Lexus Is300; Is300 Sportcross Automaat (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Is300; Is300 Sportcross Automaat |
---|---|
Versnellingen | -1, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 168.718 km |
KM-stand laatst | 280.000 km |
Een Lexus, wat is dat???
- 215.000 km
In december 2013 kreeg ik een mooi bod op onze BMW 323i coupe.
De 323i kwam in 2007 in ons huishouden als opvolger van een BMW 525 TDs. In de jaren bij ons klom de kilometerstand van 160.000 naar 250.000km.
Mijn vrouw dacht dat ze best zonder auto kon....
Na een paar weken vond mijn vrouw het toch wenselijk dat er een auto voor haar zou komen. Met een budget van € 1000,- kocht ze aan Lancia Lybra, 2 liter 5 cilinder. Mijn god wat een auto. De 5 cilinder had zijn laatste onderhoud gehad in 2004 bij 121.000km. Op de teller stond inmiddels 255.000km Met een getande nokkenasriem die elke 70.000km vervangen moet worden een tikkende tijdbom. Maar het ding reed heerlijk. De 5 cilinder klonk zo gaaf als je op het gaspedaal ging staan. Paffarottie als je hem in de noten schopte. Maar door het gebrek aan onderhoud een risico...
Ik had mijn zin gezet op wat anders. De eisen waren simpel. 6 cilinder,
minimaal 200 pk,
airco,
leer,
eventueel een station,
bewijsbare kilometerstand met NAP.
Budget €7500
Er is dan niet veel keuze, BMW 330, Mercedes C of E Audi A6. Na het bekijken van een paar van deze Duitse bakken werd ik voorzichtig. Te veel import auto's met onduidelijke kilometerstanden, helemaal vol met accessoires of in Nederland gekochte, kale luizen, met hoge kilometerstanden.
Tot een maatje zei. "Kijk eens naar een Lexus IS 300" Een Lexus? Okay. Hij had zijn huiswerk gedaan en een auto op het oog. Een IS300 sedan met schuifdak, leer, automaat. Een keurige auto. De handelaar kort gesproken op vrijdag middag. Ja de auto is nog beschikbaar, al 2 maanden, bijna geen interesse.
Die zaterdag togen we naar het hoge noorden. Bij de handelaar bleek de auto "net" verkocht. Een half uurtje na mijn belletje was er iemand binnengelopen en had de na een ritje geld geboden en de auto meegenomen... Waarom de man ons niet even gebeld had?
In de auto via Autoscout gezocht naar andere IS-en in de omgeving. Een zwarte station uit 2002 in Hoogeveen. Ongeveer 1 uur rijden van het gat in Friesland waar we toen stonden.
Een uurtje later stonden we oog in oog met een verwaarloosde Sportcross. Ruim 1 ½ geleden ingeruild op een VITO zo vertelde de verkoper. Hij had nooit belangstellende gehad voor de Lexus. Dat was te zien. Gras groeide door de lichtmetalen wielen, het mos stond overal op de auto. De accu was dood, de start accu te licht. Pas met starkabels ging het blok rond. Na een 5 seconden draaide de 6 cilinder foutloos rond. Na wat bakkeleien over de prijs en een inruil van de Lancia kwamen we op €4500 uit. Met verse APK.
Sinds ½ januari 2014 staat de auto bij ons in de stal. Wat een gave bak! Voor velen onbekend, dus regelmatig geïnteresseerde vragen naar de auto. Het rijgenot is hoog. De auto is behalve snel ook zeer comfortabel. Voorzien van een briljante geluid installatie af-fabriek. Hoewel... De radio van Lexus overleed en de bijbehorende CD wisselaar is overleden en vervangen door een Pioneer dubbel din met carkit voor de GSM. Daarmee is alles beschreven wat er sinds aanschaf kapot ging.
Okay, 4 nieuwe Michelins en 2 remschijven en blokken. Het brandstof verbruik ligt op 1 op 9,7. Onderhoud bij de lokale auto onderhouder. Inmiddels hebben we er 45.000 km bijgezet en staat de teller op 215.000km.
APK en gaan
- 217.520 km
APK en gaan (217.520 km)
De IS staat eigenlijk te veel stil, dus hebben we onze leasbak uit de bijtelling getrokken. Dus komend jaar mag de IS weer aan de bak. Te samen met de MG en de Jag gaan we tegen de 20.000km prive maken.
De laatste 2 uiteraard alleen met passend weer. De onderhoudsbeurt is afgelopen oktober geweest bij 214.500km. Nieuwe olie/oliefilter, luchtfilter en een vracht controles. Dus deze keer een APK zonder onderhoud.
€ 39,95 voor de APK en een liter ruitensproeiervloeistof later stond ik weer buiten. "Aan zo'n Jap valt niks te verdienen" klaagde monteur.
Dit is de 2e APK sinds ik de IS rijd en ja, de 2e keer voor nog geen €40,- aan kosten. Verbuik is door de koude en de vele korte stukjes iets omhoog maar 1 op 9 voor een 3ltr automaat is heel niet slecht.
Remmen.
- 226.319 km
De laatste weken trilt, knarst en piept de Lexus aan de voorkant. Hij staat regelmatig langere tijd stil omdat we over nog 3 auto's beschikken. Een korte check leert dat de schijven aan de voorkant tegen hun einde zitten.
Dus lokale held boodt nieuwe schijven en blokken inclusief montage voor €350,- voor de voorzijde. De Lexusdealer vroeg dat bijna per wiel.
Na een paar weken begon een rammel te klinken. Het blijkt dat de geleidde pennen van de remzadels ingesleten zijn en vervangen moeten worden. De dealer wil voor het vervangen van de pennen en de zadels ruim € 700 hebben. De pennen met zadels via Internet kosten een €120,- dus gaan we het zelf doen.
Verder blijkt de Lexus een heerlijk reismobiel. Snel en comfortabel. Verbruik zwerft op de korte ritten rond de 1 op 9,5 bij lange afstanden, Brussel en de Nubirgring retour zo rond de 1 op 10,4
Nieuwe voorbanden en een rammel opgelost
- 231.264 km
De laatste weken rammelde er wat aan de rechter voorkant. Na wat zoeken door een lokale garage die niets vinden kon de Lexus dealer bezocht. Het bleek dat de geleide pennen van de remzadels versleten waren. Ze kwamen met een prijsopgave van €750,-
Via het Lexus forum kreeg ik de info dat het vervangen van de pennen in de meeste gevallen afdoende zou zijn en de beantwoorder van de vraag zette er ook een EBAY adres bij.
De pennen bestelt en met 4 dagen binnen uit Engeland. De kosten, €31,-
Omdat de voorbandan na ruim 45.000km aan vervanging toewaren heb ik de lokale bandenboer gevraagt om de banden te vervangen en de pennen te monteren.
Hij rekende voor het vervangen van de pennen €35,- en JA het lawaai is weg.
Ik koos voor GoodYear banden. Mijn eerste bevinding is dat deze meer lawaai maken op riggels en dergelijke dan de eerder gemonteerde Michelins.
De remreparatie kostte nu € 66 tegen €750 bij de Lexus dealer. Okay, zij zouden de remtangen reviceren en de pennen en de remzadels vervangen. Maar gezien het resultaat ben ik nu tevreden.
Time 2 move on
- 236.421 km
Na ruim 3 1/2 jaar en bijna 70.000km werd de jeuk te veel....
Er moet wat anders komen...
Dus zette ik mijn, door een lokale handelaar als "incourant hok" afgedane Lexus op marktplaats. Met een prijs net even boven de beide anders Lexussen uit 2001 en 2002. Binnen 4 minuten na de plaatsing een Pool aan de telefoon, “Is your IS still for sales”… “What is your lowest price” “I want the price that I ask.” Een Piep, Piep, Piep, volgt. Dan niet!
Een uurtje later een appje, “Hello i’m Andrei from Poland…” samen appen we heen en weer over de auto. Hij wil hem graag hebben en komende week komen halen. Als voorschot wil hij €500 via Western Union overmaken. Nee dankje en ik leg hem het gezegde “boter bij de vis” uit. “I’ll be in touch” zegt hij.
Nog geen uur later een mailtje met 9 vragen over de staat van de auto, iemand die dit type auto lijkt te kennen. COOL. Na mijn antwoord volgen nog drie mails met vragen en een afspraak.
Zaterdagmorgen even over 9 uur, 3 heren aan de deur, Joris, met zijn vader en schoonvader. De auto wordt van alle kanten bekeken en beklopt. Tijdens de proefrit blijkt dat Pa een IS 200 handgeschakeld heeft, “Kohlere wat rijdt deze stiller, sneller en fijner dan de mijne.” Zegt hij een keer of wat. Weer bij mij thuis zet ik de heren aan de koffie en er wordt geplust en gemind. Ik zak een beetje in prijs en dan klinkt het “We moesten het maar doen”.
Een kwartiertje later staan we bij het postkantoor. Thuis wisselt het geld van eigenaar en als Joris met zijn schoonvader in de IS300 Sportcross wegrijdt slik ik een traantje weg.
Twas wel een briljant gave auto!
Kijk nou dan!
- 280.000 km
En dan in eens sta je oog in oog met je oude bolide op een plek waar hij al veel vaker was.
Het circuit van Assen.
Keurig strak gespoten, de andere "tuningparts' zijn een kwestie van smaak. Leuk om te zien dat mijn oude liefde een liefhebber heeft gevonden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.