Mazda 2 1.3hp GT-L (2009) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 1.3hp GT-L |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 106.000 km |
KM-stand laatst | 135.500 km |
Eerste Auto
- 125.000 km
Eerste maanden sinds dat ik mijn rijbewijs had, mocht ik in een Toyota Picnic uit 1998 rijden van mijn ouders. Na een paar maanden wou ik graag mijn eigen auto gaan kopen. Ik was opzoek naar een kleinere auto, goedkoper in vaste lasten, betrouwbaar en een beetje sportieve looks. Na een korte zoektocht is het de Mazda 2 bouwjaar 2009 geworden. De auto heb ik zelf uit Duitsland geïmporteerd.
In bezit van een Mazda 2 1.3 86 pk Kuro Limited Edition uitvoering (3 deurs) Bouwjaar 2009
De auto heeft de volgende opties:
- Climate control
- Verwarmde voorstoelen
- Elektrische inklapbare spiegels + verwarmd
- Automatische lichten
- Automatische ruitenwissers
- 16 inch velgen (zomerbanden)
- 15 inch velgen (winterbanden)
- projectorkoplampen
Interieur:
Het interieur is voor mij prima. Er zijn inderdaad veel harde plastics gebruikt voor het dashboard, maar dit stoort mij totaal niet. De climate control is erg fijn en is erg gebruiksvriendelijk. De tellers met de zwarte achtergrond en rode letters zijn erg mooi. Het geluid die de 4 speakers leveren is in orde en zeker voor een kleine auto. De stuurknoppen zijn ook handig om bijvoorbeeld het geluid aan te passen. Alleen bevat de auto helaas geen bluetooth hiervoor heb ik een bluetooth dongle voor aangeschaft. De stoelen zitten goed voor niet al te lange ritten, als je een paar honderd kilometer achter elkaar rijd merk je dit achteraf wel. De zit positie is redelijk goed aanpasbaar. Bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar, en het stuur is helaas niet axiaal verstelbaar. Hierdoor ben ik gedwongen om de stoel iets naar voor te schuiven om te voorkomen dat ik niet met gestrekte armen rij. En waardoor ik weer een klein beetje te dicht op de pedalen zit met mijn voeten. De stoel verwarming is een dikke plus zeker in de koude maanden. Om medepassagiers op de achterbank te laten treden zul je de passagiers stoel naar voor moeten schuiven. Alleen schuift die helaas niet terug in de vorige stand. Later heb ik een armsteun in de auto geplaatst, hier verlangde ik erg naar. Hierdoor is het comfort een stuk omhoog gegaan voor mij wanneer ik langer moet reizen.
Exterieur:
Ik vind de auto van buiten best sportief oogt komt mede, omdat de auto geen happy face heeft. Laat dat nou toevallig op mijn wenslijst staat ?. Doordat het een Kuro Limited Edition is heeft de auto standaard andere voorbumper, side skirts en een dakspoiler meegekregen. De 16 inch gunmetal velgen matchen ook erg mooi met de Crystal White Pearl lak. Zelf vond ik het wel leuk om de remklauwen rood te maken, om hem nog pittiger te maken. Ik heb er bewust voor gekozen om de trommelremmen niet rood te maken.
Rijden:
Wanneer je in de Mazda 2 rijd merk je dat de auto best hard geveerd is en je voelt erg goed wat de auto doet. Door de 16 inch velgen wordt dit effect nog meer versterkt. Wanneer je lang moet reizen kan dit soms vervelend worden, zeker op snelwegen. Maar in de bochten is dit erg fijn en voelt de Mazda best sportief aan. Het banden geluid/windgeluid in de auto is best aanwezig, waardoor je op de snelweg soms je stem zult moeten verheffen, als je met je mede passagiers een gesprek aan wilt gaan.
De auto is met 86 pk snel genoeg, doordat die best ligt is (925kg) komt die toch nog redelijk van zijn plaats. Je komt goed mee in het verkeer, alleen inhalen op de snelweg met 130 gaat een beetje langzaam. De auto komt boven 3500 toeren meer tot leven alleen na 5500 toeren voelt hij minder sterk aan. Dus om de vaart erin te houden zul je soms een versnelling terug moeten. Dit gaat erg soepel en precies met de korte, maar hoog geplaatste pook. Helaas heeft de auto geen 6e versnelling voor op de snelweg. Alleen weet ik niet hoe dit zou rijden, omdat het koppel van de auto wat hoger in de toeren ligt, aangezien het een atmosferisch motortje is. Cruise control mis ik ook; dit had de auto perfect voor mij gemaakt.
In de zomervakantie van 2019 ben ik met de auto naar Frankrijk gereden (In de buurt van Geneve). De Mazda 2 beviel erg goed. Alleen zoals ik al vermeld had kwam ik wel vermoeid aan van het zitten en van het lange rijden. In Frankrijk ook heerlijk kunnen rijden door de bergen. Wanneer het erg warm was en de airco hard moest werken merk, je wel dat dit invloed heeft op het vermogen van de auto. Met steile hellingen kwam ik soms toch wat vermogen tekort om als eerste boven te zijn, zeker als ik dat vergelijk met de auto van mijn ouders (Hyundai Tucson 177pk en 265nm)
Verbruik:
De auto zou theoretisch gezien bijna 1 op 20 gemiddeld moeten kunnen rijden. Dit is echter mogelijk maar dan zul je de snelweg en steden veel moeten vermijden. En langzaam en erg snel moeten opschakelen. Ik rij ongeveer 1 op 16 a 17 gemiddeld. Wanneer ik dit verbruik haal rij ik normaal. Wanneer je dagelijks flink doorrijdt ga je snel richting de 1 op 15 verbruiken. Er zou 43 liter in de auto moeten gaan. Wanneer je 0km range hebt volgens de boordcomputer en de auto vol gaat tanken gaat er ongeveer 36 liter in. Betekent dit dat er dan nog 7 liter reserve inzit? Lijkt mij best veel, maar dan hoef je nog niet in paniek te raken, wanneer de boordcomputer aangeeft dat je nog 0km te gaan hebt.
Tijdens de rit naar Frankrijk heb ik 1 op 15 gereden. De airco heeft hard moeten werken en ik had flink doorgereden.
Onderhoud:
In de tussentijd dat ik de auto in bezit heb ,zijn er nieuwe zomerbanden opgekomen. Er begon iets te rammelen bij het rechter voorwiel rond Juni 2019. De auto naar de garage gebracht en er bleek dat de remblokken helemaal versleten waren. Remblokken en schijven laten vervangen.
Wat heb ik veranderd?
- Na een paar weken heb ik het achterraam en de zij raampjes laten verduisteren. Ik vind dit auto’s een mooiere look geven.
- De remklauwen heb ik zelf rood gespoten.
- Omdat er geen bluetooth inzat heb ik een bluetooth dongle aangeschaft met een aux kabel dit werkt erg goed.
- Led achteruit lichten erin gezet + led kentekenverlichting.
- Uitlaat-tip geplaatst
- Hier en daar wat zwart gespoten met spraydip
Conclusie:
De Mazda 2 is een erg fijne auto en ik geniet er elke dag van om erin te mogen rijden. Tot nu toe weinig kosten gehad aan de auto. Hopelijk blijft dit ook zo ?. Ik zou deze auto niet snel wegdoen omdat ik er veel plezier aan heb. Ondertussen wel aan het nadenken om een Mazda MX-5 NC erbij te kopen toch nog meer vermogen en fun!
Pluspunten:
- Prijs/kwaliteit verhouding
- Zeer complete uitrusting
- Rijeigenschappen
- Verbruik
- Staat bekend om zijn betrouwbaarheid
- Uiterlijk
Minpunten:
- Stuur niet axiaal te verplaatsen
- Geen cruise control
- Te dun stuur
Kleine update
- 135.500 km
Even een kleine update over de auto.
Op het moment heb ik de auto meer dan 1 jaar in bezit en ongeveer 30.000 km gereden. De Mazda 2 bevalt mij nog steeds erg goed. De auto verbruikt nog steeds ongeveer 1 op 16,5. Als ik er vlot mee rijd dan gaat dit snel richting de 1 op 15, echter wanneer je zuinig rijd is 1 op 17,5 ook wel haalbaar.
De winter ben ik goed doorgekomen met de auto, heeft altijd goed gestart en geen problemen gehad. Toen ik net de zomerbanden had gewisseld merkte ik dat de winterbanden veel meer rolgeluid maakte. Dit ligt waarschijnlijk aan goedkope banden denk ik? De volgende winter zullen de winterbanden vervangen moeten worden (te weinig profiel). Nu de zomervelgen er weer op zitten vind ik dat de auto weer mooier oogt.
Paar maanden geleden heb ik de radio vervangen door een 10 inch scherm met meer mogelijkheden. Het scherm is gekocht op Aliexpress en werkt erg goed er zitten veel handige functies op zoals: Bluetooth, navigatie, play store etc. Erg tevreden met deze upgrade.
Ook heeft de Mazda 2 een onderhoudsbeurt gehad in deze beurt zijn de volgende dingen vervangen:
- Olie ververst
- Olie filter
- Luchtfilter
- Bougie's
- Interieurfilter
- V-snaar
Hopelijk zal de auto nu weer veel km probleemloos rijden.
Ondertussen is er ook een nieuwe auto bijgekomen een Mazda MX-5 NC. Deze heb ik sinds begin maart in bezit. De Mazda 2 zal ik zeker blijven houden als dagelijkse auto, al zal ik veel minder km er mee gaan maken. Als het nu mooi weer is zal ik vaker de MX-5 meepakken. De MX-5 zal in de winter de stalling in gaan.
Over de MX-5 zal ik binnenkort ook een review schrijven, eerst wat meer ervaring opdoen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.