Maserati Ghibli (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ghibli |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 27.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Ghibli is de beste evolutie van de bi-turbo’s.
Als ik onze Ghibli GT vergelijk met onze oude 222 4v (die dezelfde motor delen) zijn er toch markante verschillen(let wel we hebben een GT de laatse evolutie; de oudere Ghibli’s hebben dezelfde motor en onderstel als de oude generatie). De motor heeft nu directe onsteking per cylinder, beschikt over ´pop-up valves´ en oliekoeler en heeft een nieuwere 6 bak van Getrag, dit alles geeft 5 pk extra, maar hij accelereert wel meer dan 1 seconde vlugger op alle fronten. Het onderstel is ook bijna niet meer te vergelijken met de oude Ghibli’s (tot 1997) of bi-turbo’s. Hij beschikt of het achter-differentieel van de Quattroporte v8, die is afgeleid is van de Ferrari 456. Grote 17’ velgen met bredere banden, de instelbare demping is nog dezelfde en werkt zeer goed. Dit alles geeft wel een super wegligging en een motor die nog veel soepeler draait vooral bij stadsverkeer. Door de pop-up valves en de andere up-dates en evoluties hangt hij nog veel meer aan de gas hij is gevoeliger geworden en de turbo lag is nu bijna helemaal verdwenen. Wel moet ik zeggen dat onze oude 222 4v wel een mooier afgewerkt interieur had met minder leer en was het interieur meer verfijnd met kleine details. Zelfs de lederkwaliteit is nu iets minder. Hoewel hij mooier draait krijg je nog altijd die stomp in je rug als de turbo meter in het geel gaat samen met de zeer goede vernsnellingsbak (die trouwens ook op de M3/M5 staat of stond).
Het is echt een racer. In de kont blijven hangen van een gt3 geen probleem uit eigen ondervinding. De koppelwaarden liggen zo hoog dat je zelfs niet moet schakelen. Zelfs in 6de blijft hij zwaar trekken. Dit is wel geen wagen voor iedereen; de elektrische hulpmiddelen zijn beperkt tot abs. Met 245/40/17 langs achteren en mega veel koppel in combinatie met twee turbo’s opletten in bochten bij de minste vochtigheid. Het differentieel geeft 100% van het koppel door naar het niet slippende wiel wat voor een ervaren iemand zalig is maar voor iemand zonder ervaring gevaarlijk.
Bij licht vochtig weer alleen optrekken als de wielen recht staan een familielid heeft dit ook eens ondervonden met onze oude 222 gelukkig heeft hij zich kunnen herpakken. Dit alles geeft de wagen een soort mystiek. Hij is ook wel een grotere blikvanger dan 222. Met z’n uitgebluste flanken en hoge kont. Hij is zilver met zwart lederen interieur.
PROBLEMEN
Niets... Kapotte oliekoeler darm door foute montage
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren