Lancia Lybra SW 1.9 JTD Emblema (2004)

autoreview

Lancia Lybra SW 1.9 JTD Emblema (2004)

Signalement

UitvoeringLybra SW 1.9 JTD Emblema
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf185.000 km
KM-stand laatst273.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 208.000 km

Direct bij het instappen en wegrijden merk je het: deze auto zit erg goed in elkaar. Stevig en solide en erg comfortabel waarbij je toch voldoende gevoel hebt met de besturing en het wegdek.
Deze Lancia is zonder twijfel met zorg gebouwd en ontworpen. Als je deuren dichtgooit hoor je het direkt; solide bouw! Negatieve vooroordelen over Italiaanse auto’s, zoals slechte afwerking en onbetrouwbaarheid zijn beslist niet van toepassing. De auto maakt een Duits degelijke indruk qua rijgedrag en besturing, maar dan wel met een enorm rijcomfort en met dat typische Italiaanse raffinement voor wat betreft de styling. De auto geeft het gevoel van een grote luxe limousine, heeft een koersvaste wegligging en prettige besturing. De grote Duitse merken zijn beduidend stugger en harder. Dat een auto niet stug hoeft te zijn om een goede wegligging te hebben bewijst de Lybra overduidelijk.

Er zit een goede versnellingsbak in deze Lancia. Schakelen gaat na het warmrijden als een mes door de boter waarbij toch voldoende gevoel in schakelmomenten zit.
De JTD 115 pk motor (vanaf bouwjaar 2002) is soepel en krachtig en pakt goed op vanaf lage toerentallen. De motor geeft bij het optrekken een donkere roffel (erg fraai). Best apart, zo’n sportief (doch bescheiden) motorgeluid en tegelijk het limousinegevoel!

Enkele mindere punten heeft de auto ook: de ruimte op de achterbank valt enigszins tegen en is niet zo ruim als je zou verwachten. Ook typisch; er zit naast een 10 cd 10 wisselaar een cassettespeler in! Dat laatste is overbodig en vreemd voor een concept uit 2000. Een casettespeler is hardstikke uit. Er worden in het zuiden (ook nog anno 2008!) nog steeds muziekcasettes verkocht. Waarschijnlijk heeft het daar mee te maken. De enorm hoge afschrijving op een nieuwe grotere Lancia maakt het onaantrekkelijk in financiële zin om hem nieuw te kopen. Als occasion is het daarentegen weer een zeer goede keus. Je krijgt een kwaliteits auto voor een zeer aantrekkelijke prijs. Doordat de Lybra relatief ’onbekend’ is kan je er dus flink je voordeel mee doen. De occasion- kopersmarkt denkt dat Lancia’s duur in onderhoud zijn, misschien technisch wat gevoelig en men is onbekend met het merk. Daarom zijn de occasion prijzen dus eigenlijk veel te laag.
Het gebruik tot nu toe is gemiddeld 1:15,4. Dat valt mij iets tegen. 1:18.6 lukt alleen op snelwegritten waarbij je niet boven de 118 km per uur mag komen.

PROBLEMEN

  • 218.000 km

Update 28 april 2008
Auto bevalt uitstekend. Ik heb de CD6 wisselaar vervangen door een loudlink MP3 Speler met 8 GB SD card (loudlink.eu). Super!! Erg makkelijk want ik steek de SD card in mijn PC thuis en laad mijn muziek er in één keer op. Er passen meer dan 1000 songs in MP3 format op een 8GB card. Extra voordeel, de Loudlink speler met SD card is niet gevoelig voor trillen. De muziek wordt nooit onderbroken bij harde bobbels in de weg wat bij de speler soms nog wel eens gebeurt (hij is dan even een seconde ’van slag’, het bekende probleem bij een cd wisselaar in de auto).

Update 12 mei
Ik heb inmiddels met genoegen de tellerstand tot 192000 gereden. Mijn broer heeft gisteren een stuk in mijn Lancia Lybra gereden. Zelf kocht hij 2 maanden terug de nieuwe BMW 3 serie coupe met 170 PK. Over zijn rij-ervaring met mijn Lybra ’hij rijdt fijner dan de BMW ’(dat vind ik zelf ook). De Lybra heeft fijnere stoelen en opvallend meer rijcomfort. De Lybra rammelt niet en maakt een degelijke indruk maar de Lybra voelt aan als een modern luxe 5 sterren hotel terwijl de BMW toch hard en stug voelt.. Ander voorbeeld: een goede vriend kocht laatst een gloednieuwe Audi A4 tdi 3.0. Geen lelijke auto. Ik heb er mee gereden maar was net als in de BMW 3 niet onder de indruk. Stug en hard.

Update 3 september 2008
Dealer constateert dat de Lybra 1.9 jtd geen druppel olie gebruikt! Niets! Op de teller staat nu 211000 km en we zijn net teruggekomen van vakantie in Zuid Frankrijk. Perfecte reis! Geen enkel probleempje met de Lybra geweest. Heerlijke auto, zeker voor lange afstanden..en de bochtige wegen in de bergen. Ben voor het eerst in mijn leven zo'n beetje verliefd op een auto.

Update 12 december.
De lybra heeft grote beurt gehad. De clignoteur rechtsvoor is vervangen omdat er wat water in zat (35 euro) Verder niks bijzonders gebeurt. Hij loopt zoals verwacht nog altijd als een zonnetje. Wat een heerlijke luxe comfortabele auto en wat een goede bouwkwaliteit. Interieur en exterieur. De audio (bose systeem) is geweldig.

Update 11 februari 2009
In de vorst van -20 die we de afgelopen maand hadden was het slot van de achterklep vast gaan zitten. Het lampje van de airbags brandde in het dashboard. Even de dealer ernaar laten kijken. Slot had wat olie nodig. Het lampje van de airbag brandde omdat er een stekkertje onder de berijderssteol niet goed vast zat. Elektronica doorgemeten. Allemaal toppie! Ben nog altijd ZEER tevreden met deze heerlijk auto! Heb een proefrit gemaakt met de nieuwe Delta. Ook mooi..maar ik mis het gevoel van classic / retro bij deze auto. De Lybra is een klassieke schoonheid.De Delta oogt meer als japans design bijna met een soort 'honda-achtig interieur'. Bovendien is de Lybra een heel pak comfortabeler en rustiger. De Delta is wel apart en in de goede kleurstellng ook best een moie auto.

Ervaringen na 1jaar

  • 231.000 km

We zijn nu met de lancia op vakantie gweest naar Zuid Frankrijk.
Na 50.000 extra op de klok tehebben gezet kan ik maar 1 ding zeggen:
Sublieme auto! Wat een superbak! Geen enkel probleem gehad en gewoon normaal onderhoud. De auto kraaktof rammelt niet. Degelijk comfortabel, stijlvol, chique en tijdloos model.
Ik denk wel dat deze lybra extra fijn en betrouwbaar is omdat het een 2004 model is. In 2005 is hij uit productie gegaan. Je betaalt absoluut veel meer voor een 2004 of 2005 model dan de eerder bouwjaren maar dat is het geld zeker wel waard. Ze zijn volgens mij allemaal goed, maar de diesels uit 2004 en 2005 modellen zijn onverslijtbaar goed. En de Emblema uitvoering is helemaal een mooie uitvoering. Ik zou hem nieuw wel willen kopen. Helaas wordt ie niet meer gemaakt....

Ervaringen na 2 jaar

  • 273.000 km

Ik heb nu ruim 65.000 km gereden. Auto heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
Maar na een flinke klap met mijn linker voorvelg op de stoep
heeft de Lancia wat irritante vibraties en schokjes onder het rijden. De velg was ontzet en heb een nieuwe laten monteren, alles laten uitlijnen en balanceren. De vibratie bleef er helaas in.
Wat nu? Controle op de aandrijfas is niet mogelijk want een lichte afwijking is niet met het oog waarneembaar.

Nadat ik een gebruikt onderdeel had laten monteren kwam ik uit op nieuw. Via ATS van der Wiel werd ik doorverwezen naar "AutoItalia" in Deurne.

Een ruilonderdeel aandrijfas daar laten monteren bij AutoItalia, dat scheelde een stuk in de vibraties. Ook werd de auto uitgelijnd. En dat scheelde weer een sloot! Het uitlijnen gebeurde net even wat beter dan dat je het bij Kwik Fit oid gewend bent ( maar niet duurder!). De gehele achteras werd losgedraaid en versteld om op een tolerantie van 0% te komen. Dat scheelt ongelofelijk veel.

AutoItalia in Deurne, daar hebben ze echt verstand van Italiaanse auto's (Fiat ALFA LANCIA).
Garage oogt als en dealer vanwege het feit dat ze in een ex Seat Pand zitten op een klein industrieterrein in Deurne.
Peter zwaait er de sceptor. Een prettige man die weet waar hij het over heeft. Vooral zijn enthousiasme en liefde voor zijn vak is super. Met dealers was ik al heel lang klaar ( die doen niets voor je..buiten onderhoud onder garantie..daarna houd het wel zo'n beetje op met hun kennis van zaken).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.