Maserati Ghibli (1997)

autoreview

Signalement

UitvoeringGhibli
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf27.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Ghibli is de beste evolutie van de bi-turbo’s.
Als ik onze Ghibli GT vergelijk met onze oude 222 4v (die dezelfde motor delen) zijn er toch markante verschillen(let wel we hebben een GT de laatse evolutie; de oudere Ghibli’s hebben dezelfde motor en onderstel als de oude generatie). De motor heeft nu directe onsteking per cylinder, beschikt over ´pop-up valves´ en oliekoeler en heeft een nieuwere 6 bak van Getrag, dit alles geeft 5 pk extra, maar hij accelereert wel meer dan 1 seconde vlugger op alle fronten. Het onderstel is ook bijna niet meer te vergelijken met de oude Ghibli’s (tot 1997) of bi-turbo’s. Hij beschikt of het achter-differentieel van de Quattroporte v8, die is afgeleid is van de Ferrari 456. Grote 17’ velgen met bredere banden, de instelbare demping is nog dezelfde en werkt zeer goed. Dit alles geeft wel een super wegligging en een motor die nog veel soepeler draait vooral bij stadsverkeer. Door de pop-up valves en de andere up-dates en evoluties hangt hij nog veel meer aan de gas hij is gevoeliger geworden en de turbo lag is nu bijna helemaal verdwenen. Wel moet ik zeggen dat onze oude 222 4v wel een mooier afgewerkt interieur had met minder leer en was het interieur meer verfijnd met kleine details. Zelfs de lederkwaliteit is nu iets minder. Hoewel hij mooier draait krijg je nog altijd die stomp in je rug als de turbo meter in het geel gaat samen met de zeer goede vernsnellingsbak (die trouwens ook op de M3/M5 staat of stond).
Het is echt een racer. In de kont blijven hangen van een gt3 geen probleem uit eigen ondervinding. De koppelwaarden liggen zo hoog dat je zelfs niet moet schakelen. Zelfs in 6de blijft hij zwaar trekken. Dit is wel geen wagen voor iedereen; de elektrische hulpmiddelen zijn beperkt tot abs. Met 245/40/17 langs achteren en mega veel koppel in combinatie met twee turbo’s opletten in bochten bij de minste vochtigheid. Het differentieel geeft 100% van het koppel door naar het niet slippende wiel wat voor een ervaren iemand zalig is maar voor iemand zonder ervaring gevaarlijk.
Bij licht vochtig weer alleen optrekken als de wielen recht staan een familielid heeft dit ook eens ondervonden met onze oude 222 gelukkig heeft hij zich kunnen herpakken. Dit alles geeft de wagen een soort mystiek. Hij is ook wel een grotere blikvanger dan 222. Met z’n uitgebluste flanken en hoge kont. Hij is zilver met zwart lederen interieur.

PROBLEMEN

Niets... Kapotte oliekoeler darm door foute montage

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens