Kia ProCeed 1.4 T-GDi GT-Line (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | ProCeed 1.4 T-GDi GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 1.200 km |
Prachtige sportieve wagen met verrassend veel ruimte
- 1.200 km
Begin 2019 ben ik overstapt van werkgever. Mijn fijne skoda octavia station 1.0 automaat heb ik daar (bewust) achtergelaten en ben voorzien van een Opel Astra Station als voorloop auto. Opzich een prima wagen maar ik mistte de automaat.
Helaas kon ik via de leaseregeling alleen een diesel leasen en waren de prijzen van de leasemaatschappij niet concurrerend. De enige auto die mij financieel aantrok was de Kia Ceed DynamicPlusLine Automaat 1.6 diesel. Die viel net binnen budget en is vrij vorstelijk uitgerust. Onderaan de streep ging mijn maandbedrag fors omhoog met ruim 120 euro netto. Hmmmm.
Omdat onze leaseregeling medio april dit jaar veranderde bood mij dat opeens de optie om een benzineauto te bestellen. Ook veranderde wij van Leasemaatschappij waardoor de prijzen opeens concurrerend waren met LeasePlan/Directlease etc. Hiermee kwamen in feite alle C klasse station modellen in beeld (octavia, focus st, 308, megane etc etc). Ik had mijn oog al eerder laten vallen op de Proceed. Ik vind het een plaatje en hij ziet er zeer goed uit. Na diverse proefritten in zowel de Ceed SW als de Proceed waarin ook de kofferbak ruimte is meegewogen (kleine kinderen dus we zijn helaas nog gebonden aan een Joolz wagen) toch besloten voor de stoere minder praktische Proceed te gaan. Skikoffer & trekhaak maken een hoop goed qua ruimte ;-)
Bestelling gedaan medio mei en 2 weken geleden mocht ik de auto ophalen. Wat een tering mooi ding. Er vielen mijn t.ov. van de Octavia & de Opel een aantal zaken op.
De afwerking van de Kia is luxer. Het nieuwe model Octavia zal wellicht beter zijn maar ik vond de knopjes binnen in echt plastic troep. De Astra was degelijk maar totaal niet speciaal. Als je de Kia instapt voel je de Luxe (uiteraard heeft dit ook met de GT-LIne te maken).
Als je de auto start krijg je een geinig deuntje met een leuke animatie. De automaat hendel voelt luxe aan en het stuur voelt sportief. Stoelen zitten prima (ik ben niet zo moeilijk overigens, ben ook niet lang dus mijn enige criteria is dat ik geen rugpijn krijg na een lange rit).
Het zicht naar achteren is ronduit slecht. Maar dat weet je als je een shooting brake koopt. Ik wende mezelf de afgelopen maanden al aan de binnenspiegel niet meer te gebruiken en volledig op de buitenspiegels te rijden. Het is even wennen maar swa, het is wat het is.
De auto start in de normaal stand en voldoet prima voor het normale verkeerd. Waar ik in mijn BMW 1 serie (model 2012 - voorloper van mijn Octavia) altijd in de sport stand reed (manueel), doe ik dat nu niet. Ik vind de Kia te onrustig en maakt erg veel toeren. Toegegeven, de DSG van mijn Octavia reed beter in de Sport modes (was ook een 1.0 dus die was in de normaalstand niet vooruit te branden en stond al in versnelling 7 bij 45km pu ;)).
De wegligging en het stuurgedrag zijn heerlijk. De wagen stuurt uiteraard stroever omdat het een sport uitvoering is maar je hebt veel controle over de wagen. De rijervaring is uitstekend. Direct bij wegrijden van de dealer de snelweg opgegeaan en de diverse Level 1.5 automnome zaken getest. Smart Cruise Control icm Lane Following Assist. Het werkt prima. Enige nadeel - wat vaker genoemd is - is dat de auto best fors remt als er een wagen tussenkruipt. Dat deed de DSG toch net iets beter. Voor mij niet storend en ik vind het een fijne optie.
Word vervolgd...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.