Mazda 3 Sedan e-SkyActiv 2.0 186 Luxury (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 Sedan e-SkyActiv 2.0 186 Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 20.151 km |
De eerste indrukken
- 5.091 km
In januari was de tijd gekomen een nieuwe leaseauto uit te zoeken, na twee jaar in een Qashqai rondgereden te hebben. Er was ook een kleine op komst dus het aspect 'gezinsauto' was ook van belang. Na de Qashqai had ik een aantal pré's voor de nieuwe voiture: géén crossover/suv (ik ben nog geen 50 en de wegligging van die dingen is drie keer ruk), nooit meer een CVT en nooit meer een panoramadak welke niet open kan (soort van broeikaseffect). Liefst geen stationwagen want die vind ik nog even te burgerlijk en als het even kon met een lekkere wegligging en genoeg power. De sedan/liftback heb ik altijd de mooiste gevonden dus kwamen er vier auto's op de shortlist: Toyota Corolla sedan, Mazda 3 sedan, Skoda Octavia hatchback/sedan en Honda Civic sedan. De Skoda viel af vanwege de gigantische levertijden, de Toyota en Honda vanwege de CVT. Zeker in het geval van de Honda was ik hier erg teleurgesteld in, ik heb zelf als onbezonnen jongvolwassene met heel veel plezier twee Civic's (af)gereden.
Uiteindelijk is het de Mazda geworden (al was het stiekem ook de eerste keus) want wat is dit een beauty! Zeker in de sedan uitvoering welke naar mijn mening beter in balans is dan de hatch. Sportief en toch zakelijk, met een strakke wegligging en genoeg power. Gekozen voor de Luxury in de kleur Jet Black met schuif/kanteldak en afneembare trekhaak.
Begin oktober mocht ik het doek van mijn 3 trekken. Wat een geweldige wagen! Het interieur is m.i. de mooiste in zijn klasse, alles is gemaakt van prachtige materialen en is degelijk in elkaar gezet. Alle knoppen zitten op de plek waar ze horen te zitten. Het head-up display is helemaal top, ik kijk bijna nooit meer naar de reguliere klokken. Helder, niet storend en de juiste informatie worden zo prachtig op de voorruit geprojecteerd. De veiligheidssystemen werken goed, al heb ik de Lane Keep Assist uitgezet. Ik rijd nogal vaak op het platteland en als de auto je dan juist in de richting van de tegenligger stuurt op de buitenwegen is dat niet heel fijn. Ook het automatische groot licht staat uit, ik kkrijg me nog te vaak seintjes van tegenliggers dat ze verblind worden. Het zicht rondom is prima, en met mijn 1,80m kan ik prima 'achter mezelf' zitten. Ook met de kinderstoel achterin heeft de vrouw nog meer dan genoeg beenruimte. En de kofferbak bied een zee aan ruimte, zij het iets lastiger te bereiken dan een hatchback/suv, maar daar wen je aan en nemen we voor lief. Maar hier passen met gemak twee kinderwagens/reiswiegen in en zelfs dan is er nog ruimte over. Wat mij vooral opviel is de serene rust aan boord, ook op kruissnelheid op de snelweg. De wagen is strak en toch comfortabel geveerd en het sturen is een genot, echt een rijdersauto. De zetels zijn heerlijk en bieden genoeg steun. De eerste 5000 km in die vier weken zijn echt een feestje gebleken. Had ik al gezegd dat het een prachtige wagen is? Ik betrap mezelf er elke keer weer op dat ik even omkijk zodra hij geparkeerd is. Enfin, tot zover de pluspunten.
Ten eerste: wat mij vooral opviel bij het in ontvangst nemen van de auto was de kwaliteit van de lak. Ik heb zelf 6 jaar auto's gespoten en ik weet dat er in de fabriek machinaal wordt gespoten, maar man wat is dit slecht. Het begrip sinaasappelhuid lijkt wel opnieuw te zijn uitgevonden. Na de eerste keer wassen (uiteraard met de hand) waren de eerste lichte oppervlakte krassen al zichtbaar. Nu is het een leaseauto en zou het mij niet zoveel uit moeten maken, maar mijn spuitershart huilt bij de aanzicht van deze jas om zo'n prachtige auto. Denk dat ik in het voorjaar toch maar even de poetsmachine en keramische coating ter hand pak.
Ten tweede: het omklappen van de achterbank. Hiervoor moet je eerst aan een hendeltje in de kofferbak trekken waarna je weer naar de deur moet lopen om de bank om te klappen. Serieus Mazda? Waarom geen hendel op de schouder van de zitting?
Ten derde: het ontbreken van ventilatieroosters in de middenconsole voor de achterpassagiers. Voor deze prijs (dik 37k) mag je dat toch wel verwachten? Nu word het straks winter, maar ik ben benieuwd of mijn dochter straks vastsmelt aan de leren bekleding in de zomer.
Ten vierde: de subwoofer van het Bose systeem kraakt, deze klinkt alsof die nu al is opgeblazen. Of dat deze niet volledig vast is gezet in de behuizing. Kan misschien aan mijn muzieksmaak liggen (raven is leven :)). Toch maar even een afspraak bij de dealer gemaakt om hiernaar te laten kijken.
Al met al een heel goede indruk. De wagen is prachtig, heeft genoeg power (mits genoeg toeren) en is heerlijk stil op de snelweg. Ziet er van buiten compact uit maar is vanbinnen verrassend ruim. De kofferbak is zelfs ruimer dan die van de Qashqai. De wegligging is subliem en de versnellingsbak schakelt heerlijk direct. Het verbruik over de eerste 5000km is 5,7l/100km, en dit bij ongeveer 60% snelweg en 40% stadsverkeer. Het schuif/kanteldak en de afneembare trekhaak kan ik iedereen aanraden.
Ik ga nu eerst verder genieten van de wagen en zal een korte update geven over de subwoofer. Tabee!
De kop is er af
- 20.151 km
Zo, de eerste maanden zitten er op. Tijd voor een algehele indruk.
De kwestie met de subwoofer bleek uiteindelijk in de hemel isolatie te zitten (of het ontbreken hiervan). Dealer heeft de hemel losgehaald, extra geluidsisolatieplaten er in gepropt en nu klinkt alles weer loepzuiver. Alles is netjes binnen drie uurtjes opgelost door Mazda Pierre uit Heerhugowaard, mag ook gezegd worden. Het was trouwens de tweede '3' die zij met dit probleem binnen kregen, wel iets om op te letten dus!
Voor wat betreft de auto; ik heb nog geen seconde spijt gehad van deze keuze, wat een top machine is dit. Ook tijdens een rit naar Londen viel het op hoe fijn deze wagen is op de snelweg, het is echt een cruiser. Je vreet de kilometers zo weg in die heerlijke stoelen, dat fijne onderstel en dat uitzicht op dat prachtige dashboard. De skyactive-x komt echt tot zijn recht op kruissnelheden van 130/140 waar hij heerlijk stil en comfortabel rijd, maar als je terug schakelt nog meer dan voldoende power hebt om in te halen. Oneffenheden worden weggewerkt zonder week aan te voelen, al geldt dat niet in de UK, mijn hemel wat een gaten in de wegen daar. Is er dan toch nog een kritiek puntje? Ja, met enige regelmaat word de melding 'voorste radar bedekt, rijhulp systemen tijdelijk uitgeschakeld' weergegeven, waarna je dus alle rijhulp systemen niet kunt gebruiken. Dit gebeurt voornamelijk bij slecht weer en op de snelweg. Nu heb ik niet alle toeters en bellen nodig tijdens het rijden, dat doe ik liever zelf, maar het kan wel hinderlijk zijn als je net lekker op de ACC rijd. Oh, en de krasgevoeligheid van de piano black delen van het interieur niet te vergeten. Heb ik opgelost door bij onze grote Chinese vriend Ali een stickerset te bestellen welke precies over al deze delen heen past. Heeft een geborsteld aluminium look, wel tof. En dat voor drie tientjes.
Tot de volgende!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.