Lancia Ypsilon 1.2 16v elefantino rosso (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ypsilon 1.2 16v elefantino rosso |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 161.500 km |
Overname auto
- 105.000 km
Eind februari heb ik deze Lancia Y 1.2 Elefantino Rosso van mijn moeder overgenomen, zij is overgestapt op een Fiat 500.
De Lancia Y is echt op en top een italiaanse auto, goed gestyled en een lekkere motor. De auto is voorzien van dakraam, iets wat echt ideaal is. Lekker fris en minder geluidsoverlast dan met de ramen los.
De auto is door mijn moeder gebruikt voor de kleine afstanden, per jaar reed ze zo rond de 5 à 10000 km.
Rond de ton heeft de Lancia wat comfortproblemen gekregen. Bij een beetje luchtvochtigheid wasem en zulk soort kleine dingen.
Motorisch was de auto nog in goede staat, en ook ziet deze er voor een dik tien jaar oude auto zeer respectabel uit.
Vanwege stage, en een daarbij gekregen werkauto, heb ik, tot aan de APK eind september 2011, slechts 9000km kunnen rijden. In deze periode heb ik geen problemen met de auto ondervonden.
Eerste APK keuring sinds bezit auto
- 114.000 km
Eind september 2011 is de auto voor de eerste keer, sinds ik deze in het bezit heb, voor de APK op geweest.
Zoals al gezegd in het vorige verslag, heb ik in het dikke half jaar geen problemen ondervonden. Alleen de verwarming werkte niet meer op de 2 hoogste standen. Voor 's zomers geen probleem. Het probleem is opgelost, voor een heel kleine kostenpost.
En de uitlaat maakte een geluid tussen de 1500 en 2500 toeren bij optrekken. Bij een constante snelheid op tussen deze toerentallen verdween het geluid. Tijdens de APK is ook een onderdeel van de uitlaat vervangen. Dit was ook een niet al te dure kostenpost. Sindsdien geen problemen meer ondervonden.
Ook is de distributieriem vervangen. Een duurdere kostenpost, maar was noodzakelijk. En met 114000km is dit ook wel respectabel.
De kosten van de eerste APK waren duur, maar dit had vooral te maken met de vervanging van de distributieriem.Iets wat onoverkomelijk is met die kilometerstand
Koppeling vervangen
- 125.000 km
Op 117000 km is geconstateerd dat de druklager aan het einde van zijn latijn was.
Met de kapotgaande druklager van de koppeling heb ik nog 8000km probleemloos kunnen rijden.
Voor een heel nette prijs heb ik de druklager kunnen laten repareren op het moment dat het koppelen en schakelen moeilijker ging.
Einde tijdperk Lancia (helaas)
- 161.500 km
Tot dit moment geen noemenswaardige problemen ondervonden met de Lancia. Sterker nog, hij reed nog bijzonder lekker. Ook zat de auto comfortabel, en kwam de Y nog altijd goed mee in het verkeer.
Midden januari heeft echter het motormanagement het begeven. Gezien de kans zich voordeed om een lease-auto te nemen, heb ik deze kans gegrepen. Heb dus helaas afstand genomen van de Lancia. Het repareren was te duur, en gezien de leeftijd is het dan wachten op het volgende.
Al met al heb ik altijd met veel plezier gereden in de Lancia. Het is zeker geen 13 in een dozijn auto, en is qua interieur ver voor zijn tijd. Ook motorisch is het een prima auto, tot het fatale motormanagement-falen, geen tot weinig problemen gekend. Nu heb ik een auto van de zaak toegewezen gekregen, zodra ik een lease-auto naar keuze krijg, ga ik zeker weer voor een Italiaan.
Die liefde heb ik, ondanks dat 161k te vroeg is mijn inziens, niet verloren. En ik denk dat ik deze ook niet snel ga verliezen, want rijd nu Japans (hetgeen opzich goed rijdt), maar mis toch nét dat stukje dat Italiaanse auto' s wel hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon
