Maserati Quattroporte Diesel V6 (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Quattroporte Diesel V6 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 137.500 km |
renpaard met endurancecapaciteiten
- 127.800 km
Als echte patrolhead heb ik me ten doel gesteld om zoveel mogelijk auto's te berijden die ik leuk, mooi of anderszins interessant vind. Ik heb ook nog eens het geluk dat men werk het toelaat dat ik in veel verschillende, vaak mooie, auto's rijd.
Vandaar dat ik nu een Quattroporte onder m'n kont heb. Het is een diesel, ik heb er inmiddels de eerste 12.000km. op zitten. Die kilometers bevielen me eigenlijk prima. Wat ervaringen op een rij:
-uiterlijk; je moet wel een ongevoelig mens zijn wil je de Maserati niet mooi vinden. In zijn klasse (S-klasse, BMW 7, XJ) vindt je eigenlijk alleen maar stijlvolle auto's (is uiteraard persoonlijk), maar dan heeft de Quattroporte toch nog de meeste flair.
-interieur; eerlijk is eerlijk, de materialen in de Quattroporte halen het niet bij die van de hiervoor genoemde merken. Zo is de paneelbekleding op sommige plaatsen erg dun (waardoor het snel beschadigd), en voelt het hout niet onder alle omstandigheden als hout ;-). Aan de andere kant, op zichzelf is het een piekfijn afgewerkte bak, waar op zichzelf beoordeeld vrij weinig aanmerkingen te halen zijn.
-systemen; in de oudere Italianen zijn de systemen vaak traag en omslachtig. Dat valt in deze auto erg, mee. Goed bij de tijd, hoewel het Mercedes-systeem wel een generatie moderner is.
-rij-eigenschappen; de Maserati is een diesel, Hij heeft ruim voldoende vermogen om goed mee te komen. Verbruik is (lange termijn) ca. 1:12,8. Valt mij enorm mee, het blijft een zwaar kreng.
De wegligging is beter dan ik dacht. Met zo'n slagschip verwacht je (ik dan) spannend bochtengedrag, ik moet zeggen dat dat reuze meevalt. Als je echt de sokken erin heb licht onderstuur, maar dat is prima onder controle te houden.
-kosten; hierover kan ik nog weinig zeggen. Ik heb de auto een beurt laten geven (geen bijkomende kosten) maar nog geen reparaties gehad. Mocht dat zo zijn laat ik dat uiteraard weten.
Al met al is de Maserati niet heel opvallend, maar wel een auto waar je blij van wordt. Eentje waarvan je best trots bent als je op de parkeerplaats instapt. Een echte hoofdendraaier is het niet, dat vind ik ook fijn. Een auto moet je een goed gevoel geven en het altijd doen. Tot op heden voldoet de Maserati daaraan. Misschien hou ik hem wel een tijdje, deze dikke panda...
the end
- 137.500 km
Inmiddels heb ik afscheid genomen van de Quattroporte. Heb je weleens, komt er iemand voorbij en voor je het weet issie weg...
Ik beschreef eerder al hoe de auto aanvoelt. Wat mij betreft (ik val in herhaling) zijn de auto's in deze klasse allemaal gewoon goed voor wat betreft rijeigenschappen en (over het algemeen) kwaliteit. Om met kwaliteit te beginnen: ik heb buiten een normale onderhoudsbeurt waarbij de banden gewisseld werden (huiveringwekkende ervaring (financieel dan)) geen kosten aan de auto gehad. Denk dat je dan echt 2 ton plus moet rijden, en dan misschien nog een flinke plus ook.
De kwaliteit van de afwerking blijft (licht) achter bij bijvoorbeeld een Audi (let wel, ik zeg licht, als er geen Audi in de buurt is is er niets op de QP aan te merken, zo groot is die Vorprung durch Technik niet..) maar de rijervaring daarentegen maakt dat meer dan goed. Rijdt nog beter dan een BMW Zo'n Maserati, dat is pas "Freude am fahren".
Ik loop binnenkort wel weer aan tegen een bolide die me een glimlach bezorgt, en zal de ervaring delen. Voor nu: ik kan niet anders dan de Quattroporte van harte aanbevelen, mocht u de aanschaf toevallig in overweging hebben.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Elektrische Maserati GranCabrio Folgore gesnapt

Maserati GranCabrio betrapt: elektrische versie volgt

Dit kost de nieuwe Maserati GranTurismo

Meer uitvoeringen Maserati GranTurismo onderweg

Test: Maserati GranTurismo (en Folgore)
