Mazda 5 2.0 CiTD Touring (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5 2.0 CiTD Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 99.000 km |
KM-stand laatst | 126.000 km |
veel kosten
- 126.000 km
Door gezinsuitbreiding heb ik moeten overstappen naar een MPV. Auto's die ik heb overwogen zijn de Toyota Avensis verso en de VW Toeran. De keuze is echter gevallen op een Mazda 5. Japanse auto's hebben qua degelijkheid een goede naam. De Touran vind ik teveel blokkendoos en de Toyota zit net iets hoger in de prijs. De Mazda past beter in mijn smaak. Een ander groot pluspunt van de Mazda zijn de schuifdeuren. Dat is zeer handig met babystoeltjes.
Qua rijcomfort voldoet de wagen wel aan mijn wensen. Met zijn zes-bak is het verbruik op snelwegen laag, tussen de 1-op-16 en 1-op-20.
Maar er zijn ook vervelende nadelen. Zo bleek direct na de aankoop dat de schokbrekers lekten. Die zijn inmiddels vervangen. Een erg vervelend euvel is doet zich voor met het roetfilter. Het indicatorlampje DPF meldt regelmatig dat het filter volzit. Later gaat ook het lampje motormanagement aan. Het heeft nu bijna een jaar geduurd totdat we het probleem boven hebben. Onder de brandplaatjes lekt olie weg, de motor in. En dat verstopt het roetfilter weer. Gelukkig zijn de verstuivers nog in orde, want daar zit volgens de monteur ook vaak een probleem bij dit model.
Het plaatjesverhaal komt ook vaker voor bij de Mazda. Reparatiekosten van deze constructiefout: 800 tot 1000 euro. Tel daarbij de vervanging distributieriem (120.000 km) en de bijkomende kosten lopen aardig op.
Tot nu toe ben ik daarom nog niet erg blij met mijn aanschaf
- Betrouwbaarheid2
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren