Land Rover Discovery Td5 ES (1999)

autoreview

Land Rover Discovery Td5 ES (1999)

Signalement

UitvoeringDiscovery Td5 ES
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf238.000 km
KM-stand laatst270.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 25.000 kM

  • 263.000 km

Na vele jaren Mercedes-Benz te hebben gereden, maar eens wat anders voor de deur. We wilden een ruimere auto en tevens een auto die onze grote caravan goed kon trekken. Na een uitgebreide orientatie, o.a. op Autoweek/my rviews, viel de keus op een Land Rover Discovery. In het begin was ik nog wat huiverig omdat ik met de Mercedessen nooit enige noemenswaardige problemen heb gehad.
Nu, na 10 maanden en 25.000 kM, kan ik niet andes zeggen dan dat dit een fantastische auto is. Geen "sjonnie-bak", maar ook als 10-jarige nog een sjieke verschijning, zeker in deze luxe ES-uitvoering. Het is allemaal weelde wat de klok slaat en met drie grotere kinderen ruimte zat.

Wat goed bevalt zijn de enorm fijne (electrisch verstelbare en verwarmde) stoelen i.c.m. de hoge zit en het daarmee gepaard gaande goede uitzicht over het verkeer. Je voelt je de spreekwoordelijke "King of the Road".

Deze zomer op vakantie geweest naar Normandie met de caravan en een hele ervaring rijker: wat een machtige machine is dit!! Met een caravan van 7 meter en 1500 kG, dik 100 kM per uur op de cruise control en de automaat in de overdrive. 2200 toeren en alleen terugschakelen bij de Pont de Normandie. Wat een rust aan boord; ook dankzij de extra stoelen op de derde zitrij waar de jongste vertoefde en ingeplugd was op de boord stereoset. Moeder en dochter twee op de achterbank en zoonlief bij mij voorin. Iedereen ruimte zat en geen geruzie in de keet.

Op vaderdag ingeschreven voor een dag vrij terreinrijden en wederom een hele ervaring rijker; is er iets wat deze auto niet kan in het terrein? De traction control doet haar werk fantastisch evenals de luchtvering op de achteras waarmee de bodemvrijheid vergroot kan worden. Ook een helling af met HDC doe je meerdere keren op zo'n dag; prachtige techniek!!

Zijn er ook mindere kanten aan deze auto? Jazeker!
Om te beginnen de belachelijke wegenbelasting in dit land van € 170,- per maand. Maar goed, daar kan de auto niets aan doen.
Verder is de draaicirkel nogal groot waardoor parkeren wat meer tijd vergt; het overzicht daarentegen is wel weer prima. Bij keren op de weg is de draaicirkel minder belangrijk want twee meter door de berm is met deze auto weer geen probleem evenals een stoeprandje meepikken.
Parkeren in parkeergarages is vrijwel uitgesloten.
De stugge voorvering is minder comfortabel op verkeersdrempels.
Zoals in de testen te lezen valt maakt ook mijn Discovery nogal wat kabaal met wegtrekken, eenmaal op snelheid is het de rust zelve.

Problemen: na aanschaf piepte het alarmsysteem wel eens; nadat je de auto op slot had gedaan gaf hij kleine korte piepjes. Dealer Jacob Schaap in Lelystad heeft dit gereset en tevens op mijn wens de centrale vergrendeling anders geprogrammeerd. Nu is met 1 druk op de knop alles geopend, i.p.v. alleen de bestuurdersdeur. Kosten: € 35,-.

Na een maand of twee de bekende ABS/TC/HDC lampjes combinatie die niet meer uitgingen; dit alles na een heerlijke rit door zeer mul zand. Wederom laten uitlezen met als een resultaat een probleem bij het rechtervoorwiel. Via Vis in Scheveningen een nieuwe naaf en ABS laten bezorgen en zelf gerepareerd. Bij demontage van de naaf bleek de ABS-sensor beschadigd. Daana bij de dealer laten resetten en probleem verholpen. Totale kosten: € 300,-

Startmotor ging niet rond; alleen een droge tik. Reden: hoofdkabel op startmotor losgetrild. Schoongemaakt en vastgedraaid. Kosten: niets.

Zelf deze zomer de olie ververst samen met de filters; olie gebruik is te verwaarlozen, evenals de prijs voor de filters.

Ook het dieselverbruik is erg netjes voor een auto van 2050 kG; gemiddeld 1 op 10 en op vakantie met de caravan 1 op 8. Het verschil is dus niet erg groot.

APK 2009

  • 264.526 km

Auto weer een jaar gekeurd, zonder problemen of adviespunten.

Verkocht!

  • 270.000 km

De auto is verkocht nadat de dieseldrukregelaar nog even is vervangen voor het bedrag van € 178,-. Dit was niet schrikbarend duur en voor de kilometerstand kun je daar niets van zeggen. De vaste lasten waren toch wel aan de hoge kant en die zijn het afgelopen jaar met deze dieselhatende regering er niet beter op geworden.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.