Maserati Ghibli (1994)

autoreview

Maserati Ghibli (1994)

Signalement

UitvoeringGhibli
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf101.980 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze wagen is een eerste serie 2.8 met 5-bak met 284 pk (staat niet in de lijst). Ik gebruik hem dagelijks voor woon/werk verkeer, verplaatsingen in dienstverband en vooral voor het plezier.

Eén ding is zeker. Elke dag in de Ghibli is een feest. Het begint bij de aanblik: een krachtig stoer uiterlijk en toch gedegen en beschaafd. Voor een wagen van ’94 oogt hij eigenlijk wat ouderwets, maar wat een uitsraling! Dan open je de (zware) deur en het interieur vol leder, hout en alcantara nodigt je uit om je lekker te nestelen achter het stuur. De zetels zitten goed maar de ruimte tussen het dak en de zetel is beperkt. Ik zit dus altijd met mijn hoofd tegen het plafond (dat gelukkig met zacht Alcantara bekleed is). Eenmaal goed gezeten, draai je de sleutel om en de korte-slag V6 komt tot leven. Wat dan gebeurt hangt een beetje af van de goesting van de ECU. Starten doet hij altijd onmiddellijk, maar het kan zijn dat de motor zo’n 30 seconden tegen 2500 draait om dan abrupt naar 1000 te gaan, ofwel draait hij onmiddellijk aan 1000, ofwel draait hij aan 700 en geeft hij zelf een stuk of 10 keer gas om dan vervolgens aan 1000 te draaien. Je weet het nooit. Maar na 30 seconden is alles normaal.

Dan ga je het verkeer in. Het is van groot belang de motor zorgvuldig warm te rijden. De 2.8 is vergeleken met de Italiaanse 2.0-versies onderin enorm soepel, je kan dus tijdens het warmrijden heel vlot mee met het verkeer zonder ooit in overdruk te gaan. Wat opvalt, is dat het koelwater werkelijk heel snel op temperatuur komt. Met de olie is dat anders. Hoewel er geen oliethermometer aanwezig is (een minpunt) kan je aan het gedrag van de oliedrukmeter ook goed zien wanneer de olie warm is.

Accelereren met deze Ghibli is een waar feest. Vanaf 3000 toeren heb je 400 Nm ter beschikking en de piek is 413 Nm bij 3500. De powerband situeert zich tussen de 3000 en 6000 toeren. Een zesbak zoals bij de 2.0 heb je dus helemaal niet nodig. Het boekje geeft 5.7 sec. voor de 0-100 km/u en AMS heeft hem geklokt op 20,0 sec voor 0-200 km/u. Ondanks het feit dat er 2 kleine turbo’s gebruikt worden is er er nog duidelijk sprake van een turbogat onder de 3000 toeren. Boven dit toerental is de reactie quasi ogenblikkelijk. De ontzettende duw in de rug die je telkens krijgt, geeft je er nog een extra snelheidsbeleving bovenop.

De wegligging is strak en via de instelbare schokdempers goed hard te zetten voor het snelle bochtenwerk. Je kan ze ook heel zacht zetten voor traag verkeer en slechte wegen (en slechte wegen zijn er genoeg in België). Het systeem werkt zeer goed. Rijhulpmiddelen zoals abs, eps en dergelijke zijn er niet. Vooral in de regen is het dus oppassen geblazen.

Ikzelf rij altijd snel met deze wagen en aangezien ik veel te dicht bij mijn werk woon, rij ik nu al meer dan 3 jaar bijna elke avond een toertje om. Daar horen dan een hoop stoplichtsprintjes en snelle bochten bij. Hij heeft zoveel potentieel dat het nooit gaat vervelen. Het verbruik schommelt rond de 15L / 100km.

Zijn er dan geen nadelen? Uiteraard: Het grootste probleem bij de eerste serie Ghibli’s 2.8 is het nipt gedimensioneerde differentieel. Dat heeft Maserati bij de tweede serie opgelost door een Ferrari-brug te monteren die veel beter opgewassen is tegen het brutaal geweld. Mede door mijn rijstijl heb ik dan ook na 20000 km het differentieel moeten laten reviseren hetgeen een zeer kostelijke grap was: E 3000 waarvan E 900 naar de nieuwe originele tandwielen gingen. Er was nl. zoveel lagerspeling ontstaan dat er bij een stoplichtsprint gewoon een tand afgebroken is van het aandrijftandwiel. Ik ben met dit kapotte tandwiel wel nog tot in de garage geraakt! Eén van de redenen van het falen was een totaal versleten olie in het differentieel die er al veel te lang in zat. Nu wordt die om de 10 à 15000 km ververst.

De remmen zijn zeer krachtig maar bij herhaaldelijke brutale remacties gaan ze faden. Bij de tweede serie Ghiblis zijn er dan ook vooraan grotere schijven geplaatst. Het faden treedt weliswaar enkel op in extreme omstandigheden.

De carterpan en de katalysator hangen gevaarlijk dicht bij het asfalt. Je moet dus zeer voorzichtig zijn als je een drempel neemt. Ik heb de katalysator al eens opengereten (geen nieuwe geplaatst, gewoon terug laten dichtlassen).

Onderhoud is duurder dan bij een Alfa (uiteraard) en helemaal onbetaalbaar bij een officiële garage. Zoek een liefhebber/specialist met een goed netwerk die de zaak door en door kent en je bespaart handenvol geld! Een vb.tje: de twee uitlaatpotten vanaf katalysator kosten in België ong. E 2000. In Italië kan je ze krijgen met shipping naar België inbegrepen voor 650! Ik hoef er geen tekeningetje bij te maken. Je mag absoluut geen onderhoudsbeurt overslaan, liever wat teveel olie verversen dan te weinig. Dat geldt voor alle onderdelen die olie bevatten.
Bij goed onderhoud is de auto betrouwbaar voor dagelijks gebruik. Eén keer heb ik stilgestaan door het alarmsysteem dat allerlei gekke dingen deed. De halsstarrige startonderbreker deed dan ook zijn werk grondig.

Conclusie: De Maserati Ghibli is een mooie volbloed GT en is goed dagelijks inzetbaar. Hij is krachtig, exclusief en gaat nooit vervelen. Laat de wagen oordeelkundig en regelmatig onderhouden en je hebt een betaalbare en betrouwbare wagen.

PROBLEMEN

Differentieelrevisie
Alarmsysteem tiltgeslagen

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens