Lincoln Town Car (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Town Car |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 237.428 km |
KM-stand laatst | 246.008 km |
Stoppen met de bijtelling
- 237.650 km
Al jaren ben ik fan van Amerikaanse auto's, en ik wist dat er ooit één moest komen. Mijn grote favoriet is de Crown Victoria. Echter is deze bijna alleen als afgetrapte ex politie auto te vinden inclusief gemolesteerd interieur. Tijdens het scrollen over het wereld wijde web kwam ik deze tegen op mobile.de. Uiteindelijk is dit de luxe evenknie van de Crown Vic. Ondanks dat ik op een Duitse website zat, bleek deze bij een handelaar in Tilburg te staan. Toen begon het toch wel een beetje te kriebelen. Zal ik dan toch eens gaan stoppen met de bijtelling? Toen dus maar besloten toch even te gaan kijken. De combinatie van een proefrit met een goed gevoel en de scherpe prijs heeft mij doen beslissen dat ik de auto niet kon laten staan :)
Toch wel spannend, zo zonder garantie, op gevoel zo'n auto kopen, maar de eerste kilometers zijn goed bevallen. Ondanks dat er weinig onderhoudshistorie bij de auto zit, heb ik er wel vertrouwen in. De auto heeft (zeker voor deze leeftijd) weinig eigenaren gehad, geen taxi verleden, en ook nooit op gas gereden. Zowel van binnen en van buiten ziet hij er netjes uit. Alleen jammer dat er binnen wat verouderde telefoon houders/aansluitingen zitten. Geen scheuren in het leer, en de hemelbekleding zit er ook nog strak op. Het Panther platform staat bekend als oersterk, net als het motorblok.
Een aantal aandachtspunten die bij de koop opvielen:
- Airco doet het niet, voor de zomer maar eens kijken of deze defect is of afgevuld moet worden.
- Raam links achter gaat niet naar beneden, je hoort de raammotor wel
- Centrale deurvergrendeling werkt niet altijd helemaal naar behoren
- Accu niet helemaal fris meer
- Luchtvering werkt netjes, maar lijkt wel wat vaak bij te pompen
Verder doet (verbazingwekkend) alles het nog, dus ook de elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen met geheugenstand. Naja, stoelen? Zeg maar gerust fauteuils.
Ik vind het ook opvallend dat er geen enkel kraakje of piepje te horen is. De eerste rit naar huis (Tilburg naar regio Utrecht) was genieten. De cruise control op 100 en ontspannen maar. De auto onthaast je ook helemaal, compleet andere beleving dan normaal. Qua verbruik viel het me ook niet tegen. De rit kwam uit op 9,5L / 100KM. Op de lange afstand is dit blok nog relatief zuinig.
Ik heb vandaag (week in bezit) even naar de accu laten kijken, deze blijkt gewoon nog goed te zijn. Dus waarschijnlijk is er iets in de auto wat de accu op het moment leeg trekt bij stilstand. Na 24 uur zijn er nog geen problemen, maar na +/- 48 uur zijn de startkabels nodig. Er is een extra schakelaar bij de plus pool ingebouwd, deze kan je omdraaien en dan eruit halen zodat de accu in zijn geheel afgesloten wordt. Dat werkt dan ook nog eens als extra diefstalbeveiliging. Blijkbaar is dit systeem ook populair bij bijvoorbeeld campers. Ik ga dit nu voorlopig maar even proberen, en kijken of dat goed werkt.
Ik kon de auto nu ook voor de eerste keer van onder bekijken, en het resultaat was boven verwachting! De auto was mooi droog, en roest is eigenlijk ook niet te bekennen. Dat geeft in ieder geval vertrouwen. Het enige dat we konden zien is dat de remschijven voor bij de volgende APK waarschijnlijk vervangen moeten worden.
Tot nu toe bevalt het dus erg goed, ik heb nu nog een maandje om rustig verder te 'testen'. De bijtelling kan alleen op 1 Januari aan of uit gezet worden. Daarom fijn dat ik nu nog even de tijd heb, want de beslissing ligt dan voor een jaar vast!
Definitief besluit
- 237.910 km
De auto heeft me in de afgelopen maand voldoende vertrouwen gegeven om de knoop definitief door te hakken en volgend jaar niet meer te gaan bijtellen. Zonder al te veel pech zou het mogelijk moeten zijn de kosten binnen te perken te houden en niet veel af te wijken van de kosten die de bijtelling met zich mee zou brengen. Dat betekent dat de auto iets meer dan 400 euro per maand aan 'budget' heeft. Gezien ik amper afschrijving verwacht moet dat denk ik wel lukken. En lukt het niet, achja het is ook een stukje hobby natuurlijk!
Vanaf eind maart kan ik de auto gaan keuren, tot die tijd zal ik even een lijstje maken van wat moet gebeuren, en wat ik graag nog doe mits het tegen redelijke kosten kan.
Net voor de tweede keer getankt, wat betekent dat ik het verbruik zelf kon berekenen. Kwam uit op 1 op 8,3. Voor een 4.6L V8 in combinatie met wat kortere ritten (veelal +/-30KM) valt het me niet tegen.
Het eerste onderhoud & APK
- 239.500 km
Hij is weer APK gekeurd! Eind maart heb ik de auto voor laten keuren om te kijken wat er moest gebeuren. Ja, ik heb best wat moeten investeren, maar het viel me uiteindelijk toch niet helemaal tegen. Eerst voor de APK zelf:
Remschijven + bokken voor moesten gebeuren. Deze wist ik al, gezien we aardig wat roest op de schijven zagen zitten toen de Lincoln in november de brug op ging. Wat een beetje tegen viel was een aantal dingen in de voortrein. Stuur - en fusee kogels moesten gedaan worden, daarnaast ook de stabilisatorstangen en hulppitmanarm. Dit kan wel een beetje onder de noemer 'achter stallig onderhoud'.
Daarnaast nog 2 dingen die niet perse hoefde, maar heb gekozen ze wel te doen:
De ruitenwissermotor was defect. De ruitenwissers werkte wel, maar deed het alleen op de hoogste stand. Toch iets waar je je aan gaat ergeren, dus die is vervangen.
Zoals eerder velmeld, vermoedde ik dat er een lekkage was in de luchtvering. Het bleek inderdaad dat de linker luchtbalg wat lucht verloor. Dit had vrij goedkoop opgelost kunnen worden, maar ik heb het anders aangepakt. Ik heb de auto om laten bouwen naar normale vering. Gezien het toch een 21 jaar oude auto is kreeg ik het gevoel dat het dit jaar de linkerbalg zou zijn, en dan volgend jaar de rechter, en het jaar daarna de luchtcompressor... Gezien het vaak gedaan wordt is het ook geen hele dure ingreep, de onderdelen zelf waren € 400,-.
Naast het verversen van de olie hoefde er helemaal niks te gebeuren aan motor en bak, alles is nog steeds keurig droog.
Wat rijdt ie nu fantastisch zeg! Ondanks dat het natuurlijk nog steeds een slagschip is, ligt hij veel strakker op de weg. De rust in de auto is ook heerlijk, vaak als ik bij een kruispunt stond, begon de compressor te pompen, en nu is het altijd stil!
Met het warmere weer is het verbruik nog wat verder verbeterd. De beste tank staat nu op 1L op 9,2KM.
Ik las in de comments nog wat opmerkingen over het parkeren, en ik kan zeggen dat het best mee valt. Ik gebruik de auto eigenlijk alleen in het weekend, dus stadscentra duik ik er niet vaak mee in, maar hij wordt wel gewoon gebruikt voor de weekend boodschappen. Een parkeerplekje vinden lukt altijd.
Ik vermoed (en hoop natuurlijk) dat ik nu een jaar kan gaan genieten zonder onderhoudskosten tot de volgende APK. En nu de corona situatie verbetert, neem ik de auto wellicht nog wel mee voor een weekje vakantie ergens in Europa deze zomer.
Vakantie avonturen en bijna een jaar in bezit
- 243.000 km
Heb de Lincoln afgelopen zomer meegenomen voor een weekje Italië, en het was een leuk avontuur! Op de heenweg net over de grens in Duitsland deed opeens het display van de climate control het niet meer. Toch maar even onder de kap kijken dan. Ik hoorde een apart geluid, alsof er iets lucht aan het aanzuigen was. Erg technisch ben ik helaas niet, dus ik dacht op basis van het geluid dat er ergens een slangetje los zou zijn, de druk van het systeem dus weg was, en daardoor het display ook uit ging. De auto deed het verder nog prima, dus erg veel zorgen maakte ik me niet.
Ik vond de auto opvallend fijn voor zo'n lange afstand. Tuurlijk ga je niet lopen jagen door Duitsland met zo'n schip, maar 130 op de cruise control is heerlijk. Auto is stabiel en verbruik rond de 1 op 8,5 / 9 zeer schappelijk te noemen. De auto vermoeid ook eigenlijk niet, iets wat ik bij een oudere auto wel zou verwachten. Ook op de bergpassen deed hij het prima, was natuurlijk blij met de nieuwe remmerij rondom!
Helaas, toen het einde in zicht was, breidde het probleem van de climate control zich toch een beetje uit. Bij Heidelberg begaf opeens stuurbekrachtiging het, snel naar de kant gegaan, ouch.. multiriem gebroken..
Afgesleept naar een Amerikanen specialist die gelukkig erg dichtbij lag. Ze wisten mij te vertellen dat de aircopomp vastgeslagen was, dus dat was het rare geluid.. De auto heeft dus een week lang de riem over een vastgeslagen rol getrokken, dan vind ik dat hij het nog lang heeft uitgehouden. Natuurlijk helemaal mijn eigen schuld dat ik niemand naar het geluid heb laten kijken, maarja met slechts een week vakantie ga ik niet zo snel ergens in het buitenland langs de garage.
Ik kan alleen maar volle lof hebben over de garage waar ik naar afgesleept ben, echt geluk gehad denk ik! Het betrof Blower Motors in Sandhausen. Met afslepen kunnen garages denk ik best een beetje misbruik van je maken, maar nooit heb ik dat gevoel bij hun gehad. Ik kreeg 2 opties om het op te lossen:
- Een poelie erop zetten zonder airco pomp, dus wel verwarming maar geen airco meer. Dit was inclusief de nieuwe riem € 320,-
- Een nieuwe aircopomp, plus alle vloeistoffen en riem, € 800,-. Wel waarschuwde ze me dat het systeem verder natuurlijk nog lekkages kon hebben gezien het al lang niet gebruikt was.
In Nederland heb ik ook nog wel eens aangevraagd wat een nieuwe aircopomp zou kosten, en dat kwam boven de € 1.100,- uit. Ik vond het dus een zeer schappelijk aanbod (of de Nederlandse garage is wel heel duur?), en omdat het verschil tussen de twee niet heel groot was heb ik de nieuwe pomp erop laten zetten. De lekkages in het systeem zal ik denk ik tijdens de volgende APK laten aanpakken, maar ik verwacht dat dit zelf niet hele grote kosten teweeg zal brengen. De auto heb ik uiteindelijk 3 weken later zelf opgehaald, daarvoor kon ik ook nog een prima bedrag bij de ANWB declareren. Sowieso tevreden over de service van ANWB, met slechts 4,5 uur vertraging waren we uiteindelijk thuis met een huurauto, zonder verdere extra kosten.
Uiteindelijk dus wel wat extra kosten, maar het was het me zeker waard om een keer met de Lincoln op vakantie te gaan!
Gezien 2021 al weer bijna op z'n einde loopt, komt binnenkort weer de keuze of ik wil bijtellen of niet. De Lincoln verveelt me nog helemaal niet, maar bijtellen is ook wel weer erg makkelijk en loop af en toe wel tegen het probleem aan dat je na je werk ergens heen wilt, maar dan eerst weer de auto moet omruilen. Toch denk ik dat het leuke van zo'n hobby auto zwaarder voor me weegt dan de paar nadelen die er zijn, dus ik denk dat de kan groot is dat ik lekker door ga met de Lincoln!
APK with a smile
- 244.300 km
2 maanden geleden voor de tweede keer de APK keuring mogen doorstaan, en deze keer was het gelukkig met een glimlach. Tuurlijk verwachte (en hoopte) ik dat er na vorig jaar weinig mankementen aan zouden zitten, en dat was gelukkig ook zo. Enige wat voor de APK moest gebeuren was een gescheurd hoesje en de koplampen die te weinig lichtopbrengst gaven. De komplampen zijn nu helemaal 'refurbished' en daardoor ziet de hele auto er ook direct een stuk frisser uit! Daarnaast heb ik nog de accu laten vervangen, de oude begon wel wat slechter te worden, en nu hoef ik helemaal niet meer te letten op de lekstroom.
Ook wilde ik voor de zomer weer een werkende airco hebben. Het lek bleek in de condensor te zitten, dus deze is vervangen. Dit duurde echter wel even, eerst was de verkeerde geleverd, toen eentje die defect was, dus 8 weken later dan gepland zat deze eindelijk in de auto. Met lagere snelheden vind ik het prima het raampje open te hebben, maar wat is het toch lekker om op de snelweg met gesloten ramen van de stilte te genieten met de airco aan.
Het enige kleine puntje wat ik nu nog heb, is dat de climate control niet heel erg goed meer lijkt te weten wanneer deze zachter kan gaan blazen. Ik heb het eerlijk gezegd niet na laten kijken met het onderhoud (met de kachel merkte ik het ook al), maar vermoed dat dit aan de motor van de kachel / airco ligt. Iemand toevallig tips?
En ja, de brandstofprijzen. Gezien mijn lage kilometrage maakt het me eigenlijk niet zo heel veel uit, ook gaat de auto dit jaar niet mee op zomervakantie. Het zal voor mij in ieder geval geen reden zijn de auto weg te doen!
1 op 10!
- 245.900 km
Het is gelukt, de laatste tank is gemiddeld op 1L op 10KM uitgekomen! Het waren dan ook zuinige ritjes: Heen en weer naar Zuid Limburg vanuit Utrecht, een retourtje Schiphol en nog wat andere kleine ommetjes.
Heen en weer naar Limburg de cruise control op 120 gezet, dus ook dan tuft hij nog redelijk zuinig door. Wat is het toch een fijne cruiser. En nu de koude dagen weer zijn begonnen, wat ben ik blij dat de stoelverwarming het nog zo goed doet.
Verkocht
- 246.008 km
Zondagmiddag online gezet, en maandag was hij weg, dat is toch wel snel gegaan...
De Lincoln verveelde me nog op geen enkele manier, ik had er nog veel plezier mee. Maar toch merkte ik af en toe ook wat frustratie omdat ik de Audi niet in de bijtelling had. Praktisch gezien is het gewoon niet altijd even handig. En gezien je alleen in Januari kan omschakelen, er nu toch voor gekozen de auto te koop te zetten, en als ik het gewenste bedrag ervoor kon krijgen, weer te gaan bijtellen.
Een andere woonsituatie werkte (rationeel gezien) ook niet mee, 3 auto's ter beschikking is een beetje overdreven...
Ben in ieder geval erg blij dat de auto bij een liefhebber terecht is gekomen, die ook overtuigd leek van de staat van de Town Car, dat doet me in ieder geval goed :)
Uiteindelijk precies 2 jaar in bezit gehad. Ondanks ik maar 9.000 KM heb afgelegd, had ik deze ervaring niet willen missen!
En ten opzichte van 2 jaar bijtelling heb ik ook nog eens iets meer dan € 2.000,- bespaard, toch mooi meegenomen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.