Mazda 6 Sportbreak 2.2 CiTD 185 pk GT-M (2009)

Dieselen op niveau

Mazda 6 Sportbreak 2.2 CiTD 185 pk GT-M
De 6 is niet helemaal het succes waar Mazda op had gehoopt. De verkopen blijven straatlengten achter bij die van de Ford Mondeo en de Volkswagen Passat. Tijd voor een impuls dus. Met een nieuwe 2,2-liter commonrail-diesel hoopt de Japanse fabrikant weer de aandacht van het koperspubliek te krijgen. Wij reden deze krachtbron in de 6 Sportbreak GT-M.

De nieuwe 2,2-liter dieselmotor levert in deze auto een vermogen van 185 pk en een koppel van 400 Nm. De motor heeft zeker geen 'alles-of-niets-karakter', maar smeert z'n trekkracht vanaf 1.800 tpm uit over een relatief breed toerenbereik. Dat maakt de Mazda tot een ontspannen rijdende auto. Ons testverbruik was 1 op 14,2; niet zo zuinig als beloofd, maar toch een nette waarde. Lekker communicatief De besturing van de 6 is ook in deze dieselversie lekker communicatief. Daar kunnen een heleboel concurrenten nog wat van leren. Waar je in andere auto's in het D-segment te maken hebt met een wollige besturing laat de Mazda 6 je precies voelen waar je heen gaat.

Mazda zegt dat de inspiratie voor het design van de 6 komt van de Japanse schoonheidsleer Yugen. We hebben geen idee wat we ons daarbij moeten voorstellen, maar wel vinden we de 6 een van de mooiste auto's in dit segment. Met name de blauwpaarse kleur van de testauto staat de 6 goed. De keuze voor een Sportbreak is een verstandige, want zowel voor de achterpassagiers als voor de bagage biedt hij veel plek. Daarbij zorgt het Karakuri-systeem ervoor dat de achterbank gemakkelijk neer te klappen is.

De 2,2-liter CiTD met 185 pk is de topmotor van het 6-gamma. Mazda kiest ervoor om die alleen in combinatie met de duurste uitrustingsniveaus GT-M en GT-L aan te bieden. Het binnenste van de 6 biedt in onze GT-M dan ook een aangename ambiance. Een andere belangrijke plus is de eenvoud van het interieur; het aantal bedieningselementen bleef beperkt, waar andere fabrikanten zich nog wel eens in onoverzichtelijke knoppenzeeën verliezen. De materiaalkwaliteit is ruim voldoende, al is deze niet helemaal van het niveau dat bijvoorbeeld Opel in zijn Insignia biedt. Het standaard aanwezige Boseaudiosysteem en de aluminium pedalen maken duidelijk dat we hier met een topversie van doen hebben.

Royaal uitgerust

De uitrusting van de GT-M laat sowieso weinig te wensen over met 18-inch lichtmetaal,

elektrisch inklapbare buitenspiegels, bixenonkoplampen, adaptieve bochtverlichting, mistlampen voor, parkeersensoren, halfleren bekleding, een stylingpakket en Rear Vehicle Monitoring (RVM). Dat laatste systeem kun je zien als een uitgebreide versie van Volvo's Blis. RVM kijkt niet alleen of er een auto naast je rijdt, ook waarschuwt het systeem voor een auto schuin achter je als je van plan bent van rijbaan te wisselen. Jammer is dat de sensoren wel érg gevoelig staan afgesteld. Al met al maakt de sterkste diesel uit het gamma de scherp sturende Mazda 6 tot een fijne metgezel en een prima reisauto.

Omdat deze motor alleen met de duurste uitrustingsniveaus te combineren is, hangt het vooral van de wensen op dat gebied af of de auto het extra geld ten opzichte van de 163 pk sterke 2.2 CiTD waard is.

Video

Signalement

Merk Mazda
Model 6 SportBreak 2.2 CiTD 185pk GT-M
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 39.940

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.184 cc
Maximaal vermogen 136 kW / 185 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.785 mm / 1.795 mm / 1.490 mm
Wielbasis 2.725 mm
Massa leeg 1.485 kg
Laadvermogen 660 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 550 kg
Banden225/45R18Prijzen
Topsnelheid 216 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,2 s / 6,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,3 s / 7,6 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 152 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum