Maserati Quattroporte 4.2 - Op de Rollenbank
Broedertwist
55 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een Maserati op de rollenbank, dat zien we niet vaak. Maar een staat ons nog helder voor de geest. Dat was een 4200 GT die er zomaar tachtig pk extra uit perste. We zijn dus benieuwd wat deze Quattroporte voor ons in petto heeft. Want die heeft dezelfde motor.
We hebben te maken met een broedertwist bij deze aflevering van Op de Rollenbank. De broer van Maserati-eigenaar Ted Compas heeft namelijk al eens in deze rubriek gestaan met een Lancia Thema 8.32 – inderdaad, die met de Ferrari-motor. Die hoestte in plaats van de beloofde 205 nog maar 195 pk op en dat krijgt hij tot op de dag van vandaag te horen. Nu is het dus de beurt aan Ted om eens te kijken of die zijn grote mond waar kan maken.
Dat beide broers zich verplaatsen in dik Italiaans spul is geen toeval. In het dagelijks leven zijn beiden werkzaam bij een bekende specialist in Italiaanse merken in het Noord-Hollandse Hem. En wie appelen vaart, die appelen eet. Ted koos zijn Quattroporte niet zomaar. “Het is er een met de ZF-automaat. Dat is een veel meer gezochte versie dan die met de Duoselect-transmissie. Dat is een gerobotiseerde handbak die het niet zo goed doet – in het wereldje staat die bekend als ‘de klapperbak’. Vergis je niet in het verschil. De lay-out van deze auto is geheel anders. Bij de Duoselect hangt de versnellingsbak aan de achteras, dat is bij deze auto niet het geval.”
De Maserati is van een Nederlander geweest die hem bij zijn huis in Frankrijk had staan. Hij is altijd netjes in Nederland door de dealer onderhouden. “Dus dat zit wel snor. Verder heb ik Euro 98 getankt. Het zou me dus verbazen als hij zijn 400 pk niet levert.”
Ghisbert heeft de auto inmiddels op de rollenbank ingesnoerd en probeert de boel onder de knie te krijgen. “Het lukt me niet om de manuele stand van de automaat te gebruiken. Dan schakelt hij bij hoge toeren nog steeds uit zichzelf over als ik de kickdown bereik.” Tijdens de meting wordt nog een ander probleem duidelijk. “In de stand met de automaat wil hij niet verder gaan dan 7.000 tpm terwijl het rode gebied begint bij 7.500.
Geen idee waarom de auto dat doet.” Ook Ted en zijn broer, voor wie Italiaanse auto’s echt geen geheimen meer hebben, staan voor een raadsel. Het volledige vermogen van de Quattroporte komt dan ook niet vrij. Sterker nog: hij laat 36 pk liggen. Dat is nog aardig wat meer dan de 8.32 van zijn broer … We kunnen niet wachten op de discussies bij het volgende verjaardagsfeestje.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (55) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.