Maserati Quattroporte Executive GT (2007) #2

autoreview

Maserati Quattroporte Executive GT (2007)
Maserati Quattroporte Executive GT (2007)Maserati Quattroporte Executive GT (2007)Maserati Quattroporte Executive GT (2007)Maserati Quattroporte Executive GT (2007)Maserati Quattroporte Executive GT (2007)

Signalement

UitvoeringQuattroporte Executive GT
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf112.789 km
KM-stand laatst121.212 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

6 maanden bezit

  • 116.318 km

Toen ik besloten had dat ik mijn Ferrari 612 wilde verkopen, was mijn bedoeling om slechts een deel van het bedrag in een opvolger te steken. (25-40K) Op termijn kan er een tweede hobbyauto bij komen.

De shortlist die ik had:
Bentley Arnage
Jaguar Super V8 / Daimler Super Eight (X350)
Maserati Quattroporte

De Bentley ziet er fantastisch uit en het interieur is ook schitterend. Ik vind de auto echter wel heel erg opvallend en je kunt de auto eigenlijk niet voor normaal gebruik inzetten (dat kon met de Ferrari ook niet)

De Jaguar X350 is, in de meest luxueuze uitvoeringen schitterend. Vanbinnen ook heel erg fraai. Toch ontbrak het "speciale gevoel" De auto is wel heel goed inzetbaar als dagelijkse auto maar voor mijn gevoel niet speciaal genoeg.

De Quattroporte bleek wel precies wat ik zocht:
Fraai, ingetogen uiterlijk, mooi interieur, redelijk sportieve rijeigenschappen, mooi motorgeluid, kan dagelijks gebruikt worden en geeft wel een "speciaal" gevoel.

De eerste Quattroporte die ik heb bekeken, heb ik ook gekocht. Ik was opzoek naar een donkergroene, donkerblauwe of donkerrode, met een licht of bruin interieur. Bij voorkeur een schuifdak en stoelventilatie. Géén privacy glass en bij voorkeur tafeltjes achterin. Daarnaast specifiek geen DuoSelect maar een echte automaat.

Ik vond een donkerblauwe met bruin leer. Behalve de tafeltjes achterin zaten alle opties erop die ik leuk vind. In plaats van de tafeltjes heeft de auto wel een houten stuur. Qua aanschafkosten bevindt de auto zich helemaal onderaan mijn geplande budget, maar voor een Quattroporte aan de bovenkant.

De deal was vrij snel gemaakt, een paar kleine cosmetische zaken heb ik direct, vóór aflevering laten herstellen. De auto is origineel Nederlands en de gehele onderhoudshistorie is bekend. 9 maanden en 3000 kilometer geleden had de auto bij een goed bekend staand adres onderhoud gehad, ik heb de auto (dus) zo meegenomen, met nieuwe APK.

Het bezit:
De rit van ca 100km naar huis beviel prima. De auto is lekker vlot, klinkt goed en schakelt keurig. Wel viel me op dat de auto iets naar rechts trok. Qua sturen is de auto redelijk sportief, maar niet zo direct als een Ferrari. Toch kan de auto harder dan verwacht door bochten.

Kort na aanschaf heb ik, in plaats van de Toyo banden die onder de auto zaten, er Michelin Pilot Sport onder gezet. Tevens is de auto uitgelijnd. Kosten ongeveer €1100.

Na ongeveer 2500 kilometer in de eerste 2 maanden (de auto heeft als vervoer gediend op vakantie) heb ik een beter beeld van de auto als totaal:

Op een vakantierit begonnen alle lampjes te knipperen en vielen de toerenteller en snelheidsmeter uit. De auto reed echter prima. Stoppen, wachten en later weer starten bood geen soelaas. Ook niet na een paar keer herhalen. Dus eerst doorgereden, de auto reed en klonk namelijk gewoon gezond. Na een wat langere (lunch)stop werkte alles weer. Bij een Italiaanse auto maak ik me niet zo snel zorgen dat er écht iets mis is.

Bij normaal rijden (iets boven de geldende limiet, af en toe een sprintje) is het gemiddelde verbruik ongeveer 12,7 liter op 100km. Keurig. Op de snelweg en lange afstand is zelfs 1 op 10 realistisch. De Ferrari had geen cruise control, de Quattroporte gelukkig wel. Deze werkt goed en logisch. (Volgens Doug deMuro in zijn review niet, hij gebruikte echter de knopjes om de dashboardverlichting te dimmen waarvan hij dacht dat het de cruise control was)

Bij wegrijden uit stilstand is een kleine trilling te voelen. Ik heb zelf een hefbrug en een redelijke technische kennis, na wat diagnose bleken de oliegevulde motorsteunen aan hun einde te zijn. Deze zal ik in de winter gaan vervangen. Op hoge snelheid en op minder goed wegdek wordt de auto wat instabiel, ook wanneer het onderstel op "sport" staat. Ik heb nog niet kunnen vinden waardoor dit wordt veroorzaakt. In het voorjaar laat ik er een specialist naar kijken.

Het infotainment is veel bekritiseerd. Ik vind het echter oke. De boordcomputer is behoorlijk uitgebreid, de audio is prima (door Loudlink ipv cd-wisselaar kan via bluetooth muziek worden gestreamd) en de telefoon werkt prima.
In geen enkele auto vind ik fabrieksnavigatie accuraat, dus ik gebruik googlemaps.

Bij een uitgebreide interieurschoonmaakbeurt kwam ik er achter dat het onder de beide voorstoelen behoorlijk nat was. In de bodem zit aan beiden zijden een luikje onder de vloermat, hier stond water in. Niet prettig want in één van de twee vakjes zitten de motorcomputer. Het water heb ik eruit gezogen en ik ben gaan speuren naar de oorzaak. De paravaan en afwatering van het schuifdak bleken in orde. Na het bekijken van de onderdelencatalogus leek het meest logisch dat de afwatering van de condensor (van de airco) verstopt zat. Door de verstopping zou het water niet onder, maar in de auto druppelen.

Na wat stukjes dashboard gedemonteerd te hebben, liet de boosdoener zich zien: de afwatering was niet verstopt, maar de slang zelf was gescheurd. Deze was ooit "gerepareerd" met ducttape. Om de slang te vervangen moest het halve dashboard eruit.

Hier ben ik een halve dag mee bezig geweest. Toen heb ik de slang besteld. De levering duurde echter bijna 3 weken, dus ik heb 3 weken de auto niet gebruikt.
Toen de slang binnen was, kon ik een paar uur later weer rijden. De eerder genoemde storing van het instrumentarium is vermoedelijk veroorzaakt door dit waterballet.

Samenvatting en financieel:
De auto is hartstikke leuk. Hij rijdt prima en is een stuk bescheidener dan de 612 en de Ferrari die ik daarvóór had. Praktisch is ook dat nu mijn vrouw en kinderen gewoon mee kunnen. Plezier hebben met de auto is nu niet alleen meer voor mij alleen. Door het bescheidener voorkomen van de auto wil mijn vrouw er nu ook mee rijden. Zelfs achter het stuur.
Dat weigerde ze met de Ferrari's.

Qua kosten kun je nog niet veel zeggen na een half jaar en 3500km. Verzekering en MRB zijn €170 per maand. Verbruik is een stuk lager dan de 612. Ik heb de gewoonte 2 á 3% van de nieuwwaarde van een auto jaarlijks te reserveren voor onderhoud.
Van de €3-4000 per jaar waar het bij deze auto op neer komt, heb ik tot nu toe alleen de banden en wat kleine dingetjes gedaan. De onderdelen zijn redelijk prijzig, de motorsteunen kosten ca €300 per stuk.
Het voordeel is dat ik het meeste zelf kan en doe.
Ik ben tamelijk precies en denk dat ik de auto doorgaans minstens zo goed onderhoud of repareer dan een specialist.
Met een Ferrari echter moet je wel naar een dealer of goed bekend staande specialist, de restwaarde knalt anders naar beneden.
Bij een Maserati durf ik het echter wel aan om het meeste zelf te doen. Voor de "bewijslast" voor een eventuele volgende eigenaar bewaar ik alle factureren en maak ik van alle handelingen foto's.

Als ik een boel kilometers verder ben, of als er nieuws te melden is, zal ik mijn review updaten.

Upgrade onderstel

  • 118.521 km

Zoals eerder gemeld was de auto wat instabiel op hogere snelheid, zeker op slecht wegdek.

In maart bij een specialist naar het onderstel van de auto laten kijken. Optisch viel er niets negatiefs waar te nemen. Bij een gezamenlijke proefrit was echter de conclusie dat in elk geval één schokdemper achter niet meer lekker was.

Twee stuks (links en rechts) vervangen is dan logisch. In mijn beleving is dan echter de balans tussen voor en achter in het geding.

Dus de voorste zouden ook moeten.
De mogelijkheid bestaat om de (elektronische) schokdempers te reviseren. (Nieuwe kosten €1200 per stuk, reviseren €470)

Echter: voor iets meer kan dan de prijs van gereviseerde schokdempers kan er ook een op maat gemaakte "schroefset" onder.
Ik associeer dit normaal met verlaagde Polo's en Leons maar de specialist heeft me overtuigd.

De spullen laten maken en begin mei kon het gemonteerd worden. De auto is iets verlaagd omdat de standaard automatica vrij hoog op de wielen staat. Voor 12mm lager, achter 15mm.

De proefrit was een verademing: veel strakker en minder beweeglijk. De specialist gaf aan dat uitlijnen "in principe" niet nodig was.

Bij een wat langere rit vond ik de auto echter nog niet optimaal: nog steeds wat beweeglijk aan de achterkant.

Een lokaal bedrijf heeft de uitlijning gecontroleerd en "alles stond goed"

Eigenwijs heb ik toch een afspraak gemaakt met een bedrijf in Dokkum dat niets anders doet dan auto's optimaal uitlijnen. Dus ze doen geen onderhoud, reparaties, apk of andere dingen: alleen uitlijnen.

Deze man neemt ruim de tijd en wist zonder voorinformatie, op basis van zijn metingen te vertellen, dat de achterkant instabiel was. Hij heeft eea afgesteld naar zijn inzicht.

Het lijkt nu wel een andere auto! Superstrak en stabiel. Heel precies in te sturen. Echt super.

Kort hierna een weekend naar de Eifel geweest om "lekker te sturen". Onderweg naar de Eifel is de auto een comfortabele, rustige auto. Op de bergwegen ontpopt de auto zich naar een sportauto.
Wat een feest!

De auto kan ondanks zijn gewicht snoeihard door bochten, geen onderstuur, heel licht overstuur. Nul glijden.
De auto gaat beter de bocht om dan de Ferrari, ondanks dat het gewicht ongeveer gelijk is.

De onderstelupgrade en het juist uitlijnen hebben de auto dus veel goeds gedaan.
Op naar de volgende update!

(preventief) Onderhoud

  • 121.212 km

De winterperiode heb ik gebruikt om een aantal technische zaken aan te pakken.
Zoals eerder genoemd heeft de auto "last" van kleine trillingen bij het uit stilstand wegrijden of gas loslaten. Oorzaak hiervan leken mij de oliegevulde motorsteunen en versnellingsbaksteun.

Deze drie steunen heb ik vervangen. Het vervangen van de versnellingsbaksteun is een klusje van ca 25 minuten.
Het vervangen van de motorsteunen is tijdrovend omdat het lastig bereikbaar is.
Uiteindelijk heeft het me in etappes 16 uur gekost.
Op mijn hefbrug met fatsoenlijk gereedschap.
Mij is nu wel duidelijk waarom veel mensen "het zo laten."
Ik wil de auto echter hebben hoe hij was toen hij gemaakt werd.

Omdat ik wist dat ik het eea moest uitbouwen om de motor ca 15cm te kunnen liften, heb ik ook onderdelen besteld om meteen te vervangen omdat ik er nu toch bij kon.
Dit waren o.a. de aandrijfriemen voor waterpomp, airco en stuurbekrachtiging. Ook de bijhorende looprollen en spanrol heb ik vervangen.

Tevens: interieurfilter, luchtfilter (origineel vervangen voor uitwasbaar filter van BMC, schijnt beter te ademen) olie en oliefilter.
Er wordt voor dit type motor (en enkele V12 Ferrari's) geadviseerd om een additief toe te voegen voor de smering van de nokkenasverstellers.
Dit goedje heet Tutella (van Petronas)
Mijn olieleverancier adviseerde me echter om volledig keramische olie te gebruiken. Het is tamelijk prijzig. De 10,5 liter nam het carter graag in.

Tijdens de werkzaamheden aan de motorsteunen zag ik dat radiateur lichtjes koelvloeistof zweet/lekt. De zijkanten van de radiateur zijn van kunststof en daar was het vochtig.
Ik heb nooit koelvloeistof hoeven bijvullen, maar voor mijn gemoedsrust heb ik een nieuwe radiateur en koelslangen besteld.
Als aanvulling wat beschadigde en/of roestige onderdelen aan de onderzijde van de auto. Hitteschildjes, schroefjes, moeren etc.

Al met al een kleine €2100 aan onderdelen.

Bij het wegrijden voelt de auto nu totaal anders.
Geen trillingen of resonanties meer, ook bij gas los. Mijn diagnose dat de motorsteunen niet lekker waren, was dus juist.

Voorlopig hoeft er qua onderhoud niets te gebeuren aan de auto. Wel nog een kleine reparatie: de passagiersdeur voor gaat niet meer van binnenuit open.

Nu wachten tot de pekel van de weg is. Dan kan ik weer gaan genieten van de auto.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens