Mazda 6 Sport 2.0 CiTD 143pk Executive (2006)

autoreview

Mazda 6 Sport

Signalement

Uitvoering6 Sport 2.0 CiTD 143pk Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nadat ik een Rover 75 op de kop had kunnen tikken voor 1.000€ en de koppeling het begaf nadat ik er een goede 50.000 Km mee had gereden (samen met nog een aantal andere kleinigheden), wilde ik een sportieve (50.000Km per jaar als vrij beroeper), niet al te opvallende maar zeer betrouwbare wagen.

Het budget was zeker niet oneindig zodat de ’Duitsers’ quasi onmiddellijk afvielen (hoe graag ik er ook één had gehad).

Na al mijn opties te hebben overwogen en heroverwogen, koos ik voor Mazda. Ik had nog geen ervaring met het merk en kende niet echt iemand die ermee reed doch de wagen straalde vertrouwen en degelijkheid uit. Daarbij kwam nog dat een aantal testen uitwezen dat MAZDA zijn reputatie bij het bouwen van de 6 alle eer had aangedaan. Ook de Garage waar ik de wagen kocht, leek me professioneel en toch vriendelijk. De verkoper deed alleszins echt zijn best om de wagen te verkopen.

Na wat onderhandelen (de nieuwe 6 zou toen - november 2007 - niet lang meer op zich laten wachten) klokte ik af of een 25.000€, waarbij ik mijn Rover 75 niet hersteld mocht achterlaten voor een korting van 4.500€ op mijn nieuwe MAZDA 6.

Na er 7.000 Km mee gereden te hebben, denk ik al een eerste keer nuttig een review te kunnen posten.

Het interieur en de afwerkingskwaliteit van de Mazda valt uitstekend mee. Nergens losse naden of slecht passende panelen en overal zachte en degelijke materialen gebruikt. Ik denk wél nog eens met wat heimwee terug aan het crèmekleurige interieur van de Rover waar er minstens één boom en een hele kudde runderen werd verwerkt aan leer. De Mazda is weliswaar minder waanzinnig en decadent aangekleed maar het interieur ziet er zoals gezegd degelijk, sportief en jong uit.

De lederen sportstoelen geven voldoende steun en zitten zeer goed. Ze zijn elektrisch verstelbaar en verwarmd (beiden). Achterin is er zeer veel ruimte (in vergelijking bv. met een audi A4) en is het aangenaam toeven.

De instrumenten zijn goed leesbaar en goed verlicht. Een klein puntje van kritiek is het schermpje van de boordcomputer die in het donker reflecteert op de voorruit. Al het comfort is aanwezig (regensensors, autom. airco, cruise control, autom. lichten...) en de ontwerpers van de MAZDA hebben er een logisch geheel van weten maken. Alles is goed te vinden en makkelijk te bedienen. De draaiknoppen van de airconditioning mochten misschien iets dichterbij de bestuurder zitten en een airconditioning in twee zones had ook gemogen (andere merken in zijn klasse bieden dit minstens als optie aan). Voor het overige geen klagen.

Wat de rij-eigenschappen van de wagen betreft, moet ik eerlijk toegeven dat ik - in het begin - meer hield van het zachte en saloongevoel van de ROVER maar ik ben de MAZDA al gaan waarderen om zijn toch iets meer sportieve eigenschappen.

De motor heeft 143 pk en een trekkracht van 360 Nm waardoor de wagen zeer vlot meekan in elke verkeerssituatie. Optrekken en hernemingen gebeuren allen zeer vlot. Het is een vreemd gevoel om de meerderheid van de andere bestuurders achter U te kunnen laten door simpel een beetje gas bij te geven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik van de prestaties toch een beetje onder de indruk ben. Het verbruik is dan ook navenant: 7,8l/100Km wat toch wel veel is. Ik heb al eens nagevraagd bij de dealer of dit normaal was en hij kon dit bevestigen. De waarden die door de constructeur worden opgegeven, blijken dus niet te kloppen.

Van het geluid dat de motor produceert, ben ik dan weer iets minder tevreden. In het begin viel het echt op hoe luidruchtig was.

Ik kwam dan wel van een ROVER met 30pk. minder die vermoedelijk iets meer geïsoleerd was, doch het geluid van de motor bij het optrekken en de rolgeluiden op de autostrade was toch iets waar ik me niet echt aan had verwacht. Ik denk dat ik er al wat aan gewend ben, want het valt me allemaal niet zo meer op maar ik denk dat als Mazda de ambitie zou hebben om Audi, BMW en consorten naar de kroon te steken, dat zij op dit punt toch wel wat werk hebben. Ik heb in andere reviews gelezen dat het aan de banden (de Turanza’s zijn niet ieders favorieten) zou kunnen liggen en hoop dat het verholpen zal zijn als ik er nieuwe kan opsteken.

Over de wegligging ben ik tevreden, maar bij het accelereren op een slecht wegdek (alle Belgische wegen dus) merk ik dat het stuur soms licht wordt en de wagen moet gecorrigeerd worden om rechtuit te rijden (ik overdrijf nu een beetje maar toch). Dit zou ook verholpen kunnen worden door een nieuw setje banden (ik heb al gelezen dat de Michelins het zo goed doen) of een aanpassing die bij de dealer kan gevraagd worden). Als het probleem blijft, zal ik het moeten melden. Het lijkt er ook op alsof de Mazda meer problemen heeft met zijwind dan de Rover. vreemd. Ik wil wel nog meegeven dat het lijkt alsof ik met een levensgevaarlijke wagen op stap ben, maar dat is echt niet het geval. Bochten, stadsverkeer, autostrade, op nat wegdek,... het gaat hem allemaal goed af. De vering is niet te hard en niet te zacht. Geen Duitse toestanden maar hij helt ook niet over in de bochten.

Al met al ben ik tevreden van de wagen die ik voor een goede prijs heb kunnen aankopen. Ik hoop alvast dat de Mazda minder mankementen heeft dan de Rover.

PROBLEMEN

Ik ben toch een beetje geschrokken en hoop echt geen maandagochtendwagen te hebben gekocht. Ik heb dus al wel degelijk wat problemen gekend met de MAZDA.

Eigenlijk kon ik het niet geloven omdat hij er toch als een zeer betrouwbare wagen uitkwam en pas nieuw was, maar op een zonnige winterochtend wezen voorbijgangers mij op witte rook die vanonder de motorkap kwam. Ik heb de wagen onmiddellijk aan de kant gezet en Mazda Assistance gebeld die binnen het uur iemand hadden gestuurd. De WEBASTO (de standkachel) bleek de geest gegeven te hebben. Vreemd genoeg moest ik het daarmee doen. De man van Mazda Assistance vertrok en ik stond daar in het centrum van Antwerpen. De garage had het te druk en moest dus tot de dag erop wachten alvorens ik mijn wagen mocht binnendoen en een vervangwagen kreeg.

Toen ik de wagen twee dagen later terug ging ophalen, bleek dat zij ook mijn achterlichten hadden moeten vervangen (vocht) en de voorlichten besteld waren omdat ook daar vocht inzat.

Geen erg uiteraard alles werd vervangen onder garantie maar toch...Ik hoop alleszins dat het daar bij blijft.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.