Lexus SC400 (1996)

autoreview

Lexus SC400 (1996)
Lexus SC400 (1996)Lexus SC400 (1996)Lexus SC400 (1996)Lexus SC400 (1996)Lexus SC400 (1996)Lexus SC400 (1996)Lexus SC400 (1996)

Signalement

UitvoeringSC400
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf54.678 km
KM-stand laatst55.680 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Personal Luxury Coupe

  • 55.680 km

Al een jaar of 20 heb ik zelf een prima auto van de zaak die we ook privé gebruiken, ook mijn vrouw rijdt een fijne nieuwe auto. Niets te klagen zou je zeggen. Op zich is dat natuurlijk helemaal waar, maar mijn echte autohart ligt minimaal 15 jaar achter op wat er nu allemaal uit de fabrieken rolt. Ik ben zelf wars van overbodige elektronica, heb geen behoefte aan navigatie, downsizing enz.

Hoe leuk is het dan om helemaal naar eigen smaak een 3e auto in het gezin te hebben? Tot voor kort was dit een 1991 VW Golf 1.8 cabriolet in perfecte conditie. Nu de kinderen wat groter worden, is het voor hen geen lolletje meer om achterin de Golf Cabrio met de kap neer over de snelweg te rijden. Met de kap dicht vond ik er zelf te weinig aan, dus tijd om iets anders te bedenken als plezier auto.

Gezien de downsizing trend in de auto industrie en de steeds weer toenemende elektronica krijg ik steeds meer het gevoel dat de echte mannenauto's gaan uitsterven.

Ik heb online gekeken naar Jaguar XJ's, Cadillac STS'en en andere mooie grote schepen met een dikke motor.

De ultieme mannenauto is voor mij persoonlijk wel wat de Amerikanen omschrijven als de 'Personal Luxury Coupe: Samenvattend de beste auto voor mensen die vooral aan zichzelf denken en daarbij net doen alsof ze niemand anders tekort doen: Wel 4 behoorlijke zitplaatsen, maar ondertussen een 2 deurs auto met een prachtige lijn, een dikke motor en alle luxe aan boord. Mercedes SEC, Cadillac Eldorado, Volvo 780, allemaal mooi.

Met dit wensenpakketje in mijn achterhoofd liep ik online tegen deze Lexus SC400 aan. Bijna 20 jaar oud, prachtig gelijnd en naar wat men zegt kwalitatief ongeëvenaard. Bovendien was dit specifieke exemplaar vanaf nieuw in 1996 al in NL met een bijbehorend kenteken.

Mijn vrouw was direct enthousiast over het model en de kleurstelling, dus als de auto goed was, had ik carte blanche om deze aan te schaffen. Aldus geschiedde.

De Lexus stond met een ongeloofwaardig lage kilometerstand van nog geen 55.000 mijl te koop bij een universele handelaar, welke de auto aanbood in consignatie namens de particuliere eigenaar. Uiteindelijk bleek er ook geen historie bij te zitten afgezien van de belofte dat de Lexus altijd netjes bijgehouden was.

Ik kon bij de bezichtiging een aantal zaken zien: Alles originele lak zonder spuitdelen met normale gebruikssporen rondom, distributieriem volgens sticker onder motorkap recent vervangen, banden rondom Michelin met DOT code van 2013, remblokken en olie ook recent vervangen. Bovendien reed de auto als nieuw met uitzondering van een rammel rechtsachter en trillende remmen.

Naast bovenstaande rationele zaken reed ik bij de proefrit als een koning rond in een dikke V8 Coupé die ik altijd al wilde, voorzien van alle luxe incl. schuifdak in mijn lievelingskleur.

Gekocht dus…

De afgelopen 4 maanden heb ik de volgende zaken laten doen:

-Nieuwe schokdempers achter (rammel nu weg)
-Lederen interieur compleet gereinigd en opnieuw gevoed
-Nieuwe naafkapjes voor de velgen besteld en gemonteerd
-Nieuwe remvloeistof incl. ontluchten, remmen trillen nu ook nauwelijks meer

Daarnaast natuurlijk gewoon lekker toeren; vrouw en kinders vinden de Lexus echt helemaal geweldig en het verbruik van 1:9 in de praktijk valt me helemaal niet tegen voor een 4.0 V8 bij ruim 1.600kg en ondertussen wel King of the road.

De ultralage tellerstand blijkt ondertussen ook verklaarbaar: Na wat onderzoek bleek dat de Lexus tussen 1998 en 2010 geen enkele tellerstand-registratie in het NAP register heeft. Navraag bij de vorige eigenaar wees uit dat hij de auto in 2010 bij een handelaar gekocht heeft die de Lexus al sinds 1998 (12 jaar dus…) in de showroom had staan.

Ik heb inmiddels telefonisch contact gehad met deze (inmiddels gepensioneerde) handelaar. Hij kocht de Lexus in 1998 bij een veiling van de Domeinen voor fl. 77.777,77 (de auto had 2 jaar daarvoor nieuw ca. fl 180.000,- gekost). Hij heeft er vervolgens een aantal maanden zelf mee gereden voordat hij deze in de showroom te koop zette. In de daarop volgende jaren heeft hij nooit de gewenste prijs voor de Lexus kunnen krijgen. In 2010 heeft hij de auto dan toch maar een keer van de hand gedaan aan de persoon van wie ik de auto gekocht heb.

Van de bijna 20 jaar levenservaring heeft deze Lexus dus ca. 12 jaar binnen in een showroom gestaan. Dit verklaart de lage tellerstand, alsmede de conditie van plaatwerk, onderstel, techniek en interieur.

Het zal duidelijk zijn, gezien dit uitgebreide verhaal, dat ik er ontzettend blij mee ben. Ik hoop er heel lang van te kunnen blijven genieten tegen redelijke kosten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.