aan het stuur te houden.

Sinds de aankoop heb ik linksvoor een vastzittende remklauw gehad. Deze heb ik uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en voorzien van een revisiesetje waarna hij weer deed wat hij moest doen. Uiteraard de remblokjes ook ververst zowel links als rechts voor.
De metalic (of mica?) blauwe kleur mag dan prachtig zijn, krasgevoelig is deze ook.
Verder geen gebreken of dingen aan de hand gehad, buiten het normale onderhoud om. De auto verbruikt nagenoeg geen olie en de olie wordt ook amper vuil.

Kortom:
+ stil
+ vlot, maar ook rustig rijden
+ soepele motor, bij zowel lage als hogere toeren
+ zuinig (voldoet aan mijn verwachtingen)
+ lekker ruim
+ mooi (maar dat is mijn mening)
+ fijne cruise control bediening
- krasgevoelige lak
- regensensor / automagische ruitenwisser met eigen wil
- bij koude motor (de eerste paar minuten 's ochtends vroeg) schakelt hij wat hakkerig van 2 naar 1, dit went heel snel.
- belerend piepje als waarschuwing bij 4 graden of kouder

Weer anderhalf jaar verder

  • 140.000 km

Ondertussen zijn we wederom zo'n anderhalf jaar verder en staat de teller op ongeveer 140.000km.
Het rijdt nog steeds heerlijk. Het verbruik is niet gewijzigd. Ik heb vanaf dat ik auto ben gaan rijden altijd al mn uitgaven aan auto's inclusief de benzine in een excelletje bijgehouden. Ik zit na het bijhouden van ruim 65.000km op een verbruik van 1:13.2

De auto is lekker ruim. Er past normaal gesproken meer dan genoeg bagage in. Maar met een 2e zoontje erbij moet de kampeervakantie dit jaar toch maar even samen met m'n schoonouders (met camper) ondernomen worden omdat we simpelweg niet alles meekrijgen wat je nodig hebt voor een kampeervakantie met een kind van net 2 jaar en een kind van ruim een half jaar oud. Ik heb geen zin om met een kar achter m'n auto half europa door te rijden en ik kan het goed met m'n schoonouders vinden dus dat er nu een camper achter me aan rijdt vind ik minder erg.

Qua onderhoud heb ik sinds de aanschaf vd auto in september 2019 nu 1253,87 euro uitgegeven inclusief ieder jaar apk.
Tot nog toe heb ik eigenlijk al het onderhoud zelf gedaan:
Wat nieuwe banden.
Een paar keer olie en oliefilter.
Andere filters.
Nieuwe bougies.
Remblokken.
Wat nieuwe lampjes hier en daar.
En een aantal ruitenwisserbladen.
En wat vloeistoffen.
Meer heb ik er eigenlijk niet aan gehad. 95% vd ritten duurt langer dan een half uur en gaat voornamelijk over de snelweg. De motor wordt dus eigenlijk altijd goed warm en ik doe het eigenlijk altijd op mn gemak. Verder is het parcours wat ik dagelijks rijdt vrijwel vlak en kent weinig hobbels of drempels. De auto heeft dus simpelweg niet zoveel te lijden.

Wat wel wat irritant is, is dat zo nu en dan (zo eens in de 2 maanden) airbagstoring nummer 22 op komt. Meestal als het serieus warm is en de bestuurdersstoel een paar keer versteld is. Ik verdenk de stekker vd airbag onder die stoel ervan dat hij wat lam is geworden. De stekker goed aandrukken verhelpt het probleem. Binnenkort toch maar eens kijken of ik eea ècht op kan lossen.

Verder gaat er zo eens in de maand een lampje op het dashboard aan wat wil aangeven dat 1 vd portieren niet goed gesloten is. Ik vermoed weer een slecht contact, maar heb daar verder nog niet naar gezocht. Het portier linksvoor een keer open doen en goed hard dicht trekken lost dit op.

Het hakkelig terugschakelen van 2 naar 1 bij koude motor heb ik al heel lang niet meer gemerkt. Mogelijk omdat ik verhuisd ben en ik met koude motor niet meer terug hoef te schakelen van 2 naar 1.

De regensensor en automagische ruitenwisser blijf ik vervelend vinden. Dat ding heeft echt een eigen wil...

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens