Lancia Lybra SW 1.9 JTD LS (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lybra SW 1.9 JTD LS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 40.000 km |
KM-stand laatst | 235.000 km |
ERVARINGEN
Toen mijn vrouw afgelopen zomer haar lease auto moest inleveren in verband met een nieuwe baan, moesten we om ons heen kijken naar een nieuwe auto. In 1999 had ik een keer een proefrit gemaakt in een Lancia Lybra 1.9 jtd. Het mooie dashboard is me altijd bijgebleven. Ik houd sowieso van Lancia’s. Geen eenheidsworsten, mooi design en de laatste jaren ook zeker met goede techniek. Dit laatste werd bevestigd door de vele positieve reviews in dit medium.
Dus op zoek naar een (liefst met niet al teveel km’s op de teller) gebruikte Lancia Lybra. De SW vind ik mooier en is bovendien praktischer. Mijn vader en broer importeren regelmatig auto’s en motoren uit Duitsland, dus al gauw ging ik daar ook kijken. Mijn oog viel op een zwarte Lancia Lybra 1.9 jtd bij Bremen. Deze auto was bijzonder omdat er nog geen 40.000 km op de teller stond! De auto is van november 2001. Het lijkt een ongeloofwaardig verhaal, maar de particulier die de auto te koop aanbood, klonk betrouwbaar en had de onderhoudshistorie paraat.
Na wat afdingen hebben we deze auto gekocht. En om maar direct met de deur in huis te vallen, het bevalt uitstekend. De auto blijf ik mooi vinden. Alles werkt goed en de wagen rijdt heerlijk comfortabel en rustig. ’k Heb net deze week de winterbanden erop gezet, want die zaten er ook bij.
Zijn er ook minpuntjes? Ja, een paar kleine. Momenteel is er waarschijnlijk een voorgloeiboegie kapot (moet naar gekeken worden) en bij sommige knopjes van de ventilatie begint de zwarte lak los te laten. Die ventilatie is trouwens wat lastig te doorgronden. Zo begrijp ik nog steeds niet wat het oranje, groene en uit lichtje betekent bij interne luchtcirculatie. Verder vind ik de zit net iets te hoog.
Maar om kort te gaan. De auto rijdt fijn, biedt redelijk wat ruimte en ziet er, vooral van binnen, schitterend uit. Nu maar hopen dat hij het lang volhoudt zodat wij er nog wat jaartjes van kunnen genieten (wellicht later meer).
PROBLEMEN
- braampjes op de remschijven (bijgeslepen)
- voorgloeibougie kapot (waarschijnlijk)
- lak op knopjes ventilatie laat los.
Update maart 2007:
- voorgloeibougie vervangen
- ruitenwissers vervangen
- beurt
Kosten 300 euro.
Verder geen problemen. De auto rijdt nog als een zonnetje en we genieten er iedere keer van.
Update april 2008
Still going strong. De Lybra blijft een erg fijne auto. Inmiddels staat er 94000 km op de teller en hij rijdt nog steeds erg fijn. Vooral voor de wat langere einden is het een fijne, stille en comfortabele wagen. Vorig jaar zijn we er mee naar Noorwegen gereden en binnenkort naar Slovenië. Gaat er dan niets fout? Jawel, afgelopen februari wilde de auto plotseling niet meer starten. Bij het omdraaien van de contactsleutel gebeurde er niets. De volgende dag in de garage bleek het gelukkig een kleinigheid. Een kabel (massa) zat niet goed vast. Dit vergeven we hem (of is het een haar?) graag.
Alles doet het nog (weer)
- 122.000 km
Afgelopen voorjaar tijdens een vakantie in Frankrijk een vervelend probleem. De ramen begonnen spontaan naar beneden te zakken. Eerst 1, maar later alle 3. Niet erg fijn natuurlijk als je op vakantie bent. In een Franse garage werd dit met de franse slag opgelost (tape), zodat ik thuis het goed kon repareren. Het bleek een defecte unit te zijn. Een onderdeel (plastic) was scheefgetrokken. Dit kon alleen fatsoenlijk opgelost worden door een hele unit te vervangen! Gelukkig is mijn vader handig en hij heeft dit zelf gedaan (zo bleven de kosten 'beperkt' tot 300-400 euro).
In de nazomer werden we hier getrakteerd op een hevige hagelbui. Overal putjes. Maar besloten om dit niet te laten repareren. Je moet goed kijken en hij rijdt er natuurlijk niet minder om. Zo heb je tenminste nog eens wat aan je verzekering...
Verder geniet ik nog wekelijks van de fijne rij eigenschappen. Echt een reiswagen. Naast de genoemde zaken geen noemenswaardige problemen gehad. Dus we tuffen rustig door.
Bendiks
Thermostaat
- 150.000 km
Vlak voor kerst een vervelend probleem. De auto begon koelvloeistof te lekken. Een beetje bijgevuld, maar als je dan 2 dagen later weer een melding krijgt, dan weet je dat er iets niet goed zit. Bij de garage constateerde ze een kapotte thermostaat. Die moest vervangen worden. Maar ja, waar haal je die zo snel vandaan de middag voor kerst? En we hadden ook nog een uitje gepland naar de Ardennen. Dus maar een auto gehuurd zo lang (garage was door de auto's heen) en hem achter gelaten. Het vervangen de thermostaat bleek nog een hele klus, want hij zat behoorlijk ingebouwd.
Gelukkig daarna geen problemen meer. Wel wat (gebruikelijk) onderhoud. Nieuwe banden. Ophanging voor e.d.
De auto doet echter nog steeds wat ie moet doen. Ons fijn en comfortabel van A naar B brengen. Dus ik denk dat we nog maar even door tuffen. Dit zijn zeker de goedkopere kilometers.
Gaat (weer) goed
- 225.000 km
We zijn inmiddels weer een tijdje verder en de Lancia loopt (weer) goed.
Een tijdje de nodige problemen gehad. Op onze vakantie in Frankrijk in 2010 merkten we dat de auto nauwelijks meer trekkracht had. Zo erg dat je niet meer een heuveltje opkon zonder dat de motor afsloeg. Daarom bij thuiskomst naar de garage. De garage heeft de EGR-klep losgekoppeld (daar zat blijkbaar het probleem). Maar na een jaar dezelfde problemen opnieuw. Veel gezoek, nieuwe luchtmassameter erop, maar nog steeds hetzelfde euvel. Uiteindelijk bleek de egr-klep weer niet goed te zitten. Dat is toen weer gemaakt en nu loopt hij al weer 10.000 km zonder problemen.
Ik heb inmiddels een beetje een haat-liefde verhouding met de Lybra. Als hij het doet is het een fijne reisauto, die ik er ook nog steeds goed uit vind zien na 10 jaar.
Maar daarnaast vind ik dat we wel iets teveel problemen hebben gehad. Betrouwbaarheid waardeer ik dus wat af.
Nu een beetje in dubio wat te doen. Andere auto kopen of toch maar doorrijden. Auto is nu niet veel meer waard, dus doorrijden is wel het goedkoopst. Maar als er iets leuks voorbij komt, dan gaat hij misschien wel de deur uit.
Verkocht
- 235.000 km
De Lancia is verkocht. APK stond voor de deur en er moest behoorlijk wat aan versleuteld worden. Daar had ik geen zin meer in en toen ik een mooi Peugeot 307 SW zag staan, heb ik de auto ingeruild.
Samenvattend kan ik zeggen dat ik met plezier in de Lancia heb gereden. Ik vind het model nog steeds mooi. Wel vind ik dat ik veel onderhoud heb gehad, dus het gezegde 'wie mooi wil zijn, moet pijn lijden' gaat helaas ook een beetje op voor deze Italiaanse schone.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.