Lancia Ypsilon TwinAir 85 Silver (2011) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ypsilon TwinAir 85 Silver |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 134.000 km |
KM-stand laatst | 185.000 km |
Een Lancia
- 146.000 km
Nadat de Corsa C 1.0 niet meer door de keuring kwam, moesten we wat anders zoeken voor m'n vriendin..
Iets opvallends, 5 Deurs en niet te groot.
Zo kwamen we in de zoektocht deze bruine Yp tegen.
Na een testrit en vergelijking met andere auto's (ook gereden) gekocht. Mooie uitvoering met cruise control. Het motortje is lekker pittig, zolang je de eco knop uit laat. Natuurlijk is het geluid even wennen, en natuurlijk is het geen dikke motor, en zeker bij het starten denk je wel eens aan andere auto's, maar 140Nm op dit gewicht werkt gewoon.. Eenmaal op de weg rijdt het prima eigenlijk. In het begin werd schakelen soms vergeten omdat het geluid zo anders is. Hij draait minder toeren dan mijn C30 en als de turbo meedoet zijn de tussenacceleraties zeker niet slecht.
Minder is wel het verbruik, 1:17 ongeveer.
Mooi aan de wagen tov een Fiat 500 of een Ford Ka is dat hij langer is. Meer kofferruimte en dus 5 deuren. Achterin moet je niet te groot zijn, ikzelf 1m70, zit al met mijn kruin tegen het dak. Verder zijn de zittingen erg kort, maar is de beenruimte best goed.
Voorin kan je tot 2m wel zitten denk ik. De stoelen kunnen erg ver naar achteren, maar ook hier geldt, de zittingen zijn kort, en ik twijfel wat over de houding achter het stuur, typisch Italiaans denk ik zo..
Geluidscomfort is goed, de auto is stiller dan verwacht, en de motor is op toeren best oké qua geluid.
Tot nu toe geen echte problemen gehad, behalve een kapotte klem voor de kvs-retourleiding die vervangen is. Geen olieverbruik.
Kortom een prima opvallend autootje met stijl, waar bovendien meer ruimte in zit dan bij concurrenten. Bovendien heeft de auto karakter, en dat kun je ook niet van alle alternatieven zeggen, zoals we merkten bij het proefrijden.
Prima bakkie
- 155.300 km
Hij rijdt nog steeds prima. Verbruik is prima. Inmiddels is het hele koelvloeistofreservoir wel vervangen, want deze bleek wederom te lekken.
Verder geen enkele problemen. Voor mij gewoon bewijs dat de negatieve verhalen over de betrouwbaarheid van Fiat/Alfa/Lancia vooral elkaar napraten lijkt te zijn. Het 2-cilindertje is echt snel voor de klasse waarin de auto opereert. Brandstofverbruik wel stevig.
Qua ruimte binnenin kan er naar mijn idee geen van de concurrenten tegenop. Alle a-segmenters zijn beduidend kleiner, alle b-segmenters beduidend duurder en niet veel groter.
Deze blijft nog wel even aan.
Weg
- 185.000 km
En weg. Geen problemen gehad, maar door leaseauto en gewenste ruimte voor tweede auto was deze diegene die weg ging.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon
