Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Kia
  • Rio

Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack (2012)

autoreview

13
Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack (2012)
Bijker
  • Bijker6
  • Gebruikersreview
5 juli 2012 om 20:29
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringRio 1.2 CVVT Super Pack
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst51.556 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen met Kia Rio1.2 Superpack 3-deurs

  • 726 km
  • 5 juli 2012

Na een proefrit in een Suzuki Swift en de Kia Rio viel de keuze op de Kia Rio. Hoewel ik het bochtengedrag van de Swift net iets beter vond dan de Rio, viel ik toch voor de Rio vanwege het modernere en 'agressievere' uiterlijk en de vele, vele extra's van het Superpack.
Op 30 maart de handtekening gezet onder het koopcontract en op 29 juni na 3 maanden wachten mijn Kia Rio Solid White 3-deurs op kunnen halen.

Driedeurs omdat we meestal nog maar met z'n tweeën in de auto zitten en ik de driedeurs er sportiever uit vind zien.
Weliswaar krijg je bij inruil minder terug dan voor een 5-deurs, maar bij aanschaf scheelt het je ook 900 Euro.

Ik heb gekozen voor de Superpack uitvoering want dan heb je eigenlijk alles wat je je maar kunt wensen. Ik heb me alleen RVS dorpel strips en sportpedalen als extraatje veroorloofd.
Ik heb hem af laten leveren zonder de Waxoyl behandeling a 250 EUR die bijna alle dealers aanbieden. Volgens mij een leuke inkomstenbron voor dealers. Je koopt een sponsje/zakje voor pak em beet 25 EUR, zet een poetser aan het werk voor 50 EUR en de rest is voor jou. Wel gelijk een uitgebreid verzorgingspakket van Meguiars aangeschaft om hem straks te verzorgen. Het is mijn eerste niet-metallic auto. Ben wel van plan hem regelmatig goed in de was te zetten.

Wat ik de dealer wel gelijk heb laten doen, is het vastzetten van de kentekenplaten met popnagels en deze voorzien van gele plastic dopjes. Hoeveel auto's ik niet zie rondrijden met een '1' op de kentekenplaat. Kentekenplaat is dan uit de houder getrild of geroofd door vandalen c.q. benzinedieven.

De eerste 700 kilometer zitten er inmiddels op. Inrijden tot 1.000 km houdt in met variabele snelheid rijden en niet boven de 4.000 toeren komen. Gelijk na aanschaf naar Duitsland gereden en ondanks het 1.2 benzine motortje goed mee kunnen komen in het verkeer. Was een 1.8 motor gewend, maar dan is een auto ook gauw 300 kilo zwaarder (Ford Mondeo 2001). Om snel te accelereren moet je vaker terugschakelen en flink wat toeren maken. Eenmaal op kruissnelheid (120 km) is de motor rustig te noemen (rond 3300 toeren). Het schakelen van de bak gaat heerlijk soepel. Alleen het optrekken vanuit de eerste versnelling vergt wat gewenning.

Ik vind hem ivg met de Ford Mondeo wel nerveuser sturen. Maar eenmaal gewend, stuurt hij direct en licht. Vering is sportiever, met name drempels geeft hij behoorlijk door. Maar dat zal ook te maken hebben met de 18 cm kortere wielbasis en de platte banden om de 17 inch Phantom velgen.

Rondom (dagrijverlichting, achterlichtunits en richtingaanwijzers in de spiegels) is de Rio voorzien van led verlichting. De hoofdverlichting die automatisch aanspringt via een sensor is halogeen evenals de bochtverlichting. Het lijkt mij mooier om xenon verlichting te hebben, temeer daar deze een hogere lichtopbrengst heeft. De chef werkplaats ontraadde mij dit ten zeerste. In heel veel gevallen (niet alleen Kia) leidt achteraf inbouwen tot storingen in het elektrische systeem. Dat doen we dan maar niet.

De audio installatie viel me behoorlijk mee. Alleen met USB-sticks heeft de AUX-ingang problemen. Tot twee maal toe werden verschillende merken sticks na uitnemen onleesbaar. Of de display gaf een leesfout (terwijl de stick op de pc wel gelezen werd) of de muzieknummers kwamen versneld voorbij in de display maar zonder geluid. Daarna heb ik de usb-stick pas uitgenomen na uitzetten van het contact en bleef deze wel speelbaar. Even opletten dus.

De bijrijders stoel in de driedeurs gaat met de greep in de rugleuning in één beweging naar voren. Zowel de rugleuning als het naar voren brengen van de stoel. Bij de bestuurdersstoel is dit vanuit veiligheidsoogpunt niet mogelijk. Je doet dan eerst de rugleuning naar voren met de greep in de rugleuning en daarna schuif je met de hendel aan de voorzijde van de stoel de stoel naar voren.
De stoelen zitten prima. Geven voldoende zijdelingse steun, zitten niet te zacht. Hooguit is de zitting iets aan de korte kant. Achterin hebben volwassenen voldoende been- en hoofdruimte.

Bij aflevering stond het gemiddelde brandstofverbruik op 12.6. Nu na ruim 700 km is dat gezakt naar 6.0 (1:16,6). Mijn streven is om 1:19/1:20 te gaan halen. Hoewel ik van het 'nieuwe rijden' ben, is de schakel indicator mij toch regelmatig voor. Het start/stop systeem werkt perfect. Moet er alleen nog aan wennen om het bij een stoplicht te gebruiken. Vaak sta je al een minuut en denk je, oh ja ISG inschakelen.

De cruisecontrol werkt net even anders dan ik in de Ford gewend was. Na inschakelen loopt de snelheid standaard 5 km terug en moet je opplussen. Bij een helling naar beneden hield de Ford in om de snelheid gelijk te houden, terwijl de Rio de snelheid laat oplopen. Wel mooi is dat de cruisecontrol bediening in het stuur (evenals radiobediening) verlicht is. Bij de Ford was alles verlicht behalve de cruisecontrol bediening.

Al met al is de overgang van een D-segmenter (van 11 jaar oud) naar een B-segmenter prima bevallen.

De kop is eraf.

  • 1.168 km
  • 10 juli 2012

Het inrijden (tot 1000 km) is nu voorbij. We kunnen 'planken'. Met af en toe fel optrekken, veel 80 km-wegen en een beetje snelweg en met 2 personen in de auto, de autoradio aan en dag-rijverlichting aan geeft de BC inmiddels 5,8 aan (1:17,2).
Op de snelweg rijd ik wisselend tussen de 110 en 120 km/u.
Moet verder vermelden dat de driedeurs 5 kilogram lichter is dan de 5-deurs en dat ik het boordgereedschap niet meeneem. Het weglaten van de thuisbrenger, de wielsleutel, de krik en ander gereedschap bespaart 13 kilo. Daarvoor in de plaats neem ik een Slime tube inflator mee (compressortje met accu-aansluiting en dichtmiddel). Dicht geen hele grote gaten en is bedoeld om de dichtstbijzijnde veilige plek op te zoeken. In de 33 jaar dat ik auto rijd, heb ik maar eenmaal een lekke band gehad (een schaar op het wegdek).
Verder tank ik de benzinetank altijd halfvol af. Scheelt pakweg 21 kilo extra gewicht dat de wagen niet mee hoeft te zeulen. In Nederland zijn genoeg tankstations te vinden en voor woon-werkverkeer hoef ik hooguit 1x per maand extra te tanken tov voltanken.
Op naar de 1:19/1:20!

Benzineverbruik

  • 1.474 km
  • 13 juli 2012

Het benzineverbruik is voor mij een hot item. Voor mij was een van de redenenen (naast lagere wegenbelasting en CO2 uitstoot) om een kleinere auto te gaan rijden, het lagere brandstofverbruik. Na 2 langere ritten op de snelweg (1 met 2 personen aan boord en 1 met 3 personen) klimt het brandstofverbruik op de BC naar 6,1. Op zich niet onlogisch of verontrustend, maar maakt het streven van 1:19/20 wel weer uitdagender.

Update

  • 7.676 km
  • 24 oktober 2012

Inmiddels ruim 7600 km op de teller. De Rio bevalt nog steeds prima. Geen rammeltjes of andere gebreken geconstateerd.
Wel irritant is de automatische ontwaseming die een eigen leven leidt. De airco springt dan aan en is alleen uit te zetten door de knop Auto ingedrukt te houden en de knop Front 4x! in te drukken. Pas dan kun je A/C uitzetten. Ik kan me voorstellen dat Kia rijders dit bij de dealer uit laten zetten.

Qua verbruik viel het me op dat de BC al wekenlang 5,6 aangaf. Daarop de BC gereset en zowaar kwam er beweging in. Op 80 km wegen schommelt het verbruik rond 4,5 en op de snelweg rond 5,3. Het verbruik dat ik ook bijhoud op Autoweek is hoger en ligt gemiddeld op 6,0 (1:16,7).
Van de week een brief van Kia Nederland ontvangen dat mijn Rio helaas niet afgeleverd blijkt te zijn met het VSM pakket (additional vehicle stability management, emergency stop signal en hill start assist)dat op alle Rio's standaard zit. Nu mist mijn Rio een aantal extra veiligheidsvoorzieningen waar ik wel voor betaald heb en die achteraf niet in te bouwen zijn. Een misser van de fabriek in Korea. Als compensatie ontving ik van Kia Nederland 3 waardecheques die ik kan gebruiken naar eigen keuze. Ik ga ze gebruiken voor de onderhoudsbeurten.

1e beurt gehad

  • 15.714 km
  • 1 juli 2013

Eerste (olie) beurt gehad en software update voor het motormanagement. Deze heeft in ieder geval het probleem verholpen van het teruglopen van de snelheid na het inschakelen van de cruisecontrol. Verder geen bijzonderheden. Auto bevalt nog steeds goed.

Nog steeds tevreden

  • 51.556 km
  • 24 juni 2016

Inmiddels aan de eerste APK toe. Geen bijzonderheden. Wel de banden laten vervangen. Achter was het profiel 2,2. Gekozen voor Vrededestein Ultrac Satin banden. Wat een verademing! De standaard Kumho banden hebben vanaf het begin een enorme herrie gegeven. In vergelijking zijn de nieuwe banden fluisterstil. Bovendien rijden ze zuiniger. Op de BC daalde het gemiddelde van 5,5 (1:18) naar 4.9 (1:20). Dit is het gemiddelde bij snelweggebruik met een gemiddelde snelheid van 100-110 km p/u met 1 inzittende.
Nog steeds zeer tevreden met deze auto.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Kia Rio? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Kia Rio
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Kia Rio

INFO
Athlon
Athlon
Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV 100pk ComfortLine (5D/6H)
€ 379
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV 100pk ComfortLine (5D/6H)
€ 394
Bekijk nu ⟩
Kia
Kia
Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV 100pk ComfortLine (5D/6H)
€ 339
 
Kia Rio in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Kia Rio 1.2 CVVT DynamicLine LPG(G3) 2015

    Kia Rio 1.2 CVVT DynamicLine LPG(G3) 2015

    • 2015
    • 109.900 km

    € 9.949

    Kia Rio 1.4 cvvt 109PK Super Pack 5-deurs (NAVI|CAMERA|17" LMV)

    Kia Rio 1.4 cvvt 109PK Super Pack 5-deurs (NAVI|CAMERA|17" LMV)

    • 2015
    • 74.470 km

    € 10.945

    Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack 85PK | ZV41759 | Airco | Mistlampen | Elektrische Ramen (V+A) | Multifunctioneel Stuurwiel | LED Dagrijverlichting | Regensensor |

    Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack 85PK | ZV41759 | Airco | Mistlampen | Elektrische Ramen (V+A) | Multifunctioneel Stuurwiel | LED Dagrijverlichting | Regensensor |

    • 2013
    • 107.975 km

    € 8.050

Meer Kia Rio occasions

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Rio specificaties
  • Kia Rio occasions
  • Kia Rio video's
Advies en informatie
  • Kia Rio tests
  • Kia Rio gebruikersreviews
  • Kia Rio index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer
 

Kia Rio reviews

  • Gebruikersreview
    Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack (2013)

    Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack (2013)

    8
    • 5 december 2016
  • Gebruikersreview
    Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack (2013)

    Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack (2013)

    • 28 september 2014
  • Gebruikersreview
    Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack (2012)

    Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack (2012)

    13
    • 5 juli 2012
  • Gebruikersreview
    Kia Rio 1.2 CVVT Comfort Pack (2012)

    Kia Rio 1.2 CVVT Comfort Pack (2012)

    3
    • 22 juni 2012
  • Gebruikersreview
    Kia Rio 1.4 CVVT Super Pack (2012)

    Kia Rio 1.4 CVVT Super Pack (2012)

    • 8 september 2020
  • Gebruikersreview
    Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack (2011)

    Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack (2011)

    3
    • 11 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Kia Rio 1.2 CVVT ComfortLine (2015)

    Kia Rio 1.2 CVVT ComfortLine (2015)

    4
    • 16 juni 2020
meer reviews
Dubbeltest - Kia Rio vs Hyundai i20

Dubbeltest - Kia Rio vs Hyundai i20

98

Sinds de Kia Rio in zijn nieuwste gedaante er is, slapen ze bij Hyundai onrustig. Maar nu is...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Test: Citroën C3 vs. Kia Rio

    Test: Citroën C3 vs. Kia Rio

    • 5 januari 2021
  • PREMIUM
    Van Beverwijk naar Polen - Monstertocht Barrelbrigade

    Van Beverwijk naar Polen - Monstertocht...

    • 8 december 2020
  • PREMIUM
    Barrelbrigade - Zo goed als nieuw

    Barrelbrigade - Zo goed als nieuw

    • 1 december 2020
  • Barrels op de Rollenbank - Team Nic

    Barrels op de Rollenbank - Team Nic

    12
    • 28 november 2020
  • PREMIUM
    Barrels op de rollenbank - Barrelbrigade

    Barrels op de rollenbank - Barrelbrigade

    • 24 november 2020
  • PREMIUM
    Sleutelen aan de barrels - Barrelbrigade

    Sleutelen aan de barrels - Barrelbrigade

    • 17 november 2020
  • Barrelbrigade 2020 - Kia Rio - Klokje Rond-keuring

    Barrelbrigade 2020 - Kia Rio - Klokje Rond-keuring

    37
    • 14 november 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Duitse autoriteiten bij Hyundai en Kia op jacht naar sjoemelsoftware

    Duitse autoriteiten bij Hyundai en Kia...

    29
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Kia Ceed 1.6 CRDi ExecutiveLine (2020)

    Kia Ceed 1.6 CRDi ExecutiveLine (2020)

    • 19 juni 2022
  • Kia Sportage - Welkom duurtest

    Kia Sportage - Welkom duurtest

    50
    • 14 juni 2022
  • Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

    Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

    • 10 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Kia EV6 58kWh Air (2022)

    Kia EV6 58kWh Air (2022)

    9
    • 9 juni 2022
  • Nieuws
    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen in Europa ontwikkelen’

    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen...

    32
    • 6 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Kia Optima 2.0 GDi PHEV Business DynamicLine (2016)

    Kia Optima 2.0 GDi PHEV Business DynamicLine...

    • 31 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden