Mazda 3 Sedan e-SkyActiv 2.0 186 Luxury (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 Sedan e-SkyActiv 2.0 186 Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 50 km |
KM-stand laatst | 139.000 km |
Mazda 3 sedan e-SkyActiv 2,0 186 Luxury
- 8.500 km
Na 4 jaar zakelijk gereden te hebben in een Nissan Qashqai 1.5 dci was het tijd voor wat anders. Ik rijd plusminus 40.000 km per jaar en het de Nissan met veel plezier van 32.000 naar 186.000 kilometer gereden, merendeel zakelijke kilometers.
De werkgever is afgestapt van diesel en de keuze moest zijn : Elektrisch of benzine.
Heb mij georiënteerd op diverse elektrische varianten maar er bleken 2 problemen te zijn: de levertijd en de actieradius. Er zijn dagen dat ik 360 tot 400 kilometer rijd op een dag en ik moest er niet aan denken ergens te komen waar het landpaaltje bezet is door de directeur met zijn Tesla. Dus moest het een long range worden... Tjonge dan zit je al snel op een auto van 50.000 euries.
Mijn keuze is toch maar weer gevallen op een benzine auto, zij het met kleine elektrische ondersteuning.
Ik wilde toch eens die mooie Mazda 3 van dichtbij bekijken. Je komt dit model niet zo vaak tegen, maar hij oogt erg goed.
Bij de dealer binnen heb ik samen met mijn vrouw de auto goed bekeken. Wat een mooi interieur! Voelt direct als thuiskomen. Ook even kritisch naar de achterbank gekeken vanwege de 3 kids die af en toe ook nog mee moeten/willen. Ik geef toe, ander merken bieden meer ruimte maar erg krap is het gelukkig ook weer niet.
Via de dealer onze voorkeur doorgegeven: een sedan moest het worden in de kleur: machine grey metallic.
Via de dealer Haagstad is er voor ons gezocht: Bleek dat er nog een model in de gewenste kleur in de haven van Antwerpen stond. Het was wel de meest luxe uitvoering met lederen bekleding, de luxury line.
Nu had dat volledig lederen interieur niet gehoeven, maar het model was leverbaar binnen 1 maand, toch maar doen dan!
16 maart is ie thuis afgeleverd en daar staat hij dan (of is het een zij?) Prachtige wagen.... 86 km op de teller.
Na 2 maand besloten toch een review te schrijven omdat ik vermoed dat het een ondergewaardeerde auto is.
Ik zal beginnen met de rijbeleving. De auto is na de Qashqai laag van instap, daar moest ik wel even aan wennen. Bij het instappen moet ik (1,86m) altijd mijn hoofd ietsje intrekken en mijn benen direct naar voren schuiven, anders raakt mijn lichaam de B-stijl. Als je dan eenmaal zit in de lederen stoel met geheugen functie, dan zit je direct erg goed. Stoelen zijn perfect in te stellen, alsmede de hoogte en diepte van het stuur.
Stuur ligt bijzonder fijn in de hand en heeft aan de linker en rechterkant stuurverwarming. Waarom boven en onder niet, is mij een raadsel. Maar is niet onoverkomelijk.
De handbak ligt bijzonder prettig in de hand en hij koppelt en schakelt enorm fijn. Denk dat er niet veel auto's met handbak zijn die zo trefzeker en soepel te bedienen zijn. Aanrader!
De head-up display is erg fijn, je ziet altijd de snelheid en de waarschuwingen van auto's in de dode hoek.
De motor is een bijzonder type. De sky-active X technologie zorgt ervoor dat de auto een beetje lijkt op het rijgedrag van een diesel auto. meet veel koppel onderin.
In de praktijk is het wel zo dat een diesel echt meer koppel onderin heeft, maar ik moet zeggen dat de Mazda vanaf 1500 toeren al alert is en inmiddels ook goed van de plek komt. Het vermogen opbouw is lineair. met name bovenin het toeren gebied is de trekkracht fors.
Je leest in diverse reviews dat men het gevoel heeft dat de auto minder vermogen levert dan op papier. Mijn ervaring is dat je af en toe moet terugschakelen voor een dynamische rijbeleving, maar de pk's zijn er zeker wel!
De 6e versnelling doet mij denken aan een overdrive. Mijn Qashqai met 110 pk had in de 6e versnelling tussen de 100 en 120 km/h meer trekkracht dan deze Mazda.
Maar schakel je 2 verzetten terug, dan gaat de Mazda er als de brandweer vandoor en zit je al snel weer op illegale snelheden. In de praktijk merk ik dat ik relatief vaak op de snelweg in de 5e versnelling rijd omdat de 6e tussen de 100 en 130 km/h mij iets te lui is. Wel jammer. De 6e versnelling is echt een relax versnelling waarbij je wel erg zuinig kan rijden. Wat mij opvalt is dat de auto veel stiller is dan mijn vorige Qashqai, de Mazda is echt een fijne stille auto.
Verbruik.
Ik rijd relatief veel op de snelweg en 80 km wegen waardoor het verbruik is gedaald van 6,3 bij aflevering naar 6,0 liter op 100 km. Ik had een iets beter verbruik verwacht, misschien toch maar iets minder dynamisch rijden. Ik rijd op de snelweg vaak 10 tot 20 km te hard, dus zuiniger moet echt wel kunnen.
Opmerkelijke zaken
De Auto-hold functie werkt goed, alleen moet je die iedere keer zelf handmatig activeren bij iedere rit. Als de auto merkt dat je op een helling staat wordt deze wel automatisch geactiveerd. Maar wat mij betreft kan Mazda dit anders programmeren zodat deze functie altijd aan staat. Dat is gewoon prettig als je stilstaat bij een verkeerslicht, je rolt dan nooit weg.
De rijbaan assistent is van het type waar je erg zenuwachtig van wordt. Wanneer je de streep nog niet eens aanraakt gaat ie al af, trilt je stuur, piept het waarschuwingssysteem en trekt hij je behoorlijk terug.
Dat 'terugduwen' is mij op den duur gaan ergeren en heb dit systeem uit gezet. De waarschuwing kan middels geluid en/of trilling in het stuur. Het geluid heb ik hiervan uitgezet, de trilling vind ik wel acceptabel. Heb eens geprobeerd de auto zelf laten rijden binnen de lijntjes. Nou, dat 'autonoom' rijden kan de Mazda nog niet, je slingert als een dronken bestuurder over de rijstrook mede door het te fors terugduwen.
Nou binnenkort weer een update. We zijn nu de adaptive cruisecontrol aan het testen.... ;-)
Ervaring na 3 jaar
- 139.000 km
Vanwege het krijgen van een andere baan moet ik de auto weer inleveren dus tijd voor een conclusie.
Ben de auto toch gaan waarderen tijdens de 3 jaar dat ik hem heb mogen rijden.
Het is een enorm betrouwbare auto gebleken. De auto is alleen bij de garage geweest voor de onderhoudsbeurten iedere 20.000 kilometer.
Alleen de sleutel is defect geraakt bij 120.000 km. Deze laten vervangen.
Typische Mazda 3 eigenaardigheden zijn:
- bij het verlaten van de auto gaat deze in 9 van de 10 situaties netjes op slot. Maar af en toe niet. Dan blijft de auto ongesloten achter en hoor je niet het vertrouwde gebliep dat aangeeft dat de deuren zijn vergrendeld.
-De stoelen bleken net iets te smal. Ik ben zelf niet dik maar iets gezet en dan ervaar je dat je linker dijbeen iets knelt wanneer je niet precies in het midden van het zitvlak zit.
- trekkracht van de motor is onder de 2500 tpm niet bijzonder te noemen. De kleine turbomotoren van tegenwoordig hebben daar veel meer trekkracht.
Op de snelweg is de 6e versnelling prima te rijden, maar bij versnellen heb ik vaak teruggeschakeld omdat het je in 6 niet snel kan acteren als het nodig is.
- Bij het instappen heb ik regelmatig mijn hoofd gestoten. Dat heb je met mooi gelijnde sedans 😉
- kwaliteit van het interieur is heel goed! Het is allemaal erg mooi gebleven, behalve de piano gladde interieurdelen op de middenconsole. Die bleken erg krasgevoelig. Het dashboard is een lust voor het oog en lekker rustig qua opzet.
- armsteun in het midden is perfect van vorm en hoogte/lengte en het was iedere dag genieten om weer de klanten te bezoeken
- ik miste een beetje de achteruitwisser. Zit er niet op en wanneer de auto vuil wordt heb je domweg minder zicht naar achteren
- apple car play heeft altijd goed gewerkt. 2x is een instelling spontaan ( of door een update) veranderd waardoor carplay niet automatisch connect. Was wel een zoektocht door het menu welke instelling dat kon veroorzaken.
- versnellingsbak en koppeling ben ik echt lovend over. Iedere keer als ik in andere auto’s rijd verlang ik terug naar de 6-bak van de Mazda
Gemiddeld verbruik is in de praktijk net geen 1 op 17. Met 85% snelwegkilomers
Goed gedaan Mazda!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 3
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 3 2.0 e-SkyActiv-G M Hybrid 150 Homura Op afspraak beschikbaar, interesse in deze mooie Mazda? Neem vooraf contact op met Mazda Tilburg!
- 2023
- 21.661 km

Mazda 3 2.0 e-SkyActiv-G M Hybrid 150 Homura | Nieuw | Hoge korting | Uit voorraad leverbaar |
- 2024
- 1 km

Mazda 3 2.0 e-SkyActiv-X 180 LED Bose HUD Adapt.Cruise Carplay NL-auto
- 2020
- 59.522 km