en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Town Car |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 237.428 km |
KM-stand laatst | 237.910 km |
Al jaren ben ik fan van Amerikaanse auto's, en ik wist dat er ooit één moest komen. Mijn grote favoriet is de Crown Victoria. Echter is deze bijna alleen als afgetrapte ex politie auto te vinden inclusief gemolesteerd interieur. Tijdens het scrollen over het wereld wijde web kwam ik deze tegen op mobile.de. Uiteindelijk is dit de luxe evenknie van de Crown Vic. Ondanks dat ik op een Duitse website zat, bleek deze bij een handelaar in Tilburg te staan. Toen begon het toch wel een beetje te kriebelen. Zal ik dan toch eens gaan stoppen met de bijtelling? Toen dus maar besloten toch even te gaan kijken. De combinatie van een proefrit met een goed gevoel en de scherpe prijs heeft mij doen beslissen dat ik de auto niet kon laten staan :)
Toch wel spannend, zo zonder garantie, op gevoel zo'n auto kopen, maar de eerste kilometers zijn goed bevallen. Ondanks dat er weinig onderhoudshistorie bij de auto zit, heb ik er wel vertrouwen in. De auto heeft (zeker voor deze leeftijd) weinig eigenaren gehad, geen taxi verleden, en ook nooit op gas gereden. Zowel van binnen en van buiten ziet hij er netjes uit. Alleen jammer dat er binnen wat verouderde telefoon houders/aansluitingen zitten. Geen scheuren in het leer, en de hemelbekleding zit er ook nog strak op. Het Panther platform staat bekend als oersterk, net als het motorblok.
Een aantal aandachtspunten die bij de koop opvielen:
- Airco doet het niet, voor de zomer maar eens kijken of deze defect is of afgevuld moet worden.
- Raam links achter gaat niet naar beneden, je hoort de raammotor wel
- Centrale deurvergrendeling werkt niet altijd helemaal naar behoren
- Accu niet helemaal fris meer
- Luchtvering werkt netjes, maar lijkt wel wat vaak bij te pompen
Verder doet (verbazingwekkend) alles het nog, dus ook de elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen met geheugenstand. Naja, stoelen? Zeg maar gerust fauteuils.
Ik vind het ook opvallend dat er geen enkel kraakje of piepje te horen is. De eerste rit naar huis (Tilburg naar regio Utrecht) was genieten. De cruise control op 100 en ontspannen maar. De auto onthaast je ook helemaal, compleet andere beleving dan normaal. Qua verbruik viel het me ook niet tegen. De rit kwam uit op 9,5L / 100KM. Op de lange afstand is dit blok nog relatief zuinig.
Ik heb vandaag (week in bezit) even naar de accu laten kijken, deze blijkt gewoon nog goed te zijn. Dus waarschijnlijk is er iets in de auto wat de accu op het moment leeg trekt bij stilstand. Na 24 uur zijn er nog geen problemen, maar na +/- 48 uur zijn de startkabels nodig. Er is een extra schakelaar bij de plus pool ingebouwd, deze kan je omdraaien en dan eruit halen zodat de accu in zijn geheel afgesloten wordt. Dat werkt dan ook nog eens als extra diefstalbeveiliging. Blijkbaar is dit systeem ook populair bij bijvoorbeeld campers. Ik ga dit nu voorlopig maar even proberen, en kijken of dat goed werkt.
Ik kon de auto nu ook voor de eerste keer van onder bekijken, en het resultaat was boven verwachting! De auto was mooi droog, en roest is eigenlijk ook niet te bekennen. Dat geeft in ieder geval vertrouwen. Het enige dat we konden zien is dat de remschijven voor bij de volgende APK waarschijnlijk vervangen moeten worden.
Tot nu toe bevalt het dus erg goed, ik heb nu nog een maandje om rustig verder te 'testen'. De bijtelling kan alleen op 1 Januari aan of uit gezet worden. Daarom fijn dat ik nu nog even de tijd heb, want de beslissing ligt dan voor een jaar vast!
De auto heeft me in de afgelopen maand voldoende vertrouwen gegeven om de knoop definitief door te hakken en volgend jaar niet meer te gaan bijtellen. Zonder al te veel pech zou het mogelijk moeten zijn de kosten binnen te perken te houden en niet veel af te wijken van de kosten die de bijtelling met zich mee zou brengen. Dat betekent dat de auto iets meer dan 400 euro per maand aan 'budget' heeft. Gezien ik amper afschrijving verwacht moet dat denk ik wel lukken. En lukt het niet, achja het is ook een stukje hobby natuurlijk!
Vanaf eind maart kan ik de auto gaan keuren, tot die tijd zal ik even een lijstje maken van wat moet gebeuren, en wat ik graag nog doe mits het tegen redelijke kosten kan.
Net voor de tweede keer getankt, wat betekent dat ik het verbruik zelf kon berekenen. Kwam uit op 1 op 8,3. Voor een 4.6L V8 in combinatie met wat kortere ritten (veelal +/-30KM) valt het me niet tegen.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.