Mazda 323 1.3i LX (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 1.3i LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 1998 |
KM-stand bij aanschaf | 73.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Geen toeters en bellen, maar (dus) gaat er ook niets stuk. Hij rijdt prima, voldoende snel en comfortabel. Op de snelweg wordt hij vanaf 110 tot 130 wel rumoerig, daarboven en onder is het prima. Sturen vraagt spierballen bij inparkeren; hij heeft geen stuurbekrachtiging. Tijdes het rijden is het geen probleem.
Opvallend is dat de auto uitzonderlijk ruim is voor en achter in, beter dan menig moderne auto. En de kofferbak slikt veel bagage.
Verbruik is gemiddeld 1 op 16 met een rustige rijstijl.
Kosten inclusief brandstof, verzekering, afschrijving etc: 17 eurocent per km.
Update april 06
Auto is gaan roesten op de achterste wielkast, motorprestaties nog prima.
Motor maakt wel meer herrie naarmate hij ouder wordt op de snelweg.
Stoelen worden minder in de zin dat ze doorzakken, maar wat wil je na 2 ton.
Oprijden is aan te bevelen; je krijgt er bij inruil erg weinig voor terug, hij gaat dan naar de export of sloop.
Omdat ik veel rijd en een veilige auto wilde ben ik overgestapt op een Honda Jazz.
PROBLEMEN
Nooit problemen gehad. De remmen zijn volgens mij de zwaktste plek: regelmatig piepen. Hij remt echter uitstekend ook in het buitenland en ik geef er geen geld meer aan uit om het te laten verhelpen (effect van van ’rempennen vrijmaken’ is nooit van lange duur geweest)
De Mazda-dealer lijkt behoorlijk snel zaken te vervangen. Ook worden bij een gratis zomercheck zaken genoemd die bij de eerstvolgende beurt niet worden genoemd (bijvoorbeeld carterpan/vooruitlaat): opletten dus! Dealer is ook slordig in de zin dat er krassen zijn gemaakt of dat afdekkapjes op een van wielnaven bij het ophalen ontbreken. Dit wekt weinig vertrouwen.
Update; april 2006
Overgestapt naar een kleine onafhankelijke garage en alle jaren probleemloos gereden met minimaal onderhoud: olie, distributieriem en bougies. Wel voorashoezen vervangen. Jaarlijkse kosten zo’n 300 euro aan onderhoud. De carterpan ed hielden het dus nog prima uit. Ik adviseer iedereen met een oudere Mazda het onderhoud minimaal te houden. De dealer wilde graag aan mij verdienen maar dit was in mijn geval voor de betrouwbaarheid niet nodig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.