Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Lancia
  • Ypsilon

Lancia Ypsilon 1.2 LS (1996)

Lekker ding

Lancia Ypsilon 1.2 LS (1996)
  • Autotest
3 juli 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De nieuwe Lancia Ypsilon is volwassener geworden. Hij groeide niet alleen een volle maat, ook de uitrusting werd op niveau gebracht. Maar de nieuwe Y heeft nog wel meer te bieden. Zoals een verleidelijk uiterlijk...

Het opvallende aan het nieuwe Ypsilon-ontwerp is dat het Lancia-schildje terugkomt in het voor- en achteraanzicht van de auto. Kijk maar eens goed naar het "bolle" driehoekige logo. Zulke lijnen worden aan de voorkant gevormd door de "dikke" motorkap met de grille en aan de achterkant door de achterklep. Slim bedacht. De ontwerpers hebben trouwens met de lampenpartijen en de vloeiend gelijnde zijkant van de auto hun creativiteit extra onderstreept. Maar we zijn er nog niet: ook in het interieur is een groot aantal ronde vormen gebaseerd op de vorm van het embleem. Het midden van het stuur, de twee schakelaars in het portier voor de elektrische raambediening, het instrumentenpaneel dat middenin het - juist - naar beneden toelopende dashboard is geplaatst. En "t is misschien wat vergezocht, maar als je van boven door de voorruit op het dashboard kijkt, komt de vorm van het schild zelfs daarin terug. Zoiets noem je nog eens thematisch ontwerpen.

Kwiek en zeker

Zijn viercilinder is dezelfde 1.2 Fire-motor als die in de Punto wordt gebruikt. Hij is nog van het aloude concept met één bovenliggende nokkenas en twee kleppen per cilinder. Met een vermogen van 60 pk en een maximum koppel van 98 Nm is het geen krachtpatser. De opgegeven waarde voor de sprint naar 100 km/h van 13,3 seconden was echt niet te halen. Wij klokten de Y op 14 volle tellen. Op zich is de 1.2 geen verkeerd motortje. Hij laat de Ypsilon kwiek door de stroom verkeer manoeuvreren en je hebt niet bepaald het gevoel dat je vermogen te kort komt, ook niet bij het inhalen of op de autoweg. Als de motor moet presteren, snort hij er vrolijk op los, maar "t klinkt eerder sportief dan irritant en op kruissnelheid is het geluidsniveau binnenin comfortabel laag. Het benzineverbruik valt evenmin tegen: ons testverbruik van 1 op 11,6 is in het normale dagelijkse gebruik beslist te verbeteren.
De rijkwaliteiten van de nieuwe Ypsilon passen helemaal bij zijn nieuwe uiterlijk. De bekrachtigde besturing voelt stevig aan en de auto reageert gehoorzaam op orders van de bestuurder. Ook de wegligging is zeker en veilig. De bediening van de vijfversnellingsbak en koppeling gaat probleemloos, maar de remmen zijn onderbemeten, zelfs voor deze 907 kg lichte auto. Een paar flinke stops vanaf 80 km/h veroorzaakten een ernstige hoeveelheid "fading".
Wat in het interieur opvalt - afgezien van het eerder genoemde design-thema - zijn de instrumenten midden in het dashboard, ... la Twingo. Als je een paar dagen met de Ypsilon op stap bent went dat wel, maar in het begin tuur je regelmatig door het stuurwiel in een zwart gat. De gladde dashboardplank is weinig functioneel als aflegruimte, maar zo"n open "plank" cre‰ert wel een gevoel van ruimte. Het interieur van de Ypsilon is werkelijk rijkelijk bemeten. Jammer dat de bestuurdersstoel voor lange mensen niet ver genoeg naar achteren gaat. Maar wie kleiner is dan 1,80 m heeft geen klagen. Achterin hebben de passagiers niet veel centimeters voor de benen beschikbaar, maar de hoofdruimte is voor volwassenen nog steeds goed. Standaard heeft de Ypsilon 1.2 een enkelvoudig neerklapbare achterbank. Elke Ypsilon is voorzien van een airbag voor de bestuurder, startblokkering, elektrisch bediende zijruiten, van binnenuit te openen achterklep en centrale deurvergrendeling. Op dat laatste heeft de LS-versie afstandsbediening en verder is hij voorzien van een fijne, gevoelige stuurbekrachtiging, toerenteller, buitentemperatuurmeter, en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels.
De nieuwe Lancia Ypsilon is de kinderschoenen ontgroeid. Zijn styling, de rijkwaliteiten, interieur, comfort: alles is op het niveau gebracht van zijn concurrenten uit de compacte klasse. Ypsilonrijders die het geduld hebben gehad te wachten op zijn komst, zullen prettig verbaasd zijn. Ook al zijn er nog een paar schoonheidsfoutjes: want naast de teleurstellende remmen is de Y op een paar andere punten voor verbetering vatbaar: de uitzetraampjes achter rammelen en de dagteller is zeer slecht instelbaar, terwijl een handgreep voor de passagier eigenlijk niet mag ontbreken.
Zijn prijs is pittig, maar wel redelijk te noemen, want dat mag wel bij zo"n stukje exclusiviteit. En dat is waar de Ypsilon-koper voor valt. Je krijgt er dan wel een prima auto bij.

Signalement

Merk Lancia
Model Ypsilon 1.2 LS
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 11.567

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.242 cc
Maximaal vermogen 44 kW / 60 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 98 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 3.723 mm / 1.690 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.380 mm
Massa leeg 835 kg
Laadvermogen 495 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 400 kg
Banden165/65R14Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,0 s (fabrieksopgave: 13,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,1 s / 19,4 s
Brandstofverbruik 6,7 l/100km
CO2-uitstoot 160 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Lancia Ypsilon
Lancia Lancia Ypsilon

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Lancia Ypsilon (Chrysler Ypsilon p.3)

    205
    • 5 februari 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lancia Ypsilon specificaties
  • Lancia Ypsilon occasions
  • Lancia Ypsilon video's
Advies en informatie
  • Lancia Ypsilon tests
  • Lancia Ypsilon gebruikersreviews
  • Lancia Ypsilon index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    2
    • 14 april 2022
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.4 8v Oro (2007)

    Lancia Ypsilon 1.4 8v Oro (2007)

    4
    • 12 november 2020
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1996)

    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1996)

    1
    • 16 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon TwinAir 85 Silver (2011)

    Lancia Ypsilon TwinAir 85 Silver (2011)

    5
    • 2 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.4 16v Argento (2005)

    Lancia Ypsilon 1.4 16v Argento (2005)

    7
    • 11 oktober 2017
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LS (2001)

    Lancia Ypsilon 1.2 LS (2001)

    1
    • 29 mei 2017
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon TwinAir 85 Gold (2012)

    Lancia Ypsilon TwinAir 85 Gold (2012)

    3
    • 8 december 2015
meer reviews
Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

24

Het positieve aan de coronaperiode was dat je plotseling zeeën van tijd had voor dingen waar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Lancia Delta komt terug

    Lancia Delta komt terug

    51
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    'Lancia komt met drie nieuwe modellen'

    'Lancia komt met drie nieuwe modellen'

    46
    • 23 juni 2021
  • Nieuws
    Lancia Ypsilon krijgt (weer) een nieuwe neus

    Lancia Ypsilon krijgt (weer) een nieuwe...

    32
    • 5 februari 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Lancia Y10 (Ypsilon)

    Facelift Friday: Lancia Y10 (Ypsilon)

    26
    • 1 januari 2021
  • Nieuws
    Lancia Ypsilon nu ook als Hybrid

    Lancia Ypsilon nu ook als Hybrid

    28
    • 4 maart 2020
  • Nieuws
    ‘Lancia verkoopt nog steeds meer auto’s dan Alfa Romeo’

    ‘Lancia verkoopt nog steeds meer auto’s...

    104
    • 30 juli 2019
  • Nieuws
    De Tweeling: Lancia Ypsilon – Chrysler Ypsilon

    De Tweeling: Lancia Ypsilon – Chrysler...

    29
    • 2 juni 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al 'Aurelia' en Ypsilon

    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al...

    90
    • 20 mei 2022
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige Trevi te lijf gaan

    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige...

    22
    • 1 mei 2022
  • Nieuws
    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    29
    • 15 april 2022
  • Nieuws
    Lancia Thema 8.32 SW – In het Wild

    Lancia Thema 8.32 SW – In het Wild

    50
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri - Blik to the Future

    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri...

    128
    • 27 februari 2022
  • Achtergrond
    Hoekig design is niet alleen van de jaren tachtig, het was er al in 1955

    Hoekig design is niet alleen van de jaren...

    23
    • 30 januari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden