Mazda 5 2.0 CiTD Executive (2007)

autoreview

Mazda 5
Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5

Signalement

Uitvoering5 2.0 CiTD Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf7.000 km
KM-stand laatst157.770 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 45.000 km

De Mazda 5. Voor ons een keus geworden gezien de uitstraling van de auto. Oogt niet echt lomp en toch veel ruimte. Wat meer vorm dan een Opel Zafira en een Volkswagen Touran. Verder heeft meegewogen; een 7-zitter, schuifdeuren achter (handig met kinderen en een carport). Verder moest de volgende auto een caravan kunnen trekken, dus een met flinke koppel en dat is ie, moeiteloos trekt ie een caravan (1300 kg) van z'n plek en de bergen in. De 2 stoelen in de kofferruimte makkelijk in en uit te klappen.
De 6 versnellingsbak geeft wat meer rust (niet echt zuiniger).
Eenmaal een warme motor rijdt ie prima en stil.
Heeft als 7-zitter vele malen zijn diensten bewezen.


Wat valt tegen aan deze auto:
- De afrolgeluiden van de banden wat te maken heeft met geleidende elementen en isolatie van de auto. Wel wegdekafhankelijk.
- Geen MP3 afspeelmogelijkheid als standaard op het af-fabrieksysteem (wel naderhand in te plaatsen voor een belachelijk bedrag van € 725,- (Laat nu een dubbel DIN installatie/navigatie inbouwen) In aanschaf stukken goedkoper.
- Radio stoort en verdwijnt geregeld kortdurend.
- Boxen in de portieren gebouwd waar je dus met je benen voorziet wat de geluidskwaliteit niet ten goede komt.
- Erg stugge versnellingsbak (echt roeren in die bak).
- Brandstofverbruik valt erg tegen voor een 6-bak en diesel.
- Boordcomputer (verbuiksmeter) geeft geen accurate gegevens weer.

PROBLEMEN

  • 45.000 km

Als enige binnen de 40.000 km die we ermee hebben gereden is ie terug geweest voor een terugroepaktie van Mazda. Er kunnen problemen zijn met de bout voor de motorophanging. Bij onderzoek bleek dat de bout goed was maar de ophanging zelf niet deugde. Ook dit is verholpen onder Mazda-garantie.

Rijdt nog steeds

  • 75.000 km

75.000 km op de teller. De Mazda 5 start zonder problemen. Absoluut nog geen enkele technische storing geconstateerd. Zijn onderhoudsbeurten gehad. Nog steeds een functionele gezinsauto. Echter heb het idee dat ie er absoluut niet zuiniger op wordt. De rammeltjes en kraakjes blijven, maar raak eraan gewend.
Het interieur krast snel. Nu met winterbanden eronder zelfde afrolgeluiden. Hij moet nog wel even een jaartje (of wat) mee; je krijgt er toch niet zoveel meer voor terug.

Still going strong

  • 88.000 km

Motorisch gezien is het de alombekende Japanse kwaliteit. Geen hapering. Starten en lopen. Radio ontvangst blijkt wel een bekend euvel te zijn bij deze Mazda (getuige de reviews van AutoZine).
Mijn zelf ingebouwde dubbel din Navigatie/DVD/Bluetooth/Radio doet zijn dienst wel, echter ook hier geen goed radio-ontvangst.
Gaat echter alleen voor de beurten naar de garage.

Hij rijdt nog.

  • 102.000 km

De 100 duizend gepasseerd. Nu in de winter merk je de ongemakken van de auto weer. De versnellingsbak gaat weer stroef met koude motor, de auto kraakt gigantisch over drempels. Het nu bijkomende probleem, geeft me twijfels over de alom bekende Japanse betrouwbaarheid; er sneuvelen om de zoveel weken gloeilampjes (voor en op dashboard).
Zijn al aan het kijken voor een vervanging van de Mazda. Het kan geen (nieuwe) Mazda 5 meer worden, aangezien die nog maar 1200 kg mag trekken en minder goede trek eigenschappen heeft om een caravan van 1300 kg te trekken. Gezien het uiterlijk van de nieuwe 5 had ik hier ook niet voor gekozen. Voor ons dus einde verhaal Mazda!

Meer gebreken

  • 125.000 km

Nu de 120.000 gepasseerd en de distributieriem al vervangen. Hiervoor al herhaaldelijk een knipperend DPF lampje. Nieuwe olie al gekregen, filter zelf is goed. Uitgelezen en gereset, maar nadien gaan er meer lampje branden en knipperen per toerbeurt. Motor houdt ook echt in op dat moment, geen power (80 km/uur max.). Cruisecontrol werkt ook alleen per toerbeurt.
Moet hier nog weer mee heen, maar de gebreken volgen elkaar snel op. Verder, indien ie het gewoon doet, rijdt ie goed. Ook met caravan.
Al aan het orienteren op een andere auto. Een Mazda 5 zal het zeker niet gaan worden (nieuw model echt niet mijn smaak). W.s. toch weer een Europeaan.

Hij is nog niet weg

  • 148.000 km

De Mazda rijdt nog omdat we nog geen ander alternatief hebben gevonden.
Auto verbruikt meer olie dan voorheen.
Verbruik ligt ongeveer op de 1:14.
Veel gekraak aan de voorwielen bij drempels; moet nog naar gekeken worden door garage (w.s wederom schokbrekers).
Naast dit soort ongemakken, start en loopt de motor nog steeds.

Staat weer even bij de garage

  • 150.000 km

Vandaag de Mazda 5 weer naar de garage gebracht.
Vervangen van de schokbrekers voor.
Onlangs nog voor een beurt geweest waarbij de olie erg vervuild was; was olie van een paar maand oud.
Verbruikt ook meer olie dan in begin; bij garage voor de zomervakantie al 2 liter bijgegooid.
Motorisch (na tuning) doet ie goed wat ie moet doen.
Blijft een krachtige motor voor zijn 2.0 liter.
Verbruik op een 80 en 100 km weg met rustig optrekken en rijden is netjes, zo'n 1: 15,6
Dat is niet slecht voor deze auto.
De auto blijft nog even in ons midden, daar de keus voor de opvolger nog niet gemaakt is.
De grote woon-werk en werk-werk afstanden worden nu door een zuinige Fiat Punto gereden.
Blijft voor mij nog steeds een matige auto; uitgezonderd de motorpresentaties.

Nieuwe wagen is besteld

  • 150.000 km

Een keuze voor een nieuwe auto is gemaakt. De Mazda erop ingeruild. Eind mei 2012 verwachten we de nieuwe Renault GS III Bose uitvoering. Toch maar weer Europeaan rijden. Kijken hoe dat weer bevalt. Bij gebrek aan goede bij ons passende (ook gezien carport)alternatieven is de keuze op de Renault gevallen. Getuige de reviews op o.a autoweek bevalt het model 2010/2011 mensen wel.

Hij wordt ingeruild

  • 157.000 km

De Mazda 5 wordt op 20-07-2012, na 4,5 maand wachten, ingeruild voor onze nieuwe auto, de Grand Scenic 1.6 Dci Energy Bose uitvoering. Weer eens europeaan rijden; kijken hoe dat bevalt.

Mazda 5 is ingeruild

  • 157.770 km

Mazda 5 is ingeruild voor onze volgende auto.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.