Maserati Quattroporte | Nieuw: facelift 2021

Wouter82

Moderator

m1ny2wibr15y.jpg

m1ny2wibsj5x.jpg

m1ny2wibuj5w.jpg

m1ny2wibx15v.jpg

m1ny2wibjx5u.jpg

m1ny2wiblh5t.jpg

[size=x-large]Fraai mysterie: Maserati Quattroporte[/size]

Aan al het goede komt een einde, dus ook aan de carrière van de huidige Maserati Quattroporte. Maar geen nood: de sportwagenfabrikant is bepaald niet over een nacht ijs gegaan bij het ontwikkelen van de opvolger. Zojuist heeft de auto officieel het levenslicht gezien. We moeten het nu nog met zes foto's doen: Maserati heeft besloten pas later de technische specificaties vrij te geven. Het is echter een publiek geheim dat het Italiaanse merk overstapt naar turbotechniek. Er komt in ieder geval een V8 biturbomotor (zie foto 6) en wellicht ook een geblazen V6. Door het gebruik van lichtgewicht materialen wordt de Quattroporte ook een stuk minder zwaar. Het gewicht daalt met maar liefst 150 kilogram. Dit lagere gewicht en de nieuwe motorisering moet voor een flink lager verbruik zorgen. Maserati heeft in de afgelopen maanden een verbruiksreductie van maar liefst 30 procent beloofd.

Diesel en vierwielaandrijving
Maserati gaat sowieso flink wat nieuwe wegen inslaan met de nieuwe Quattroporte. Er komt volgens Car Magazine bijvoorbeeld een dieselversie en ook wordt vierwielaandrijving een optie. Standaard is de auto uiteraard gewoon weer voorzien van achterwielaandrijving. Mede door de introductie van de nieuwe Quattroporte, de Ghibli (het kleine broertje van de Quattroporte, dat ook voor 2013 gepland staat) en de Levante SUV (2014) hoopt Maserati vanaf 2015 op jaarbasis 50.000 auto's te gaan bouwen. De Quattroporte debuteert in januari op de NAIAS in Detroit. In de aanloop naar die show krijgen we dan eindelijk te horen hoe veel vermogen de auto heeft en hoe zuinig-ie dan eigenlijk is.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/21178/fraai-mysterie-maserati-quattroporte

Wouter82

Moderator

Echt heel mooi vind ik hem nog niet, zo met die Mondeo-achterlichten en dat derde zijruitje.

Jay DoubleYou

Gebruiker
Hele mooie auto geworden! Door een aantal spyshots was ik even bang dat het een Panamera/Sportback-achtig model zou worden. Dat zijn geen lelijke auto's, maar in ieder geval zou het niet bij Maserati passen.

Guest
Een beetje Passat CC, een beetje Lexus en een beetje Audi A6. Niet mijn kopje espresso.

D Elzinga

Gebruiker
Ik vind de koplampen niet zo geslaagd, en de kromming in de onderste lijn van de zijruiten ook niet echt. Het geheel komt me in vergelijking met het oude model wat massiever en zakelijker over.

R W D

Gebruiker
Beetje rare koplampjes, wat anonieme achterkant, verder wel fraai, maar ik vind de huidige mooier.

MWH

Gebruiker
Ze gaan op de Aston Martin-toer: neem de coupé en plak er twee deuren tussen. Hoeft niet verkeerd uit te pakken, maar de GranTurismo loopt al 5 jaar mee. Moet je nu nog een nieuwe auto uit willen brengen met hetzelfde design?

Los daarvan vind ik hem lomp, zelfs een beetje Amerikaans aandoen en de achterkant te anoniem. Hoewel dat laatste ook van de huidige QP gezegd kan worden, die ik wél mooi vind.

Dakloos

Gebruiker
De oude draaide natuurlijk al weer een poosje mee, maar echt een verbetering vind ik dit zo op het eerste oog niet.

RobEU

Gebruiker
Ik vind 'm juist enorm Aziatisch aandoen! Met die welving in de zijkant en die achterlichten. Het doet me denken aan een Optima of i40, of hoe die dingen ook mogen heten. Daarnaast vind ik het achterwiel net iets te ver naar achteren staan.

Lelijk vind ik 'm niet, maar het vorige model is wat mij betreft een stuk geslaagder. Maar eerst in het echt zien denk ik.

Tsja, Maserati gaat meer mainstream en voor de (nog) grote(re) aantallen. En ja, dan moet je veel consessies doen en kijken naar je grootste groeimarkten. Erg jammer, maar in zo'n maatschappij/economie leven we nu eenmaal.

Gelukkig blijft de weegschaal met een Panamera en Quattroporte nog altijd ruimschoots in het voordeel van die tweede staan. Is ook niet veel voor nodig...

Guest
Rob076 zei:
Ik vind 'm juist enorm Aziatisch aandoen! Met die welving in de zijkant en die achterlichten. Het doet me denken aan een Optima of i40, of hoe die dingen ook mogen heten. Daarnaast vind ik het achterwiel net iets te ver naar achteren staan.

Lelijk vind ik 'm niet, maar het vorige model is wat mij betreft een stuk geslaagder. Maar eerst in het echt zien denk ik.

Tsja, Maserati gaat meer mainstream en voor de (nog) grote(re) aantallen. En ja, dan moet je veel consessies doen en kijken naar je grootste groeimarkten. Erg jammer, maar in zo'n maatschappij/economie leven we nu eenmaal.

Gelukkig blijft de weegschaal met een Panamera en Quattroporte nog altijd ruimschoots in het voordeel van die tweede staan. Is ook niet veel voor nodig...

Al die nadelen en alsnog neem je het op voor de Maserati...

*doet mompelen over logo's en een visuele aandoening*

Dakloos

Gebruiker
audigeckk zei:
Zie ik nou een A8-achterklep die haast 1 op 1 is overgenomen?
Zie ik nou ook nog ledjes in de koplampen? En een single-frame-gril? En die lakkleuren lijken ook wel erg op elkaar! Het moet niet gekker worden! :p

SVF

Gebruiker
Ik vind de achterkant eigenlijk veel lijken op die van de nieuwe Mazda 6 en de zijkant heeft wat Infiniti trekjes. Geen onaardige auto, maar ook ik vind de vorige mooier / meer een eigen gezicht hebben.

RobEU

Gebruiker
Ergo zei:
Rob076 zei:

Al die nadelen en alsnog neem je het op voor de Maserati...

*doet mompelen over logo's en een visuele aandoening*

Misschien komt dat meer door de mate waarin ik de Panamera werkelijk foei- en foeilelijk vind ;) Overigens heb ik niet beweerd dat een Aziatisch uiterlijk een nadeel is.... *slik*

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Mooi model, maar het huidige model (zeker pre facelift) is bloedmooi. Typisch een auto die ik in het echt gezien moet hebben voordat ik een goed oordeel kan geven.

iDS

Gebruiker
audigeckk zei:
Zie ik nou een A8-achterklep die haast 1 op 1 is overgenomen?

Natuurlijk niet! Daarvoor moet je écht Audi GEK zijn.
Alsof Italianen voor zo'n wagen op die manier zouden ontwerpen: we nemen de kofferklep van de A8, het profiel van de 7-reeks, nog een toefje Lexus o_O
Daarvoor zijn ze echt wel te fier en te creatief.
De opmerking dat er wat Mazda 6 in zit, klopt wel, al is ze natuurlijk niet (al is ze natuurlijk niet eventjes '1 op 1 overgenomen')

Al bij al weer een geslaagde opvolger, al vind ik ook de huidige iets meer persoonlijkheid hebben.
Het interieur is alleszins wel een grote vooruitgang: wat een schitterend homogeen ontwerp en hoogwaardige uitvoering. Daarbij biedt Maserati blijkbaar een hoge mate aan 'customizing' aan. Dat belooft voor de juweeltjes die de weg op gaan komen.

Guest
Vids:

https://www.youtube.com/v/esuBCiHVH1o

https://www.youtube.com/v/IrQmq3phCwA

https://www.youtube.com/v/EldfoAZ51PM

https://www.youtube.com/v/J1hqu-am6h4

swissred

Gebruiker
Het was een mooie auto en het blijft een mooi auto. Het vorige interieur deed gewoon afbreuk aan het geheel, en gelukkig is dat nu op niveau.

Maar als de vijfde foto zie vraag ik me af waar ik mijn rechterbeen moet laten als ik achter het stuur zit.

Guest
Hij is niet lelijk, maar en profil is het achterportier te lang. Dit lijkt wel een long wheelbase versie (typisch iets om te hebben voor de Chinese markt). Leuk voor mensen die een chauffeur hebben, maar de mensen die dit soort auto's kiezen, willen natuurlijk juist zelf rijden!

GT 1973

Gebruiker
Ik heb niets te klagen over de nieuwe QP. Hij oogt wat zakelijker en gestrekter dan de vorige. Maar dat lijkt me in dit segment geen nadeel.

Guest
Quadrifoglio Verde zei:
De achterkant deed me het eerst aan deze denken. Niemand anders dit dat opvalt?

infinity_hybrid_2.jpg

De voorkant (vorm koplampen/grill) doet me ook denken aan de infiniti's:

2012-Infiniti-M35-Hybrid_67.jpg

Maar ongetwijfeld dat beide modellen naast elkaar sterk hun eigen persoonlijkheid zullen hebben. :)

R W D

Gebruiker
@JP2010: Inderdaad, de Infiniti M was ook het eerste wat in mij opkwam bij het zien van de eerste foto's van deze Maserati. Daarbij wel opgemerkt dat ik vind dat de Maserati wél klopt, terwijl ik dat van de Infiniti niet geheel vind.

Guest
Nogal een tegenvaller. Ik zie een soort van 4 drs Gran Turismo (die ik ook nogal overgewaardeerd vind) met wat Infiniti invloeden en van de zijkant zelfs een vleugje Skoda Superb (huidig model).

Zo op de eerste blik vind ik het huidige model dus een stuk mooier.

Guest
Ik vind dat de neus (maar ook de achterkant) er enorm op vooruit is gegaan.
De koplampen van de vorige versie vond ik te klein en te treurig. Te introvert.

Kijk en vergelijk:

2006-maserati-quattroporte-sport-gt-4dr-sedan-pic-51935.jpeg

m1ny2wibr15y.jpg

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De softe lijnen van de vorige Quattroporte (pre facelift) vind ik juist prachtig. Knalt misschien niet direct van je beeldscherm, maar in het echt doet 'ie dat des te meer. De Ferrari 612 Scaglietti vind ik een andere fraaie 'softie' :) Lijnen zijn tegenwoordig vaak zo hard en weinig subtiel.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
8245162371_c9f63d3223_c.jpg

8245162643_75703a987d_c.jpg

8246229924_9cbe1a3e80_c.jpg

8246229614_b7f3405204_c.jpg

Meer foto's: https://www.flickr.com/photos/upcomingvehiclesx/sets/72157631946191063/

m1ny4q9bskg5.jpg

Rij-impressie: https://www.autoweek.nl/nieuws/21490/gereden-maserati-quattroporte

der Magistrat

Gebruiker
Ik begin te wennen aan het front, past ook wel bij de grotere lengte van de QP. De achterkant is wellicht wat saai, maar ik vind de Quattroporte (of alweer) de mooiste sedan die nieuw te koop is.

H

HVP

Guest
Ik was niet zo overtuigd, maar bij het zien van de foto van de 'live' foto van autoweek (de onderste pica), moest het kwijlopvangbakje bijna op tafel gezet worden. Schitterend! Hij heeft door de vrij bescheiden wielen en de bruine kleur net dat beetje ingetogenheid dat 'm in mijn optiek perfect maakt. Doe mij 'm maar zo, en zonder sportuitlaat graag.

iDS

Gebruiker
Een beauty, waardige opvolger van het huidige model en een verrijking van het autolandschap.
Nu nog enkele groten der aarde wijsmaken dat niet alleen in Duitsland auto's gebouwd worden (al doen de Duitsers op dat vlak wel hun best door hun buitenlandse vestigingen hals over kop te sluiten:()

PSA rules

Gebruiker
In 1 woord: geweldig! Als ik het kon betalen, wist ik het wel. Wat betreft de combi performance, stijl en ruimte kent deze auto zijn gelijke niet. (y)

PSA rules

Gebruiker
Net op autoblog in een filmpje het geluid van de nieuwe RS6 gehoord: als je dan deze ernaast zet, is het alsof je een stofzuiger naast een sopraan hoort.

der Magistrat

Gebruiker
https://www.autoblog.nl/2013-maserati-quattroporte-che-bella
Blijkbaar wisten ze in januari (!) al hoe die eruit ging zien.

R W D

Gebruiker
Toch wel een enorm karakteristieke verschijning (y)
Ik zie eigenlijk maar één echte concurrent voor deze bolide, en dat is de Jaguar XJ (uiteraard dan de grootst gemotoriseerden). En dan vind ik deze QP overduidelijk de fraaiste en meest bijzondere van de 2.

Jamiro

Gebruiker
Voor de fans van deze auto: in aw 50(deze week dus) staat er een posterstory van deze auto in.

Ik heb m al aan de muur hangen(y)

Guest
8245162371_c9f63d3223_c.jpg

Hè, weer eens wat anders dan een uhh, Skoda Octavia..................:p

H

HVP

Guest
Een QP of een XJ? Schitterende repo van Autocar:

https://www.youtube.com/watch?v=1Uf-ZqBpHJc&list=UUIMzhx509wEXMuGkTK-kD9Q&index=2

der Magistrat

Gebruiker
maserati-quattroporte-2014-e.jpg

Leuke foto op autoitalia.nl. Er wordt vermeld dat de nieuwe QP gelanceerd is, de mensen op de achtergrond lijken erg geïnteresseerd.

De prijs voor de V8 wordt er ook gemeld: $135.000. Ter vergelijking: een Panamera Turbo (ook zo'n 500pk) kost er $138.650.

Bovenaan