Mazda 323 F 1.8i GT (1990)

autoreview

Mazda 323 F 1.8i GT (1990)

Signalement

Uitvoering323 F 1.8i GT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf240.000 km
KM-stand laatst240.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 240.000 km

Na een jaar dezelfde auto te hebben gereden (1.6 16v) was ik op zoek naar iets krachtigers, iets dat sneller uit de voeten kwam dan de 1.6.

Na flink wat rondgevraagd te hebben bij het clubforum en goed wat info op gedaan te hebben ben ik voor de aanschaf van een opknapper 1.8 DOHC 16V GT gegaan.
Eigenlijke plan was het blok over te zetten naar de 1.6 maar aangezien we vooraf dachten dat de auto in een zodanige opknapbare staat was zijn we voor het opknappen gegaan en de 1.6 te laten staan.
Hiermee ben ik ongeveer 2 maanden druk mee geweest.
Er mankeerde nogal veel aan de auto ton ik hem kocht

-verotte kokers
-remschijven voor - achter
-grote beurt
-alle wielkasten verrot
-deuk in voorscherm
-banden waren op

Gelukkig was het blok nog in goede staat wat we ook niet anders gedacht hadden van een mazda!

Tijdens het opknappen heb ik gelijk de auto verlaagd, er een dubbele sportuitlaat met een ongedempte pijp naar het spruitstuk, luchtfilter, enkele delen gespoten, 17"velgen, veerpoot brug.
Allemaal leuk en aardig maar na de apk kwamen we nog voor een aantal versassingen te staan zie de genoemde punten hierboven!
Maar klagen zal ik niet doen aangezien we wisten dat het een opknapper was.

Nu de auto helemaal opgelapt en in goede motorische staat verkeerd kan ik niet anders zeggen dan dat het een orgasme op wielen is.
In vergelijking met de 1.6 (die geen stuurbekrachtiging had, elektrische ramen, schijfremmen rondom, kanteldakje, sportinterieur, 40 á 50 pk meer) is het echt puur genieten.
Ook zijn er weinig auto's die een sprintje aandurven en hem ook uiteindelijk winnen, voor een auto van ruim 18 jaar oud is dit absoluut niet mis!

De verlaagde auto geeft absoluut geen kick in de bochten en icm met 17"velgen en een veerpootbrug voor heb ik hem dan ook nog niet dwars kunnen krijgen.
Tussen acceleraties zijn goed te noemen maar bij een top van ongeveer 200 km/h is de pret over.
Verbruik is stevig te noemen, maar aangezien het geluid en vermogen er ook naar is hoor je mij er absoluut niet over klagen. Deze zomer maand kom ik toch echt op een 1 op 8 uit.
Moet makkelijk een 1 op 10 1 op 11 mee gehaald kunnen worden.
Aangezien er 2 custom op maat gemaakte uitlaten op zitten kan ik daar ook nog kort iets over zeggen, De auto geeft tot aan de 3k rpm een mooi laag brommend (hard) geluid.
Zogauw ik over de 3k rpm kom word het wat leuker en hoor je duidelijk dat je het met een jap te doen hebt! Ook hoor je duidelijk dat het vcis sysyeem ingeschakeld word bij de 4500 rpm toch een leuk detail vind ik zelf .Heb er al verschillende reacties op gehad dat het een 2f2f geluid zou zijn.
Ik vind het leuk maar niet extreem genoeg zie (v6), al moet ik zeggen dat de auto onder een viaduct goddelijk klinkt!

volgende auto zal misschien een mazda subaru of toyota worden.
Tot die tijd zal ik deze auto zeker met alle plezier blijven rijden en nog veel gtí rijders te kijk zetten!

Al met al een super auto waar wel wat werk in gezeten heeft, die nog wel iets meer pit gebruiken kan maar dat de moeite niet waard is om te gaan engine swappen omdat de gt-x -r blokken uit de 323 serie erg spaars zijn en het de moeite niet is om er een custom turbo op te bouwen, super wegligging en ruimte genoeg om ook mee te nemen op vakantie!

Zoals vaker gezegd een wolf in schaapskleren!

PROBLEMEN

  • 240 km

Na de apk enkel een probleem gehad met de luchtschroef (auto wou niet meer starten)
Na dit icm de gaskabel te hebben afgesteld geen problemen gehad.

Handrem kabel RA moet afgesteld worden.

Na de verlaging (zoals bij meer oudere auto\'s) klapperen, niet extreem maar toch een vervelend geluid.

Na een stevige poetsbeurt zowel wel cleaner en was is de lak nog niet echt stralend te noemen.

24-09-08.
bij hogere toeren hoorde je duidelijk een versleten lager geluid.
Na nader onderzoek bleek deze van de dynamo te zijn, niet echt een groot probleem maar zonder brug toch al gauw weer 2 a 3 uur werk!

Verbruik is nog niet boven de 1 op 9 uitgekomen.

update

  • 250.000 km

Maximaal 460 met een 50 liter tank kunnen doen, dit veelal autobaan met niet extreme snelheden en versnellingen!
Kabelboom vervangen aangezien deze een breuk had omdat de spanningsregelaar het begeven had.
Sporing van de auto is totaal weg, zoekt als een malle op de sneeuw waarschijnlijk een kromme draagarm aan de achterzijde.

Tevens gebruikt de f iets olie, ik schat het op 1 liter op 3000 km, dit is nog redelijk en eigenlijk is er niets aan de hand.
Ook een nieuwe bak tussen gekomen + koppeling , dit maakt het rijden van deze auto tot een nog groter plezier.
Wel zal deze auto op termijn me gaan verlaten en plaats moeten maken voor een mazda 323F BA GT V6 , tot die tijd blijf ik met veel plezier in deze auto rijden

Verkocht.

  • 240.000 km

Ik heb de auto inmiddels al een tijdje verkocht. Ik had hem helemaal in orginele staat hersteld. Wat me opviel is dat hij een stuk "trager" was als met de uitlaten en he topenluchtfilter.

Soms mis ik m nog wel eens maar in mijn huidige auto doe ik hem wel snel vergeten!

Opvolger is een waardige geworden namelijk een mr2 turbo!

Kijk er me plezier op terug wat ik voor leuke ervaringen heb gehad met deze wagen! Echt een top bakkie en heerlijk betrouwbaar!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.