Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-PlusLine (2021) #3

autoreview

Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-PlusLine (2021)

Signalement

UitvoeringProCeed 1.5 T-GDi GT-PlusLine
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst45.500 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug naar het verleden

  • 360 km

Tja, daar gaan we dan. Vorige week was het zover. Ik mocht wederom een nieuwe leaseauto uit de garage ophalen. Een mooi ritueel iedere 4 jaar. Toch was het deze keer wat dubbel. Ondanks dat ik zeker ben van mijn keuze voor de Kia Proceed, voelt het toch een beetje als een stap terug. Na vier jaar een BEV gereden te hebben, nu weer een 'ouderwetse' ICE op benzine. Maar de ervaringen met de Ioniq Electric waren zo goed, dat mijn vrouw en ik geen afscheid van de auto wilde nemen en 'm in huis genomen hebben ten koste van de Ford Ka, die tot dan toe dienst gedaan had als 2de auto. De ervaringen met de Ioniq heb ik in een aparte review geschreven, maar dat ze positief zijn zal inmiddels duidelijk zijn. Gelukkig kan ik nog steeds regelmatig met een BEV rijden en heb nu eigenlijk de beste combinatie in huis. Een BEV voor korte en stad ritten en een ICE voor de lange ritten, zakelijke ritten en vakanties. Perfect!

Maar goed, waarom dan toch weer een ICE en geen BEV met een grotere actieradius . De reden is vrij simpel. Mijn Oostenrijkse werkgever is niet zo overtuigd van een BEV vanwege problemen die men ervaren heeft met collega's elders in Europa. Die kozen voor een BMW i3 en moesten dan een auto huren om hun werk te kunnen doen, want de laadinfrastructuur in veel landen (bijv. Duitsland) staat nog lang niet op het Nederlandse niveau. Een auto moeten huren om je klanten te kunnen bezoeken is natuurlijk niet de bedoeling. Bijtelling voordeel pakken (ja ook in andere EU landen speelt dat) en tegelijkertijd de baas op kosten jagen. Daar heeft het management Europa wijd een stokje voor gestoken en men wil voor NL (waar je prima kunnen laden en dus geen huurauto nodig hebt) geen uitzondering maken. En wie betaald die bepaalt, dus is er een verbod op BEV lease auto's tot nader order. Die vrijgave order zal nog wel een paar jaar op zich laten wachten. Daarnaast had ik een paar wensen/eisen waardoor een volgende BEV moeilijk in het beschikbare lease budget zou passen. Dus op zoek naar een vervangende ICE.

De zoektocht was redelijk kort. Ik was al een tijd gecharmeerd van de Proceed. Verder stonden er nog de nieuwe Skoda Octavia en de nieuwe Hyundai Tucson op m'n lijstje. Vanwege de gezinssamenstelling met twee pubers heb ik toch wat ruimte nodig in een auto. Deze drie auto's vond ik het mooiste en de rest van de familie koos unaniem voor de Proceed.
Eerder dit jaar heb ik een testrit gemaakt met een Ceed hatchback 1.4 DCT7 om te ervaren hoe de automaat van KIA rijd. Ik rij al sinds 2009 een automaat en wil nooit meer terug naar een schakelbak, mits het een snelle GTI achtige auto betreft. De bak schakelde naar wens en leek sterk op de DSG bakken die ik in mijn eerder lease Octavia's gehad heb. Dus prima.

De keuze viel op de uitvoering GT Plusline met een 1.5 GDI motor (160 pk) en de DCT7 automatische versnellingsbak. De kleur moest Blue Flame worden. Ik wilde al heel lang een auto met een felle blauwe kleur, want ik was het zwart, zilver en grijs nu wel een keer zat.
De GT Plusline is behoorlijk rijk uitgerust en als opties heb ik gekozen voor een panoramadak, afneembare trekhaak en parkeersensoren aan de voorzijde (die vreemd genoeg niet standaard zijn, achter wel). Toen ik de auto in maart bestelde, was de facelift nog niet geïntroduceerd. Gelukkig maar, want ik vind het oude front mooier, de nieuwe oogt wat geforceerd naar mijn mening. Maar dat is smaak.

Toen ik het doek van de auto mocht trekken was ik wel meteen blij met het uiterlijk van de auto. Lekker laag model en ik vind het een mooie verschijning met die 18" wielen. Ook het interieur en de stoelen zijn mooi en zitten prima. Zo'n interieur vind je nu nog niet in een betaalbare BEV (bijv. zo'n kale VW ID3....brrrr.) en dat is een voordeel bij de terugstap naar een ICE. Na de sleutels definitief van de dealer ontvangen te hebben, ging ik op weg voor de eerste rit en die was fijn. Ik moest wel weer wennen aan het motorgeluid, de schakelmomenten (al zijn die heel soepel) en het weer moeten opbouwen van koppel. Dat laatste miste ik wel een beetje en dat is het grote voordeel van een BEV. Maar dat mag de pret verder niet drukken. De Proceed is een fijn rijdende auto.
Ook het infotainment systeem met navi werkt lekker soepel en snel en is logisch qua opbouw. Het koste me weinig moeite om instellingen te vinden en aan te passen. Er is zelfs een app, al is de functionaliteit beperkt. Wel grappig dat je kunt zien of de auto op slot is, maar verder...
De gebruikte materialen in het interieur zijn netjes en men heeft maar op een paar plekken hard plastic gebruik, meestal op de wat kwetsbaardere plaatsen als de onderzijde van een deur. Maar voor deze prijsklasse netjes afgewerkt.
Het enige minpuntje tot nu toe is de aftermarket park pilot voor. Die schakelt meteen aan als je de auto start en begint dan te piepen. Die moet je dus steeds na het starten uitzetten. Ik had liever gezien dat je deze zelf aan moet zetten als je 'm wilt gebruiken i.p.v. deze configuratie. Nog eens aan de dealer vragen of ze dit kunnen aanpassen.

Nu heb ik pas 360 km gereden, dus ik kan nog niet zoveel vertellen over rijervaringen en dergelijke. Maar ik zal regelmatig wat toevoegen om het plaatje compleet te houden. Tot dan.

De kop is er af

  • 4.900 km

Bijna 5000 km op de teller. De auto bevalt tot nu toe prima. In het begin was het wel even wennen aan de DCT7 bak die wat soms wat laat reageert in de eerste versnelling en wat schokkerig in de tweede. Maar dit wordt langzaam aan minder, dus misschien is het nieuwigheid. Ook valt me op dat de bak soepeler is in de lagere versnellingen als de motor warm is. Nu we weer richting de vriendelijkere jaargetijden gaan, verwacht ik dat de DCT7 steeds beter gaat werken. Het schakelen in de hogere versnellingen gaat soepel en zonder merkbare schokjes of iets dergelijks. Verder prima bak.

Afgelopen dagen voor het werk een lange rit naar Beieren gemaakt. Dit was DE test hoe de auto het doet op lange ritten. Hierover kan ik kort zijn: Prima! De 1.5 komt prima mee op hogere snelheden en voor je het weet rij je 160 km/h (of harder als je even niet oplet). Wel merk je dat de Nederlandse wegen van een hoge kwaliteit zijn. De 18 inch wielen geven aardig wat oneffenheden door die in het Duitse wegdek zitten. Over het algemeen is het niet vervellend, maar als het wegdek een matige kwaliteit had, verlangde ik naar iets meer comfort. De weglegging is wel prima in orde. Op de Autobahn zette ik de lane departure uit, want dat gepiep bij baanwisselingen is op den duur irritant. Daarnaast voelt de auto op hogere snelheden met ingeschakelde lane departure, minder stabiel aan. Dit komt waarschijnlijk omdat de auto zelf een beetje mee stuurt en dat wordt irritant. In Nederland was me dat niet opgevallen vanwege onze snelheidsbeperkingen.
Het verbruik tijdens deze lange rit viel me niet tegen. Over een afstand van ca. 1.800 km was het gemiddelde verbruik 1 liter op 16.1 kilometer. Op de Autobahn reed ik uiteraard harder dan in Nederland (dan mag het weer eens), dus dan is het zeker niet verkeerd.
In Nederland haal ik op de snelweg rond de 1 op 18,5 en gecombineerd 1 op 15,7.

Opvallend is dat de stoelen echt goed en lekker zitten. Fijne zijdelingse steun en ook voor de rug prima instelbaar. Nu zal dat per persoon kunnen verschillen. Ik ben niet zo groot (ca. 1,75), maar voor mij zijn dit de beste stoelen die ik ooit in een auto gehad heb.

Een ander vermeldingswaardig punt is het navigatiesysteem. Het is snel en accuraat. Geeft goede informatie over het verkeer en wordt regelmatig ververst via het UVO systeem voor de actuele verkeersinformatie. Ook de JBL audio entertainment werkt fijn en klinkt naar mijn smaak prima.

Over het algemeen heeft de auto prima gefunctioneerd de afgelopen maanden. Veel positieve reacties ontvangen over het model. De kleur in combinatie met de 18 inch velgen, geven de auto een indrukwekkend en stijlvol uiterlijk. Ik ben zeer tevreden met mijn keuze voor de Proceed.
Er is maar één ding waar ik spijt van heb en dat is de achteraf geplaatste park pilot aan de voorzijde. Iedere keer als je de auto start moet je 'm weer uitzetten en dan geeft het 'kreng' een irritante piep. Bij de huidige gefacelifte Plusline versie heeft KIA 'm standaard ingebouwd, dus is dat probleem niet aanwezig. Maar mocht je een pre facelift model willen kopen (die staan nog bij diverse dealers), dan adviseer ik je geen geld uit te geven aan een aftermarket park pilot. Ik overweeg het ding permanent uit te laten zetten bij de eerste servicebeurt.

Bedankt voor het lezen tot zover en tot de volgende update.

30,000 km en het eerste probleem

  • 31.700 km

De 30.000 km is net gepasseerd en de auto heeft z'n 2de servicebeurt ondergaan. Echter doemt nu ook het eerste probleem op.

Sinds enige tijd geeft de auto een schokkerige gevoel als er wat meer vermogen gevraagd wordt om bijvoorbeeld een auto in te halen. Het is niet altijd, maar wel met meer regelmaat. Het ergste kwam het laatst voor in een file. Een snelle wisseling van de ene naar de andere baan zorgde voor aanhoudend heftig schokken. Zo erg dat ik de auto op de vluchtstrook moest parkeren en uit moest zetten. Na 30 sec. weer gestart en toen bleef het redelijk weg.
Het hele gebeuren voelde aan als een ontstekingsprobleem of iets met de DCT bak, alhoewel dat laatste niet het meest voor de hand liggende was. Een diagnose bij de garage toonde een ontstekingsprobleem met cilinder 2 aan. De garage verdacht meteen een bobine als oorzaak van de problemen. Binnenkort wordt de bobine vervangen (tegenwoordig hebben garages nauwelijks nog onderdelen op voorraad) en hopen we dat het probleem daarmee verleden tijd is.

Voor de rest functioneert de ProCeed naar behoren. Het model vind ik nog steeds mooi, maar ben zo nu en dan wel tegen de beperkingen van de coupe lijn aangelopen bij het laden van wat grotere spullen. Daarvoor is de SW de betere keuze.
De stoelen vind ik nog steeds heel fijn. De steun van de stoelen is goed en dat merk je als je in een andere auto stapt (bijv. die van mijn vrouw) en dan de zijdelingse steun mist.

Wat ik opvallend vind is dat de DCT bak in de zomer fijner werkt dan in de winter, ook als de motor en bak warm zijn. Men name het wegrijden in de eerste versnelling gaat in de zomer prettiger dan in de winter. In de winter maakt de motor meer toeren en reageert de bak wat trager. Dit is het geval in de normaal stand. In de sportstand is dat probleem minder aanwezig en is de auto prima bij de tijd. De normaal stand had van mij sowieso wat pittiger gemogen, maar dat is persoonlijk. Voor de rest werkt de DCT bak prima en door soms even met de schakelflipper een versnelling terug te schakelen, is ie meteen bij de les voor een inhaal actie.

Op het probleem met de bobine na (garantie gevalletje) is de auto tot nu toe probleemloos en zijn er geen extra ervaringen toe te voegen aan mijn eerdere reviews over deze auto.

Oei, een olieplasje onder de auto!

  • 38.800 km

Afgelopen week ontdekte ik een plasje olie onder de auto. Aangezien de Proceed de enige auto is die op die privé parkeerplek geparkeerd wordt, was er geen twijfel.... de Proceed lekt olie! Direct naar de dealer gereden die constateerde dat het gemonteerde oliefilter niet van het goede type was en niet goed paste. De enige oorzaak daarvan kon zijn dat bij de servicebeurt een verkeerd oliefilter gemonteerd was. Die servicebeurt was niet bij de dealer uitgevoerd, maar bij een garage die aangesloten is bij de Leaseprof keten. Toen ik een afspraak bij de dealer wilde maken voor een servicebeurt, was de wachttijd ca. 10 weken! De lease maatschappij wilde niet zo lang wachten en verwees mij naar een garage die aangesloten was bij de Leaseprof keten. Mijn indruk van die garage was matig, maar ik dacht "wat kan er mis gaan bij een servicebeurt? Olie verversen moet een garage toch minimaal kunnen". Nou, blijkbaar is het uitvoeren van een standaard servicebeurt toch nog niet zo eenvoudig. Wel is deze Leaseprof vestiging goed in het passend maken van niet passende onderdelen. Dit voorval heb ik bij de lease maatschappij gemeld, maar nul reactie ontvangen. Schijnbaar boeit het ze geen bal. De dealer heeft de auto weer opgeknapt en alle olie smurrie netjes schoongemaakt.
De volgende servicebeurt maar iets beter inschatten en dan maar weer bij de dealer laten doen.

Verder rijdt de Proceed een stuk beter sinds het vervangen van de bobine. Achteraf lijkt het er op dat deze vanaf nieuw al niet helemaal lekker was, want de motor heeft eigenlijk nog nooit zo goed gelopen. Nu merk je dat je met een 160 pk auto onderweg bent.
Ook is de auto vorige maand als vakantie auto getest. Dat ging prima. Met volle belasting een berg oprijden was geen enkel probleem en de auto is ook comfortabel genoeg voor lange afstanden. Enige puntje waar ik bij het pakken van de bagage tegen aan liep was de aflopende coupe lijn. Dan merkt je dat je in een gewone stationwagen net even meer en makkelijker spullen mee kan nemen. Maar goed, dat probleem heb je alleen bij veel bagage laden en dat doe ik niet elke week en dan maakt het uiterlijk van de auto veel goed. Gelukkig kan je de elektrische achterklep uitschakelen en kon ik handmatig net even dat laatste zetje geven om de achterklep in het slot te laten vallen. Net als vroeger :)

Automaat gaat zich wat nukkig gedragen

  • 45.000 km

Het koudere weer rukt op. Dat heeft wat negatieve effecten op de automaat als die koud is. Als je gas geeft in de eerste versnelling duurt het best wel lang voordat die reageert. Soms geeft de toerenteller al een waarde boven de 2500 toeren aan voordat de auto in beweging komt. Altijd een schaamte moment bij een stoplicht dat je met veel toeren weg rijdt. Net alsof je als een oud omatje niet met je koppeling om kan gaan. Ook het verder schakelen gaat dan wat typisch. Het lijkt dan net of de auto een soort van tussengas geeft. Bij iedere overgang naar een nieuwe versnelling gaan de toeren even ca. 200 toeren omhoog, om dan daarna weer direct terug te vallen naar het juiste toerental.
Als de auto warm is, is het probleem vaak minder of helemaal weg. Als je handmatig schakelt (met de flippers) heb je veel minder last van het late reageren.

Voor de rest blijft het een mooie auto qua exterieur en interieur, maar de combi motor en DCT7 lijken na verloop van tijd minder lekker met elkaar te werken. Met name in de comfort stand lijkt het alsof de auto luier wordt en moet je soms veel toeren maken om lekker op gang te komen. In de sport stand gaat het beter, maar dan maakt de motor aanzienlijk meer geluid door het hogere toerental dat aangehouden wordt. Ik gebruik steeds vaker de flippers om soepel te kunnen rijden, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn van een automaat! Bij de volgende servicebeurt maar eens in overleg met de garage of dit een bekend probleem is en of er een oplossing voor bestaat.

Fatale slaapplek

  • 45.500 km

Een paar weken geleden was de Proceed in onderhoud voor de 45.000 km beurt. Een dag of vier later was ik op weg met de auto en rook een brandlucht in de auto als ik stil stond voor een stoplicht of in de file die er op dat moment was. Bij gewoon rijden was het weg. Meteen contact opgenomen met de dealer, want wellicht dat er iets fout gegaan was bij de servicebeurt en was rook is kan ook vuur zijn.
De dealer stuurde een monteur om het probleem te onderzoeken en de auto eventueel weg te slepen indien er niet meteen een oorzaak gevonden kon worden. Bij de eerste blijk was er niet veel te zien, totdat de monteur de kap die bovenop de motor ligt verwijderde. Daar zat naast de turbo een spreeuw geklemd. Het diertje had schijnbaar beschutting gezocht voor de kou en was van onder de motor in gekropen. Geen slimme keuze, want de pijp van de turbo, waar hij tegenaan lag, wordt tijdens het rijden heet. Vandaar ook de stank in de auto....die van gebraden spreeuw. Daarmee was gelukkig het probleem snel verholpen.

Een ander irritant probleem is tijdens de servicebeurt ook opgelost. Die van de after-market park pilot. Na wikken en wegen heb ik besloten het ding uit te laten schakelen. Eerst deed de garage moeilijk omdat het een lease auto betreft. Volgens de servicebalie medewerker hadden ze bij de servicebeurt de park pilot niet afgekoppeld, want ze hadden geen toestemming van de lease maatschappij. Gelukkig heeft de monteur, die aan mijn auto gewerkt heeft, maling aan de lease maatschappij en het ding gewoon stroomloos gemaakt. Aaahhh....wat een verademing! Geen irritant gepiep meer bij het starten van de auto van een park pilot die ik toch nauwelijks gebruikte. En een wijze les voor de toekomst...geen after-market rommel op je auto laten zetten.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Kia ProCeed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.