Mazda 3 Sedan e-SkyActiv G 2.0 122 (2022)

Mazda 3 Sedan e-SkyActiv G 2.0 122 (2022)
Mazda 3 Sedan e-SkyActiv G 2.0 122 (2022)Mazda 3 Sedan e-SkyActiv G 2.0 122 (2022)Mazda 3 Sedan e-SkyActiv G 2.0 122 (2022)Mazda 3 Sedan e-SkyActiv G 2.0 122 (2022)Mazda 3 Sedan e-SkyActiv G 2.0 122 (2022)Mazda 3 Sedan e-SkyActiv G 2.0 122 (2022)

Uitvoering3 Sedan e-SkyActiv G 2.0 122
Bouwjaar2022

Eerste ervaringen

• 800 km

In januari 2022 heb ik, na het overwegen en testen van allerlei auto's, de Mazda 3 Sedan e-SkyActiv G besteld. Dit in de uitvoering Skydrive Business. De proefrit was veruit de meest comfortabele en wij waren direct overtuigd van deze auto.
Woensdag 24 augustus was het dan zo ver en mocht ik hem ophalen. Ondertussen ben ik 800km verder en is het tijd om de eerste ervaringen te delen.

PLUSPUNTEN:
+De stoffen stoelen zitten heerlijk, de zitting is lang genoeg en ook omhoog of omlaag instelbaar. De rugsteun is met een hendel in één keer achterover te klappen, dus ideaal voor een snel dutje.
+De wagen is breed, lang en dat merk je direct terug aan dat je niet met de ellebogen tegen elkaar zit op de (gigantische) middenarmsteun.
+De stilte in de wagen. De 2 liter motor is heerlijk stil, maar geeft bij het hoger gaan in toeren ook een lekker sportief geluid.
+De motor trekt heerlijk lineair op, zonder moeite blaas je zo over de 4000 toeren zonder verlies van kracht. Met weinig moeite zit je in versnelling 3 zo op de 100km/h.
+De vele opties. De auto is uitgerust met onder andere: een mooi, scherp head-up display - een heerlijk vasthoudend leren stuur en pook - stuur- en stoelverwarming - automatische airco - 360 graden camera - adaptive cruise control - LKA, LFA, Front Assist, waarschuwing voor kruisend verkeer voor én achter - Een mooi, scherp, goed te bedienen middenconsole, te bedienen met de grote draaiknop in het midden.
+De middenarmsteun en de armsteunen in de deuren zijn dik bekleed en afgewerkt met leer, net als het dashboard. De armsteunen zijn hierdoor heel zacht en zorgen voor veel comfort voor je ellebogen.
+De 16" velgen zijn mooi donkerder zilver en zorgen voor veel comfort tijdens het rijden. (tijdens de proefrit hadden we de 18" velgen, en die voelde toch wel stugger aan).
+De prachtige Soul Red Crystal lak, ik heb hier al veel complimenten voor gehad van vrienden, familie en collega's en inderdaad, wat een prachtkleur! (Op 01/09/2022 heb ik de lak voorzien van een Ceramic Coating).
+De koppeling pakt soepel aan.
+Het is een milde hybride, de batterij voedt onder andere de airco en lichten, en geeft soms een beetje bij, bij het accelereren. Ook kan je hierdoor aan stoplichten lang met de motor uit staan. Ook rem je met het eerste deel van het rempedaal op de batterij om die terug op te laden.
+De LED interieurverlichting en de LED dimlichten. Ze geven zéér goed licht in het donker, en het automatisch groot licht werkt ook super. Het herkent fietsers, auto's, vrachtwagens en straatverlichting snel.
+Doordat dit de Sedan uitvoering is, heeft deze een grotere koffer dan de Hatchback uitvoering. (Ik geloof een kleine +100 liter)
+Apple CarPlay werkt zeer goed zonder een touch screen. Navigeren door de menu's en muziek gaat zeer vlot met de draaiknop.
+Tot nu toe 1x getankt, met een verbruik van 5,47l/100km. Dat is 0,7l meer dan de fabrieksopgave, zéér netjes dus! (Verbruik met veel file, snelweg, gewestwegen en steden).

CHARME PUNTJES:
/De halogeen dagrijverlichting. Zo'n rijk uitgeruste auto, maar dan geen LED dagrijverlichting. Wel heb ik er al complimenten op gehad dat in combinatie met de LED dimlichten dat het er mooi uitziet. Dus een minpunt zou ik het niet noemen.
/Het i-stop (start stop) systeem heeft vaak lang nodig vooraleer deze werkt. Soms rij je 30km en is het systeem nog niet gereed voor de motor uit te zetten aan een stoplicht. Het is niet vervelend, maar wel vreemd aangezien het een MHEV is. Wellicht betert dit nog?
/Geen usb-punten vooraan bij de bekerhouders, daardoor mijn dashcamkabel moeten omleiden IN de middenarmsteun. Ook zijn er geen usb-punten achteraan.

MINPUNTEN:
-De LFA (Lane Follow Assist) werkt gewoon bijna nooit. Herkent hij de lijnen/stippellijnen niet, of is het een software dingetje? Geen idee, ik ga het nog navragen bij de garage. Maar over de 800km die ik gereden heb is de LFA hooguit, en dan ben ik positief, ongeveer 45 seconden actief geweest. Áls hij dan werkt, houdt hij je wel perfect in het midden van de rijstrook. Maar ja, da's áls. (Andere Mazda rijders hier ook last van?)
-De pianolak van de middenconsole is ultra-extreem krasgevoelig. Er zat een pluisje op, ik veeg dit eraf met mijn t-shirt en op de plaats waar ik geveegd heb zit het vol, maar echt vól kleine krasjes.

Kleine update

Een kleine update betreffende de LFA. Ik heb het bij de garage nagevraagd waarom deze zo weinig werkt. Het blijkt dat deze assist enkel werkt tussen de 30km/h en de 60km/h, en enkel als de ACC aanstaat.
Ik heb dit even uitgebreid getest en inderdaad. Het groene stuur icoontje brandt enkel bij duidelijk belijning en tussen de bovengenoemde snelheden met ACC.
Mij part hadden ze het er dan net zo goed niet op kunnen steken, maar goed. Op hogere snelheden blijft het dus constante kleine stuurcorrecties maken omdat de LFA dienst weigert boven de 60km/h. Vreemde keuze van Mazda, op hoge snelheden is veiligheid toch ook belangrijk?
Dit blijft dus een (groot) minpunt in de hierboven getoonde lijst.

PRIVATE LEASE Mazda 3

Mazda
Mazda 3 e-SkyActiv G 2.0 122 (5D/6H)

Mazda
Mazda 3 e-SkyActiv G 2.0 122 (5D/6H)