Land Rover Discovery V8i ES (2001)

De beste 4x4?

Land Rover Discovery V8i ES
Steeds meer automobilisten willen de hoogte in. Bij een topklasser wordt het dan al snel een SUV. Zo"n mode-model dat meer geschikt is voor weg dan terrein. Maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor de Land Rover Discovery, uiteraard met dikke V8.

Oef! In de folder valt het nog niet zo op, maar als je er naast staat? Wat is die Discovery groot! De Discovery is als een Brits kasteel: hoog, lang, breed en hoekig. Het hoeft geen betoog dat de eigenwijze eilandbewoners voor het design van hun auto"s op eigen idee"n vertrouwen. Wie anders kan zo"n karakteristieke auto bouwen met stijl en klasse?
We klimmen aan boord van onze "kist". Je kijkt zelfs op sommige andere SUV"s neer: King of the road. Ook hier hoekig en ouderwets design, maar sfeer! Toch heeft de Land Rover een paar praktische problemen. De zit rechtop is wennen en de grote bult in het midden van de vloer zorgt ervoor dat de beenruimte smal is. Maar de stoelen zelf zitten goed. Ook achterin is er zowel ruimte als een ruimtelijk gevoel. Handig: twee extra uitklapstoeltjes in de bagageruimte en hoofdsteunen in het dak. Laden? De Discovery kan liefst 830 kg hebben.
Voordat we de motor starten, hebben we nog een paar kritiekpuntjes. Zo draait de laaddeur van de Discovery voor ons rechtsrijders naar de verkeerde kant. Voordat we het vergeten: de meer dan uitstekende Harman-Kardon herriemaker heeft veel gebruikte functies als geluidssterkte en zenders zoeken in het stuur en da"s wel zo handig. De V8-roffel van de Discovery spreekt duidelijke taal. Gas geven in neutraal en wrrrrroemmmmm! Zelfs de - toch niet lichte - carrosserie wiegt mee. De V8 levert 184 pk en een heftige 340 Nm bij slechts 2.600 tpm. Via een automatische transmissie en tussenbak gaat al die kracht naar de vier aangedreven wielen.
Wie gas geeft, hoort een kloink in de aandrijflijn, en samen met een indrukwekkende grom sprint hij van 0-100 in 12,6 s. Een versnelling die als de snelheid oploopt snel minder wordt. Dat ligt niet zozeer aan het vermogen, maar aan het gewicht een aan de luchtweerstand van een wolkenkrabber. De Discovery V8i heeft de drinkgewoonten van zijn geestelijke vaders in de pub afgekeken: 1 op 5,4. Tijd voor de AA! Als het om het échte werk gaat kan de Discovery een lange neus maken naar al die modieuze SUV"s. Hij heeft namelijk een tussenbak waardoor het een échte terreinauto is, die in de prut zijn mannetje staat. Bovendien mag hij door de zware bouw met separaat chassis en zijn hoge koppel 3.500 kg aan de haak sleuren. Er zijn maar weinig auto"s die hem dat nadoen. De Land Rover Discovery heeft in het terrein veel te bieden.aast de genoemde tussenbak voor extra trekkracht heeft hij starre assen waardoor de bodemspeling constant blijft, luchtvering op de achteras die de carrosserie achter kan liften (SLS), remcontrole voor afdalen van glibberige hellingen (HDC), tractie controle (ETC) en Active Cornering Enhancement (ACE). Kort gezegd zorgt ACE voor grote wieluitslagen in het terrein om de wielen aan de grond te houden en voor sterke stabilisatie op de weg om overhellen tegen te gaan. En het werkt perfect. Je moet wel even een psychologische drempel over om de logge Brit de bocht in te smijten - mede door de wat indirecte besturing - maar het komt allemaal wel goed. Hellen, wat is dat? Op de snelweg spoort de hij ook goed.
Deze testauto is de top of the line. Kortom: alles wat mogelijk is krijgt deze Discovery ES mee, en dat is veel. Wat dacht u van automatische transmissie, automatische airco, leren stuur en pook, elektrisch verstelbare stoelen, armsteunen aan de voorstoelen, radio/casettespeler met CD-wisselaar, 16Ó lichtmetalen velgen, cruise control, leren bekleding, stoelverwarming, houten ornamenten, pollenfilter en een zelfdimmende binnenspiegel, twee elektrische schuifdaken en twee extra stoelen. Elektronische regelsystemen? ABS, tractie controle, koersstabiliteitssysteem, HDC, ACE en SLS.
Is de Discovery verreweg de beste 4x4? Laten we het zo stellen: in het terrein zijn er maar weinig auto"s die hem kunnen evenaren (of het moeten andere Land Rovers zijn). Op de weg doet hij nauwelijks onder voor pure SUV"s. Daarnaast heeft hij goede stoelen, helt hij beperkt over in bochten, zijn er standaard zeven zitplaatsen en weet hij een goede sfeer te bouwen met vormgeving en materiaalgebruik. Op de een of andere manier gaan daardoor de motorgrom en andere geluiden minder storen: ze passen bij het ruige karakter. Verreweg de beste 4x4? Eigenlijk wel.

Signalement

Merk Land Rover
Model Discovery V8i ES
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 53.542

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.947 cc
Maximaal vermogen 136 kW / 185 pk bij 4.750 tpm
Maximaal koppel 340 Nm bij 2.600 tpm
Inhoud brandstoftank 95 l
Lengte / breedte / hoogte 4.705 mm / 1.885 mm / 1.940 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.995 kg
Laadvermogen 830 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/65R16Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,6 s (fabrieksopgave: 11,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,4 s
Brandstofverbruik 16,6 l/100km
CO2-uitstoot 396 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum