Lynk & Co 01 (2022) #6

Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2022

Eerste indruk

• 690 km

Donderdag 'mijn' Lynkie opgehaald bij de hub in Diemen. Dat ging soepel, hoewel er een stel was dat moest wachten omdat de auto er nog niet was... Die kwam overigens vrij vlot binnen. Mijn blauwe was binnen een kwartier overgedragen, mede omdat ik van de zomer er al een geleend had! Dit is volgens mij een nieuwer model, een paar kinderziektes zijn eruit. De software is nog steeds langzaam, Android Auto start binnen een minuut of twee pas op. Dan zit ik al op de snelweg! Ook gaat automatisch het laatst afgespeelde liedje op Spotify aan, haha leuk als je kinderen herrie afspelen op Google Home... De auto voelt premium aan, ook al zijn de stoelen vrij hard zijn ze toch comfortabel. Maar goed, ik kwam van een 17 jaar oude Avensis Executive met leren bekleding - zat als een limo! De wagen zelf voelt ruim aan en soms in smalle straatjes (ik woon in een dorp) wel een tikje te breed. De parkeerassistent helpt soms pas laat mee, en de piepjes zijn wel heel indringend. Aangezien er zoveel settings zijn, nog maar even op mijn gemak doorheen. De motor heeft echt enorm veel pk's voor zo'n bak, zowel elektrisch als hybride en de power modus heb ik nog niet eens getest. Van de zomer met twee kinderen als naar Frankrijk gereden, dus ik ken de highway assist al uitentreure. Die houd je wel heel stevig in de rijbaan, maar op den duur went het. Ik heb niets te klagen, de techniek heeft twee keer ingegrepen bij een gevaarlijk moment. Scheelde een halve seconde, toch twee botsingen voorkomen. Ik kan niet wachten om hier dagelijks mee naar werk te rijden. Hopelijk kan ik hem ook vaak delen. Dan nog is het een goede deal. Tot nu toe rijd ik 3,5 op 100 km na de eerste 66 kilometer. De snelle rekenaar weet dat ik dus nu aan het laden ben.

De eerste maand

De kop is eraf, na de eerste maand kijk ik met veel plezier terug. Dik 900 kilometers gereden en de eerste volle tank is nog lang niet leeg (27%!). Gebruik hem voornamelijk voor kortere ritjes naar kantoor en naar plaatsen in de buurt. Ik laad hem dan ook meermaals per week op. Het laden duurt wel relatief lang maar een dagdeel aan de straatlader is zo gevonden. Helaas gaan de prijzen omhoog, als de benzineprijzen verder dalen dan is het op den duur zelfs voordelig om weer te 'gassen'... De app blijft - vandaag zelfs - kuren hebben en toen ik de auto 6 dagen niet gebruikte heb ik geen enkele leenaanvraag gehad. Het valt mij wel tegen, Lynk & Co zal er meer promotie mee moeten doen. Ga het nu zelf doen! Het probleem met Android auto is een WiFi probleem, die valt na wegrijden continu maar wel eenmalig kortstondig uit. Lynk & Co maakt geen haast met mijn klacht daarover, dat zag ik al aankomen. Tja, alles went. Vergeef het de auto omdat hij verder perfect is.

Zolang je hem gebruikt waar hij voor is bedoeld. Niet hard over drempels of te scherp door de bocht dus, het is wel een suv. De blauwe kleur bevalt mij prima, hij valt enorm positief op in het straatbeeld. Nog een uitschieter, het geluidssysteem mits ingesteld naar eigen smaak is voortreffelijk. De kids behandelen de auto als rijdend technofestival - 🎉.

Kan niet wachten om er een lange roadtrip mee te maken of een vakantie. Prijs/kwaliteit blijft onovertroffen, hopelijk stelt Lynk & Co snel een goede CTO aan want voor zo'n goede auto zijn de aanhoudende software issues werkelijk gênant...

Verbruik volgens de app 3.2 l/km 👌🏻