Lexus GS 300h Business Line Pro (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | GS 300h Business Line Pro |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 111.000 km |
KM-stand laatst | 178.000 km |
Toch maar weer een Lexus
- 111.000 km
Goed, de 911 Targa kreeg eervol ontslag (zie mijn andere review) en 1 auto (de landcruiser, zie mijn andere review) is in ons gezin te weinig, los van het feit dat wanneer je constant 100 rijdt met de Landcruiser deze er in een uur 15 liter benzine a 2,10 doorheen jaagt. Deze auto kost dus 31,50/uur, er zijn legio mensen die het niet verdienen. Maar dat terzijde.
Die andere auto moet dus net zo Toyota zijn als de Landcruiser maar vooral zuinig.
Nu hadden we op de Porsche onze vorige Lexus ingeruild, een GS 450H uit 2012. De meest ondergewaardeerde auto ooit denk ik: aardig om te zien, krankzinnig snel, een gemiddeld verbruik van 1:14 en Toyota betrouwbaar. Mijn vrouw was er, in tegenstelling tot de Porsche, gek op.
Logisch dus om na de Porsche weer terug te gaan naar een Lexus. Omdat de GS zo ondergewaardeerd is, is ie relatief betaalbaar en na wat zoekwerk (selecteer: prijs: laag naar hoog) kochten we de goedkoopste die er op dat moment in Nederland te koop stond. 2 jaar jonger dan de vorige, met maar 111.000 kilometer op de klok, een groot infotainmentscherm, stoelkoeling en een schuif-/kanteldak. Prachtig bruin leer en een prachtige carosseriekleur (iets paarsachtigs, maar echt mooi - vind ik). Nadelen ten opzichte van de vorige zijn er ook: geen keyless entry, geen dodehoek waarschuwing en 2 cylinders en 120PK minder.
Het goede nieuws: de 4-cylinder loopt mooier (de 450H heeft een nogal brommerige 6-cylinder) de auto is nog stiller en rijdt gewoon als nieuw. Vlot zat en nog zuiniger: met alleen stadskilometers 1:14, lange snelwegritten 1:18.
Voor de oplettende lezer: 1/3 van het verbruik van de Landcruiser.
De Lexus liet ons 1 week na aanschaf al in de steek. Na een tijdje te hebben stilgestaan met de alarmlichten aan wilde hij wel al z'n dashboardlampjes laten zien, maar de bekende "PIEP" die aangeeft dat je gas kan geven bleef uit. Dit gebeurde nog een paar keer en opeens herinnerde ik mij iets dat ik ooit op een Lexusforum had gelezen: de 12V accu is aan het eind van z'n latijn. Even rondbellen: "zo'n accu? Standaardmodel, rond de 100,-" "Zo'n accu? Oei...Heeft de auto een start-stopfunctie?". Net toen ik besloten had zelf een accu te halen en te monteren besloot ik eens in de kofferbak te kijken waar de accu zit. De moed zonk me in de schoenen, het zag er nogal complex uit. Dan maar naar de dealer, die zullen er een half uurtje mee zoet zijn. Het werd een dag, want de accu moet uit een filiaal in Den Haag komen. Zou dat de reden zijn dat ik 460,- moest afrekenen? Voor een f*cking accu??
Laten we hopen dat de auto zich voortaan gedraagt zoals het een Lexus betaamt, dan verdring ik dit bedrag wel. Ooit.
Tsja, wat valt er te melden?
- 178.000 km
Eigenlijk hebben we er best veel kilometers opzitten, 67000 vanaf de aanschaf.
Deze auto is stoïcijns. Een soort rijdende schouder-ophaler. Doet gewoon wat je van hem vraagt. Van A naar B. Zonder gezeik. Zonder emotie. Als het moet best snel. Altijd stil en comfortabel. Het interieur is volstrekt tijdloos, heerlijk. Soms brengen we hem naar de garage voor een 'beurt'. De 800.- die we lappen levert weer een prachtige stempel in het boekje op. Een een schoon geweten, dat deze trouwe makker krijgt wat ie verdient. Wat? Geen idee.
Jullie, Louwman?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.