Lexus GS 450h President Line (2013) #3

autoreview

Lexus GS
Lexus GSLexus GSLexus GSLexus GSLexus GSLexus GSLexus GSLexus GSLexus GSLexus GSLexus GSLexus GSLexus GSLexus GSLexus GSLexus GSLexus GS 450h F Sport

Signalement

UitvoeringGS 450h President Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf102.000 km
KM-stand laatst162.000 km
Lezerswaardering: 77%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabele beest

  • 150.000 km

De Keus:
Na drie jaar een Prius, die nu nog steeds probleemloos wordt gereden door mijn ouders, was het zo'n 2,5 jaar geleden tijd om voor meer luxe te gaan. Ik vond zelf de Prius een briljante gezinsauto, maar qua afwerking van het interieur en kracht op de snelweg viel het, zoals verwacht uiteraard, wat tegen. Na wat proefritten met de usual suspects heb ik gekeken naar Lexus. Onze Prius was enorm betrouwbaar gebleken, dus waarom niet de luxere broeders? Initieel was het vizier gericht op de IS300H, helaas viel deze best tegen na een lange proefrit. Na de Prius voelde ik me opgesloten in de auto en het CVT gejank was zelfs met een 2.5L motor een storend geluid op de snelweg. Na een leuk gesprek met de verkoper heeft hij me een proefrit met de GS450H aangeraden. Eerlijk gezegd had ik geen interesse in een "dikke bak", na die proefrit ben ik gelijk verkocht. Ik ben gelijk voor de full options versie gegaan, we waren toch met geld aan het smijten. Uiteindelijk is het een grijze GS450H President Line geworden.

Interieur:
Afwerking van het interieur is erg goed, zeker vergeleken met de Prius (logisch). Terwijl de Prius plastic fantastic is heeft de Lexus bijna overal waar je kan aanraken zacht materiaal. Het leer is van goede kwaliteit en na al die jaren ziet er nog goed uit. Van andere auto's met geperforeerd leer heb ik de ervaring dat deze vaak snel vervormen op de zitgedeelte, dit is niet het geval in de Lexus. Geen idee wat voor leer ze gebruiken.
De stoelen zijn erg comfortabel en geven van alle kanten steun, ik zal nooit meer een auto kopen zonder verstelbare lendensteunen. Ruimte op de achterbank is erg goed, al zit je natuurlijk wel met de middentunnel. Drie volwassenen vervoeren zal niet lekker gaan, maar dit doen wij zelden. Ik ben zelf 1.80 en ik kan zelf comfortabel achter mezelf zitten.
Conclusie: premium afwerking van een premium automaker

Gebruik:
Allereerst moet ik de souplesse en het comfort van de auto complimenteren. Man wat rijdt dit goed. In mijn jongere jaren heb ik dankzij mijn vader in menig E/S klasse en 5/7- serie gereden, de Lexus stuurt nog directer dan een BMW. Het is een grote en zware auto, maar als je erin rijdt lijkt het alsof je een redelijk compacte sedan rijdt. Dan heb ik nog niet eens de meesturende achterwielen. Dit is ook de eerste auto met adaptieve vering die ik voor langere tijd gebruik, nooit meer een auto zonder een dergelijk systeem. Zet je de auto in Sport+, verandert het karakter gelijk. Wel een gemis dat je de stuurinstelling die je in Sport+ krijgt niet kunt gebruiken in de normale modus.
De Prius was best rap tot 50Km/h dankzij de elektromotor, de GS450H is natuurlijk nog sneller, maar ik ben niet iemand die voor de lol altijd sprintjes trekt. Waar je het enorme verschil in vermogen waardeert is de snelweg. Ik heb persoonlijk altijd gelet op de 0-100 tijden, maar met deze auto ben ik gaan begrijpen dat dat eigenlijk geen drol uitmaakt in het normale leven als het onder de 10 seconden blijft. Wat wel erg belangrijk is zijn de tussen acceleraties. De Lexus kan zich 60-100, 100-150 etc. meten met menig Porsche, soms is het zelfs sneller. Prachtig gevoel als je vooruit knalt vanuit 100Km/h (voorheen 130) als je even wilt inhalen. Het lijkt alsof de auto tot de topsnelheid geen kracht tekort komt, dat is ook nog eens echt het geval. In Duitsland geregeld met 200 Km/h gereden, de auto blijft maar versnellen tot die snelheid.
We houden van stedentrips door Europa en we hebben een twee weken durende trip gemaakt door Italië, rijden op de bergweggetjes was een waar genot. Ik heb dingen met deze auto gedaan die ik met de Prius nooit zou durven.
Conclusie: Goed, rijdt lekker dus :)

Verbruik:
Zware auto met 335PK waarmee je automatisch toch wat sneller rijdt omdat dat gewoonweg gebeurt als je de gaspedaal aanraakt. Ook nog eens benzine V6 3.5L, dus verbruik zal we hoog zijn ondanks het hybride geval. Dit is waarom ik voor de IS300 wilde gaan, verbruik van de Prius was behoorlijk netjes. Nu moet ik zeggen dat deze dikke benzine slurper me toch heeft verrast. Bij normaal gebruik, en dat is toch automatisch "lekker doorrijden" met deze auto, haal je met gemak 1:12. Ik heb geprobeerd een weekje om zo zuinig mogelijk te rijden, zoveel mogelijk elektrisch eigenlijk, dan haal je zo rond de 1:16. Leuk is het echter niet, dus doe je niet lang. Ik moet melden dat ik erg veel korte ritjes met een koude motor maak, dus die 1:12 kan waarschijnlijk nog beter.
Conclusie: mijn eerste dikke bak, met de auto van papa let je niet echt op verbruik, en het valt best mee.

Lijkt een perfect auto zo, maar uiteraard is het dat niet. Nu wat minpunten opnoemen, al bederft dit het plezier van de auto niet.
- Grootste probleem is het infotainment systeem, dit is bagger. De muis wordt overal genoemd, maar ik heb deze nooit als ongemakkelijk ervaren. Werkt goed en doet zijn ding. Het systeem zelf echter kan bij lange na niet mee met de Duitse broeders. Het was waarschijnlijk al zwaar outdated in 2013, dit moet toch beter hadden gekund? Het scherm is best goed, dat is het probleem niet, maar alles is erg knullig en oubollig gepresenteerd.
- Mij boeit het niet zo heel erg, ik ben iemand die een auto koopt met een goed interieur, maar van buitenaf heeft de auto geen eigen karakter. Weet je wat een grijze GS450H van achteren en van de zijkant is? De tweelingbroer van de 5 serie. Waarom was de design van de IS niet doorgevoerd naar de GS?
- Nu de snelheid op de Nederlandse snelwegen is teruggebracht is het geen probleem meer, maar boven de 120 hoor je windgeruis van het zonnedak. Ik moest de scherm dichtdoen omdat dit me irriteerde. In zo'n stille auto stoort het wel. Blijkbaar kun je zelf rubbers gaan vervangen en wordt het wat beter, maar dat zou gewoon goed moeten zijn bij een dergelijke auto.
- er klopt geen zak van de range estimate. Als die op nul staat is er nog 8-13 liter over in de tank. Geen probleem natuurlijk, beter te vroeg piepen dan te laat, maar als je op de snelweg zit is het toch handig als het wat accurater is. Tot je de auto leert kennen en de range weet die bij je rijstijl past is het een beetje aankloten. Dat de benzinemeter niet logisch zakt naar 0 werkt ook niet mee.
- dealerbezoek vind ik best duur. Ja het is een premium auto dus je wordt automatisch genaaid, en ja een gemiddelde grote Audi/BMW is een stuk duurder in onderhoud, maar de onderhoudsprijzen voor een auto die amper problemen heeft vind ik te duur. Dit was natuurlijk bekend vóór ik de auto had gekocht, maar het stoort me nog steeds. Ik vond de service trouwens beter toen mijn dealer van Dorst heette i.p.v. Louwman.

Conclusie:
Ik wilde eigenlijk even een korte review schrijven, dus sommige delen zijn een beetje kort door de bocht. Als ik de auto kort moet omschrijven: een ondergewaardeerde, luxe sportwagen die je zeker moet rijden als je in deze categorie winkelt. Over een jaar of twee wil ik overstappen op een EV, ik vind 4-5 jaar een goede tijd om van auto te wisselen, geen idee welke EV dit moet zijn. De Model 3/Y is echt een behoorlijke stap achteruit in afwerking en het interieur van Tesla vind ik persoonlijk slecht, de Audi E-tron rijdt als een grote lompe bak (verre van sportief) en ziet eruit als elke standaard Q, de Merc EQC is een omgebouwde GLC. Momenteel denk ik aan de I-Pace, prachtig interieur en behoorlijk wat luxe. Mach-E lijkt me ook goed, maar die heb ik persoonlijk nog niet gezien. We zullen zien wat de accu degradatie en prijs van de I-Pace over twee jaar gaat doen.
Jammer dat er niets moois op EV gebied komt van Lexus, ik ben gaan houden van dit merk. De omgebouwde NX lijkt een miskleun te worden. Er zijn zoveel kleine details, je moet het zelf ervaren. Ramen die op het einde net wat langzamer sluiten, de stoelverwarming die zich terugschakelt als het warm genoeg is, stoel die naar achteren beweegt bij uitstappen, lijkt allemaal onzinnig, maar je mist het wel als je een andere auto rijdt.
Als je op jacht bent op een Merc/Audi/BMW/Jaguar, denk ook aan deze prachtige Lexus GS450H. Ongelooflijk dat de GS is ingeruild voor de ES, ik heb de ES gereden en het is echt niet op het niveau van de GS, maar ik begrijp het wel. De GS450H verkocht blijkbaar slecht en is amper bekend onder het publiek. Het voelt wel goed als je in zo'n auto rijdt, niemand weet precies wat het is :)

Nieuwe update

  • 162.000 km

Korte update over de auto, veel valt er niet te zeggen, maar het verdient naamsbekendheid. Door Corona heb ik in twee jaar tijd maar 22dKM gereden, beetje zonde voor zo'n auto. Ik had even gedacht om hem te verkopen en tijdelijk een kleine wagen te rijden, maar ik kon de GS450h toch niet wegdoen. Vorig jaar heb ik alleen een APK laten doen, dit jaar een grote onderhoudsbeurt waaruit wederom niets uitkwam. Auto is in prima staat, alleen de 12V accu is op het einde. Dit had ik een paar weken geleden al gemerkt toen ik op een lichtshow en allerlei fouten werd getrakteerd. Gelukkig heb ik dit een keer meegemaakt met mijn Prius, gewoon de auto starten zonder de motor op te starten en de hybride accu zijn ding laten doen. De 12V accu moet ik dus zelf een keertje vervangen.
Verder gaat alles prima, ziet er nog erg mooi uit en rijdt als een beest. Jammer dat ik bijna nooit een GS450h zie, maar rijden in een redelijk unieke auto blijft toch wel leuk. Mijn vervangende auto tijdens de onderhoud was een IS300h, de GS450h blijft toch een klasse apart. Qua comfort en pure kracht zijn de twee auto's niet te vergelijken.

Wat de EV volgend jaar gaat worden zijn we nog steeds niet over uit, de GS450h zal moeilijk te vervangen zijn. Inmiddels heb ik de Ioniq 5 en Polestar 2 kunnen rijden. De Ioniq is een erg mooi ding met nieuwe tech, maar qua auto toch een flink stap achteruit. Ik weet dat EV meestal direct wordt verbonden met tech, maar ik koop toch echt een auto. Ik stoor me weleens aan het infotainment in mijn Lexus en dit wordt erger als ik in nieuwe auto's heb gereden, maar eerlijk gezegd heb je amper wat te doen met het systeem zelf. Ik stel mijn muziek en/of navigatie in en rij weg. That's it. Ik kan de funky design van de Ioniq wel waarderen en het is veel auto voor een redelijke prijs, maar qua afwerking en weggedrag is het geen Lexus GS450h. Polestar 2 vond ik niks, maar ik wil daarover geen discussie starten.
Mach-e moet ik nog rijden, maar het interieur is ook daar een stap terug t.o.v. de Lexus. Blijft een Ford. De tablet die achteraf erin is geplakt kon me ook niet bekoren. Blijft weer alleen de I-Pace over, al maak ik me wel zorgen om de infotainment systeem, het relatief langzame snelladen en het gemis van 3-fase laden (wat een dom besluit). Dit is natuurlijk opgelost met de nieuwe iteratie, maar ik heb gekozen voor een harde max van 50K dus een 2020 I-pace volgend jaar lijkt onmogelijk. Volgend jaar maar weer een I-Pace rijden, het is toch al een tijdje geleden sinds de proefrit. Misschien zijn herinneringen mooier geworden dan de realiteit, het was de eerste keer dat ik een non-Tesla EV had meegemaakt.
Wie weet wat de toekomst brengt en misschien kan de Kia EV6 mij verrassen, al denk ik niet dat die veel van de Ioniq 5 zal verschillen. Mijn vader was altijd een fan van de GS450h toen hij die van mij had gereden, dus hopelijk blijft de auto in het gezin volgend jaar als ik een EV ga kopen.

Ik ben een Lexus, en in het bijzonder een Lexus GS450h fan. Wat een auto. Ziet er niet echt sexy uit en het systeem lijkt tien jaar te oud te zijn voor het bouwjaar, maar het rijdt briljant en is erg luxe. Elke keer als ik erin rijd word ik blij, dat is het geld meer dan waard. Want waarom koop je anders een dergelijke auto? Rationeel gezien heb ik het niet echt nodig. Jammer dat ze lopen te slapen wat betreft EV, bij mij had Lexus 1-0 voorgestaan bij een overstap.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.