Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Kia
  • Rio

Kia Rio 1.2 CVVT Comfort Pack (2012)

autoreview

3
Kia Rio 1.2 CVVT Comfort Pack (2012)
Anoniem
  • Gebruikersreview
22 juni 2012 om 21:52
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringRio 1.2 CVVT Comfort Pack
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst11.900 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geen tijger, maar ook geen schildpad.

  • 1.503 km
  • 22 juni 2012

Ik heb de auto vanaf 1 mei in bezit en heb de eerste 1500 km er inmiddels opzitten.

Ik heb al aardig in verschillende auto's gereden voor mijn werkgever (Opel, Ford, Toyota) en dat waren altijd aardig luxe uitvoeringen, met als enige vreemde eend in de bijt een Opel combo.

Als ik mag beginnen, voor wat betreft het bedieningsgemak, vind ik deze Kia aardig goed in elkaar gezet, maar ik heb de comfort editie dus een aantal elementen zoals cruise control, parkeer-sensoren en camera missen. Ook heb ik maar een drie-deurs model en standaard kleur lak waar de gemiddelde vrouw haar neus voor ophaalt.

Interieur:
Ik heb geen ipod voor de media-speler, maar USB stick slikt hij prima, mits FAT32 geformatteerd :). De kwaliteit van de audio-installatie is waarschijnlijk met zuinigheid in het achterhoofd afgesteld want je moet echt aan de slag met de verschillende frequentie-instellingen om daar een beetje lekker geluid uit te kunnen krijgen. Het werkt dus wel maar, je zit dan met bijna alles ook wel op zijn hoogst ingesteld dus veel meer ruimte om de kwaliteit te verhogen heb je niet, maar dat hebben de speakers ook niet in huis.

Zitcomfort:
Ik ben met mijn 1.87 best een lange gozer, toch is het nog aardig te doen met zo'n auto alhoewel ik best veel heb moeten stoeien om een redelijk acceptabele zithouding te krijgen met de stoel. Het stuur is in hoogte en in diepte verstelbaar. Op dit moment zit hij redelijk prima, of dat op de langere afstanden net zo lekker blijft zitten, ik ben nog een keer van plan richting België te rijden met dat ding, dan ga ik er achter komen.
Voor mijn baas rijd ik in een Toyota Verso, die zit sowieso hoger en heeft een stoel met een langer zitvlak, maar dat niveau waarop die stoel in te stellen is, dat krijg ik in die Kia helaas niet voor elkaar. Ik heb gelukkig die middenarmsteun in de Kia niet nodig omdat ik het stuur zodanig kan instellen dat ik mijn handen op mijn schoot kan rusten. Dat moet ook wel, want het interieurmateriaal van de portier is niet RSI/CAMS-bestendig. Dat het dashboard een tikkeltje hard is, heb ik geen problemen mee, maar de portieren had toch ietwat een stukje zachtere bekleding op gemogen. Ik vraag me af of die Koreanen daar zelf wel lekker in rijden, of dat ze niet stiekem zelf een lapje bont op de portier-steunen hebben geplakt :)

Er zit een airco in, maar het is voor mij in het begin nog niet warm genoeg geweest om hem aan te zetten. De comfort editie heeft geen ontwasemingsknop maar ik vind dat persoonlijk een kolder-feature, want gewoon je airco aan en de aanjager en op middelmatige snelheid, ontwasem je niet veel langzamer dan wanneer de aanjager op volle snelheid draait. De airco op zich werkt prima, maar neemt af en toe ook zelf het besluit om aan te slaan, ik heb het idee dat zodra je de richtingsknop van je ventilatiebediening op je venster ingesteld houdt, dat er dan bedacht wordt dat je ramen zo af en toe stiekem toch ontwasemt moeten worden. Maar dat vind ik persoonlijk een denkfout van de fabrikant. Het enige waar dat in resulteert is dat je het snel koud krijgt op de regenachtige dagen waarop je niet per definitie de verwarming aan hoeft te hebben en je dan dus plotseling merkt dat die Airco aanstaat. Een echt minpunt.

Ik zit er wel over na te denken om eventueel cruise control nog bij in te laten bouwen, omdat ik benieuwd ben naar de brandstof-toevoer stabiliteit wanneer de cruise-control aanstaat.

Rijeigenschappen:
Goed de rijervaring op zich, ik heb hem aangeschaft om spaarzaam de brandstof te kunnen gebruiken. Kia belooft ongeveer 4.7 á 4.8l/100km *gemiddeld*, ik heb de poging gewaagd:
-Geen airco gebruikt;
-alleen in de auto;
-rustig optrekken en onder de 3000 toeren blijven.
Dan zit je op zijn hoogst rond de 100km/uur (tussen de 93 en 98km/u) op de snelweg en dan haal je dat gemiddelde enigszins. Als je voornamelijk over de provinciale wegen gaat rijden waar 80km/u het maximale is, dan zal je ook dat gemiddelde wel halen.
Na de eerste tankbeurt ben ik gewoon de maximum snelheden gaan aanhouden en dan gaat het verbruik van 4.8L/100km vlot omhoog naar de 5.2 en zelfs 5.3L/100km. Dat is op zich nog steeds aardig, maar niet de beloofde 4.7L. In dat opzicht hadden ze wat mij betreft dan nog wel een 6e versnelling erbij mogen gooien, maar waarschijnlijk trekt die motor dat niet.
Houdt ook rekening met het feit dat de banden van de Kia een lage rolweerstand hebben, dus dat slijtage en bandenspanning ook altijd invloed zullen hebben op dat verbruik. De bandenspanning is bij de meeste mensen inmiddels wel duideljk, maar ik denk dat zodra je er andere banden onder legt, dat het verbruik ook duidelijk zal gaan veranderen. In de tussentijd een verhuizinkje met spullen van een ex-kamergenoot gedaan, daarbij mijn zoontje nog maar dan zit ie ook aardig vol. En uiteraard gaat hij dan ook meer zuipen. Ik zag de fluctuaties van de brandstofmeter tussen de 6.0 en de 7.8L/100km schommelen. Zijn trekkracht en acceleratie blijft wel aardig stabiel, ook met meer gewicht, dus dat kan ik dan wel weer waarderen, maar zoals gezegd, kost wel brandstof, en daar waar hij ongeveer tussen de 12L en de 17L/100km schommelt tijdens het optrekken, kan dat bij hoger gewicht rustig tot 26L/100km oplopen.
Als je echt zuinig rijdt, is 1:18 a 1:19 praktisch wel haalbaar (ongeveer tussen de 600 en 700km op een tank), maar als je gewoon de nominale snelheden rijdt of zelfs strak de km teller van je tomtom gebruikt, dan gaat het gewoon terug naar 1:16 of 1:15.
Met twee keer een bak aan spullen verhuizen redde ik ternauwernood de 600km. Ik mocht nog 44km rijden volgens de de grote leegte-indicator, toch ging er maar 36 liter bij en dat was ook ongeveer bij de andere tankbeurten zo. Dus waar zitten toch die laatste 9 liters verstopt?

Zoals de titel zegt:Het is geen tijger en als je een zenuwpees bent die moeite heeft met achterliggers die pushen omdat je niet lekker doortrekt, dan is deze Kia niks voor jou, want hij heeft geen vermogen onder de 3000 toeren, dus mensen achter jou zullen echt een beetje meer geduld moeten hebben totdat ze je kunnen passeren.
Maar ja, wat verwacht je van een auto die toch in de energie-klasse A-label moet vallen? Maar eerlijk is eerlijk, het is ook geen Fred Flintstone auto waar je extra moet bijtrappen om op snelheid te komen, als je bedeesd doorrijdt, dan ben je toch acceptabel vlot bij de maximum snelheden. Het is absoluut geen impulsieve auto maar je hoeft ook niet bang te zijn dat een betonwagen je eruit rijdt.

Hij stuurt lekker, ja hij stuurt nog wel aardig licht, maar ik heb niet het idee dat er veel onderstuur inzit zoals ik bij andere reviews heb gelezen of gevolgd. Of men stelt de stuurbekrachting bij Kia inmiddels wat minder strak in voordat ze de auto afleveren, dus mogelijk reageert Kia op die kritiek van de reviewers.

Het ISG werkt prima als het warm is, op een verkeerslicht aanrijden, koppeling in en zodra je stilstaat, pook in zijn vrij en koppeling loslaten en de auto slaat rustig af en het ISG lampje gaat branden. De auto slaat ook weer vlot aan zodra je de koppeling intrapt en hem in zijn 1 schakelt. Er zijn veel omstandigheden die ideaal moeten zijn voor het ISG systeem, maar in de warmere periode doet ie het voortreffelijk.
Als het onder de twintig graden is, dan laat de ISG het helaas wel vaker afweten (Of mijn tank moet wellicht niet voldoende vol zijn geweest). Ik had begrepen dat in de winter het te koud zal zijn voor het systeem om ueberhaupt zichzelf in functie te zetten.

Ik las dat de eerste versnelling aardig kort zit, ik weet niet of dat idee echt terecht is, maar omdat hij een beetje belabberd vermogen levert in de lage toeren moet je veel hoger in de toeren zitten om hem vanuit de 1 te laten rollen. Tel daarbij op het feit dat hij in stationaire mode erg weinig geluid maakt, zeker als je de radio een beetje luider hebt staan, dan hoor je de motor totaal niet dus heb je geluidstechnisch helemaal geen geen oriëntatie over of je voldoende gas geeft om weg te kunnen komen, dus moet je serieus op de toerenteller kijken wat hij doet. (Ongeveer 1500 tot 2000 toeren is wel genoeg om weg te kunnen komen als je een beetje goed oefent met gas en koppeling nivellatie)

Al met al, de auto voldoet aan de kwaliteit waar hij voor staat. Het comfort zeker van de stoelen en de portierbekleding had beter gemogen.

Zuinigheid alleen in de folder

  • 11.900 km
  • 4 augustus 2013

Inmiddels een dik jaar verder en heb ik genoeg dingen uitgeprobeerd met de auto om te kijken in hoeverre de vebruikscijfers zijn te beïnvloeden.

Ik heb ook in de tussentijd van de gelegenheid gebruik gemaakt om er cruise control in te laten bouwen. Ik was een van de ongelukkige eigenaren bij wie het VSM pakket niet was ingebouwd en heb dus de 450 euro aan cheques gebruikt om die optie te bekorten.
Daar heb ik zeker geen spijt van gehad. Bovendien heb ik het vage vermoeden dat de achteraf ingebouwde cruisecontrol een tandje luxer is dan als je die af-fabriek ingebouwd meekrijgt.
Je weet wel, je koopt een complete auto, maar je krijgt altijd een erg karige uitvoering van de optie.
Deze cruise control heeft behalve de lock optie en de trapsgewijze verhoging/verlaging van 1/10km dan ook een begrenzing, maar naast dat ook nog eens drie geheugenplekken voor verschillende favoriete snelheden.
Dat laatste heb ik persoonlijk nog nooit ergens af fabriek in een cruise control meegeleverd gezien.

Kan de cruise control je brandstof verbruik positief beïnvloeden? Jazeker wel, ik mag zelf misschien een aardig vaste voet hebben, vaster dan de cruisecontrol krijg ik het echter niet.
Alleen bij steilere hellingen moet hij stiekem toch wel bijstellen. Sowieso moet hij bijstellen na het locken. Maar zolang de weg lekker recht is, dan blijft hij wel strak staan.

Als ik kijk naar wat de site voor gemiddeld verbruik registreert naar wat mijn board computer heeft staan, dan wijkt de boardcomputer 0,47 af naar beneden en vertelt hij me dat ik 1:20 rij gemiddeld.

650 tot 700 kilometer haal ik wel aardig, 750 kilometer is een zeldzaamheid.
Voor dat soort afstanden moet je echter de 100km/uur niet gaan overschrijden en je moet ook geen stormachtige dagen hebben waarbij je een flinke tegenwind hebt, want dan zit je zo op de 6,5l/100km.

Al met al vind ik tussen de 1:18 en de 1:20 nog steeds netjes voor zo'n auto en dan heb ik nog nergens aan gerommeld (geen chip, geen h2o modules etc.) Voor de fabriekswaarde zou je theoretisch gezien 750km moeten kunnen rijden, praktisch heb ik dus op zijn hoogst 740kilometer gehaald mits je dus de absolute maximum snelheid iets onder de 100 km/u houdt.
Maar de meeste willen 120 of 130 en dat kost je makkelijk je 25% meer brandstof (in elke auto!).

Wel je bandenspanning goed in de gaten houden en het olie op tijd bijvullen om ook die afstanden te kunnen blijven rijden.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Kia Rio? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Kia Rio
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Kia Rio

INFO
ANWB
ANWB
Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV 100pk ComfortLine (5D/6H)
€ 334
Stel samen ▸
Athlon
Athlon
Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV 100pk ComfortLine (5D/6H)
€ 334
Stel samen ▸
Kia
Kia
Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV 100pk ComfortLine (5D/6H)
€ 339
 
Kia Rio in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack | cruise | ac | start/stop

    Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack | cruise | ac | start/stop

    • 2011
    • 158.124 km

    € 6.850

    Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack

    Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack

    • 2011
    • 181.278 km

    € 4.995

    Kia Rio 1.2 CVVT DynamicLine Navigatie 17" velgen

    Kia Rio 1.2 CVVT DynamicLine Navigatie 17" velgen

    • 2015
    • 75.153 km

    € 11.950

Meer Kia Rio occasions

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Rio specificaties
  • Kia Rio occasions
  • Kia Rio video's
Advies en informatie
  • Kia Rio tests
  • Kia Rio gebruikersreviews
  • Kia Rio index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer
 

Kia Rio reviews

  • Gebruikersreview
    Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack (2013)

    Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack (2013)

    8
    • 5 december 2016
  • Gebruikersreview
    Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack (2013)

    Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack (2013)

    • 28 september 2014
  • Gebruikersreview
    Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack (2012)

    Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack (2012)

    13
    • 5 juli 2012
  • Gebruikersreview
    Kia Rio 1.2 CVVT Comfort Pack (2012)

    Kia Rio 1.2 CVVT Comfort Pack (2012)

    3
    • 22 juni 2012
  • Gebruikersreview
    Kia Rio 1.4 CVVT Super Pack (2012)

    Kia Rio 1.4 CVVT Super Pack (2012)

    • 8 september 2020
  • Gebruikersreview
    Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack (2011)

    Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack (2011)

    3
    • 11 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Kia Rio 1.2 CVVT ComfortLine (2015)

    Kia Rio 1.2 CVVT ComfortLine (2015)

    4
    • 16 juni 2020
meer reviews
Dubbeltest - Kia Rio vs Hyundai i20

Dubbeltest - Kia Rio vs Hyundai i20

98

Sinds de Kia Rio in zijn nieuwste gedaante er is, slapen ze bij Hyundai onrustig. Maar nu is...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Test: Citroën C3 vs. Kia Rio

    Test: Citroën C3 vs. Kia Rio

    • 5 januari 2021
  • PREMIUM
    Van Beverwijk naar Polen - Monstertocht Barrelbrigade

    Van Beverwijk naar Polen - Monstertocht...

    • 8 december 2020
  • PREMIUM
    Barrelbrigade - Zo goed als nieuw

    Barrelbrigade - Zo goed als nieuw

    • 1 december 2020
  • Barrels op de Rollenbank - Team Nic

    Barrels op de Rollenbank - Team Nic

    12
    • 28 november 2020
  • PREMIUM
    Barrels op de rollenbank - Barrelbrigade

    Barrels op de rollenbank - Barrelbrigade

    • 24 november 2020
  • PREMIUM
    Sleutelen aan de barrels - Barrelbrigade

    Sleutelen aan de barrels - Barrelbrigade

    • 17 november 2020
  • Barrelbrigade 2020 - Kia Rio - Klokje Rond-keuring

    Barrelbrigade 2020 - Kia Rio - Klokje Rond-keuring

    37
    • 14 november 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Kia schetst nieuwe PBV's en kondigt nieuwe fabriek aan

    Kia schetst nieuwe PBV's en kondigt nieuwe...

    3
    • 18 mei 2022
  • Autotest
    Eerste rijtest Kia Niro - zo rijdt opvolger zeer populaire cross-over

    Eerste rijtest Kia Niro - zo rijdt opvolger...

    • 15 mei 2022
  • Nieuws
    Kia EV6 GT bijna net zo snel als Model 3 Performance maar goedkoper

    Kia EV6 GT bijna net zo snel als Model...

    212
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    Kia XCeed - Back to Basics

    Kia XCeed - Back to Basics

    37
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen in de VS'

    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen...

    • 13 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Kia Sportage 2.0 CRDi X-clusive (2010)

    Kia Sportage 2.0 CRDi X-clusive (2010)

    2
    • 9 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Kia e-Niro 64kWh DynamicPlusLine (2021)

    Kia e-Niro 64kWh DynamicPlusLine (2021)

    3
    • 5 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden