Mazda 3 Sedan e-SkyActiv 2.0 186 Luxury (2022)

autoreview

Mazda 3 Sedan
Mazda 3 SedanMazda 3 SedanMazda 3 SedanMazda 3 SedanMazda 3 SedanMazda 3 Sedan

Signalement

Uitvoering3 Sedan e-SkyActiv 2.0 186 Luxury
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf50 km
KM-stand laatst8.500 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda 3 sedan e-SkyActiv 2,0 186 Luxury

  • 8.500 km

Na 4 jaar zakelijk gereden te hebben in een Nissan Qashqai 1.5 dci was het tijd voor wat anders. Ik rijd plusminus 40.000 km per jaar en het de Nissan met veel plezier van 32.000 naar 186.000 kilometer gereden, merendeel zakelijke kilometers.
De werkgever is afgestapt van diesel en de keuze moest zijn : Elektrisch of benzine.

Heb mij georiënteerd op diverse elektrische varianten maar er bleken 2 problemen te zijn: de levertijd en de actieradius. Er zijn dagen dat ik 360 tot 400 kilometer rijd op een dag en ik moest er niet aan denken ergens te komen waar het landpaaltje bezet is door de directeur met zijn Tesla. Dus moest het een long range worden... Tjonge dan zit je al snel op een auto van 50.000 euries.

Mijn keuze is toch maar weer gevallen op een benzine auto, zij het met kleine elektrische ondersteuning.

Ik wilde toch eens die mooie Mazda 3 van dichtbij bekijken. Je komt dit model niet zo vaak tegen, maar hij oogt erg goed.

Bij de dealer binnen heb ik samen met mijn vrouw de auto goed bekeken. Wat een mooi interieur! Voelt direct als thuiskomen. Ook even kritisch naar de achterbank gekeken vanwege de 3 kids die af en toe ook nog mee moeten/willen. Ik geef toe, ander merken bieden meer ruimte maar erg krap is het gelukkig ook weer niet.

Via de dealer onze voorkeur doorgegeven: een sedan moest het worden in de kleur: machine grey metallic.

Via de dealer Haagstad is er voor ons gezocht: Bleek dat er nog een model in de gewenste kleur in de haven van Antwerpen stond. Het was wel de meest luxe uitvoering met lederen bekleding, de luxury line.
Nu had dat volledig lederen interieur niet gehoeven, maar het model was leverbaar binnen 1 maand, toch maar doen dan!

16 maart is ie thuis afgeleverd en daar staat hij dan (of is het een zij?) Prachtige wagen.... 86 km op de teller.

Na 2 maand besloten toch een review te schrijven omdat ik vermoed dat het een ondergewaardeerde auto is.

Ik zal beginnen met de rijbeleving. De auto is na de Qashqai laag van instap, daar moest ik wel even aan wennen. Bij het instappen moet ik (1,86m) altijd mijn hoofd ietsje intrekken en mijn benen direct naar voren schuiven, anders raakt mijn lichaam de B-stijl. Als je dan eenmaal zit in de lederen stoel met geheugen functie, dan zit je direct erg goed. Stoelen zijn perfect in te stellen, alsmede de hoogte en diepte van het stuur.
Stuur ligt bijzonder fijn in de hand en heeft aan de linker en rechterkant stuurverwarming. Waarom boven en onder niet, is mij een raadsel. Maar is niet onoverkomelijk.

De handbak ligt bijzonder prettig in de hand en hij koppelt en schakelt enorm fijn. Denk dat er niet veel auto's met handbak zijn die zo trefzeker en soepel te bedienen zijn. Aanrader!
De head-up display is erg fijn, je ziet altijd de snelheid en de waarschuwingen van auto's in de dode hoek.

De motor is een bijzonder type. De sky-active X technologie zorgt ervoor dat de auto een beetje lijkt op het rijgedrag van een diesel auto. meet veel koppel onderin.
In de praktijk is het wel zo dat een diesel echt meer koppel onderin heeft, maar ik moet zeggen dat de Mazda vanaf 1500 toeren al alert is en inmiddels ook goed van de plek komt. Het vermogen opbouw is lineair. met name bovenin het toeren gebied is de trekkracht fors.
Je leest in diverse reviews dat men het gevoel heeft dat de auto minder vermogen levert dan op papier. Mijn ervaring is dat je af en toe moet terugschakelen voor een dynamische rijbeleving, maar de pk's zijn er zeker wel!
De 6e versnelling doet mij denken aan een overdrive. Mijn Qashqai met 110 pk had in de 6e versnelling tussen de 100 en 120 km/h meer trekkracht dan deze Mazda.
Maar schakel je 2 verzetten terug, dan gaat de Mazda er als de brandweer vandoor en zit je al snel weer op illegale snelheden. In de praktijk merk ik dat ik relatief vaak op de snelweg in de 5e versnelling rijd omdat de 6e tussen de 100 en 130 km/h mij iets te lui is. Wel jammer. De 6e versnelling is echt een relax versnelling waarbij je wel erg zuinig kan rijden. Wat mij opvalt is dat de auto veel stiller is dan mijn vorige Qashqai, de Mazda is echt een fijne stille auto.

Verbruik.
Ik rijd relatief veel op de snelweg en 80 km wegen waardoor het verbruik is gedaald van 6,3 bij aflevering naar 6,0 liter op 100 km. Ik had een iets beter verbruik verwacht, misschien toch maar iets minder dynamisch rijden. Ik rijd op de snelweg vaak 10 tot 20 km te hard, dus zuiniger moet echt wel kunnen.

Opmerkelijke zaken
De Auto-hold functie werkt goed, alleen moet je die iedere keer zelf handmatig activeren bij iedere rit. Als de auto merkt dat je op een helling staat wordt deze wel automatisch geactiveerd. Maar wat mij betreft kan Mazda dit anders programmeren zodat deze functie altijd aan staat. Dat is gewoon prettig als je stilstaat bij een verkeerslicht, je rolt dan nooit weg.
De rijbaan assistent is van het type waar je erg zenuwachtig van wordt. Wanneer je de streep nog niet eens aanraakt gaat ie al af, trilt je stuur, piept het waarschuwingssysteem en trekt hij je behoorlijk terug.
Dat 'terugduwen' is mij op den duur gaan ergeren en heb dit systeem uit gezet. De waarschuwing kan middels geluid en/of trilling in het stuur. Het geluid heb ik hiervan uitgezet, de trilling vind ik wel acceptabel. Heb eens geprobeerd de auto zelf laten rijden binnen de lijntjes. Nou, dat 'autonoom' rijden kan de Mazda nog niet, je slingert als een dronken bestuurder over de rijstrook mede door het te fors terugduwen.

Nou binnenkort weer een update. We zijn nu de adaptive cruisecontrol aan het testen.... ;-)


4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens