Kia Ceed (XCeed facelift 2022 op p. 4)

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Nieuwe Kia Ceed gepresenteerd in München[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 15 februari 2018 • Tekst en foto's: Bob Kroese[/size]

Kia heeft in München de nieuwe Ceed onthuld. Wij waren erbij om de eerste indruk op te doen van dit belangrijke model.

Op een industrieterrein aan de rand van München heeft Kia de nieuwe Ceed onthuld! In een oude fabriekshal hal die ingesloten is door kantoren van BMW maken we kennis met de nieuwste generatie van de populaire hatchback. De Ceed dus, maar schrijf je dat niet met een apostrof? Niet meer, bij de nieuwe generatie is het gewoon Ceed. Wel zo duidelijk. Het nieuwe model is veel scherper getekend dan de uitgaande Cee'd (met apostrof). Hij ligt lekker op het netvlies, met name recht van voren smoelt de nieuwe Ceed lekker.

We grijpen meteen de kans om achter het stuur te kruipen. Rijden kan nog niet, maar we krijgen wel een goede indruk van het dashboard. De kwaliteitsindruk heeft weer een stap gemaakt, zowel de gebruikte kunststoffen als de bouwkwaliteit zijn goed voor een auto in dit segment. Het scherm van het infotainmentsysteem is beschikbaar in drie formaten: 5, 7 en 8 inch. De stoelen zitten prima, de ruimte achterin is ook redelijk goed. Er is geen enorm verschil met de huidige generatie Cee’d, de buitenmaten zijn dan ook nagenoeg gelijk. Het nieuwe model is 2 centimeter breder en iets lager, de wielbasis en lengte zijn gelijk. De kofferbak meet met 395 liter iets meer dan voorheen.

Bij de presentatie in München maakt Kia meteen bekend welke motoren er leverbaar worden. Het benzine-aanbod omvat de bekende 1.0 T-GDI met 120 pk en de nieuwe 1.4 T-GDI, die de 1.6 GDI vervangt. Voor dieselrijders heeft Kia de vernieuwde 1.6 CRDi in de aanbieding. Die is, net als de 1.4 T-GDI, ook leverbaar met een automatische versnellingsbak.

Uiteraard is de nieuwe Ceed leverbaar met diverse nieuwe opties: een JBL audiosysteem, full-led-koplampen en semi-autonome rijfuncties. De Ceed kan op de snelweg zelfstandig binnen de rijstrook blijven door alle stuur-, acceleratie- en remacties zelf uit te voeren. Dat is nog allesbehalve gemeengoed in het compacte segment, dus Kia zet zichzelf hiermee goed op de kaart.

De nieuwe Ceed komt in mei al op de markt, de prijzen worden voor die tijd bekend gemaakt. Op de autosalon van Genève volgende maand wordt de stationwagonvariant gepresenteerd.

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2018/februari/44352-nieuwe-kia-ceed-gepresenteerd-in-munchen

jvvyswzbd8t5_800.jpg

4utydsnb3ppe_800.jpg

hmxyf7ebmphe_800.jpg

5yqyofzbxjlo_800.jpg

1h6yd3yb7h7m_800.jpg

mk5y51rbmuhx_800.jpg

1ljytxbbwewi_800.jpg

jrkyk90bve2c_800.jpg

x6hyubnbmbnb_800.jpg

o6eypaybxw71_800.jpg

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Live foto's: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2018/februari/44352-nieuwe-kia-ceed-gepresenteerd-in-munchen

kia-ceed-2018-293631-800.jpg

kia-ceed-2018-293630-800.jpg

kia-ceed-2018-293632-800.jpg

kia-ceed-2018-293634-800.jpg

kia-ceed-2018-293635-800.jpg

kia-ceed-2018-293637-800.jpg

kia-ceed-2018-293633-800.jpg

Dat vind ik bepaald geen vooruitgang. Iets aan het ontwerp klopt mijns inziens niet, wat vooral van opzij opvalt. De D-stijl vind ik te dik vergeleken met de dunne A-stijl, als de ramen de vorm van de auto meer hadden gevolgd, had de auto er mijns inziens fraaier uitgezien. Een probleem waar ook de Hyundai i30 wagon mee kampt. De raamlijn van de Ceed komt overigens aardig overeen met de oude i30 hatchback. De nieuwe i30 is misschien ook geen spannende auto, maar wel een auto die als hatchback helemaal klopt. Dat gevoel heb ik met deze Ceed niet. Het interieur ziet er goed uit, maar de naad bij de middenconsole zit nogal prominent in het zicht, of het is me bij andere moderne auto's nog niet opgevallen.

Barri

Moderator

Ik vind 'm leuk. Net uiterlijk, niet teveel poespas, gewoon strak. Restwaardetechnisch ook een goede zet. Nu nog genoeg exemplaren op de weg zetten, zodat we ook wat hebben aan een goede restwaarde :cool:

De tellers zien er gek uit op de laatste foto: vanaf de zijkant bezien vormt het ook een exacte cirkel!

Wulp

Gebruiker
Mooie neus, mooie kont. De zijkant is weer vreselijk saai en interieur lijkt wel uit de jaren 90 met al die rondingen

Wulp

Gebruiker
2018-kia-ceed-hatch-unveiled-60.jpg

2018-kia-ceed-hatch-unveiled-62.jpg

2018-kia-ceed-hatch-unveiled-66.jpg

2018-kia-ceed-hatch-unveiled-68.jpg

2018-kia-ceed-hatch-unveiled-67.jpg

2018-kia-ceed-hatch-unveiled-69.jpg

2018-kia-ceed-hatch-unveiled-58.jpg

Meer foto's: https://www.carscoops.com/2018/02/new-kia-ceed-hatchback-unveiled-ahead-geneva-debut/

Beetje rare verhoudingen maar ik vind de huidige toch een stuk interessanter

69jyk20bwb1g.jpg

kwvy3k9b5ozn.jpg

En al helemaal als GT
2miyo22b1edz.jpg

En de SW misschien wel de mooiste in het C-segment
duwydclbajgh.jpg

Alleen de Picanto ziet er beter uit dan zijn voorgangers, de Rio, Optima en Sportage vind ik er nogal op achteruit gegaan zijn.... zonde..

Mach1

Gebruiker
Vind ‘m aardig gelukt! De raamlijn vind ik een beetje suf, maar als geheel klopt ie.

Lada Niva Urban

Gebruiker
De nieuwe KIA Ceed is in mijn ogen een hele fraaie wagen geworden.
Markant en herkenbaar front dat er vele malen beter uitziet dan de doorgezakte neus van zijn zusje bij Hyundai.
De flank is prachtig en krachtig en nu gelukkig zonder die eeuwige oplopende taille-lijn met lullig driehoekig
derde zijruitje. Hier staat een flank met stijl en klasse. De kont is marktconform en daardoor wat anoniem,
maar er mankeert verder niets aan. Gelukkig geen in de bumper weggestopte nummerplaat waardoor je
weer veroordeeld bent tot het aanschaffen van een afneembare trekhaak. Het interieur is zakelijk en heeft
beslist een zekere chique. Ik zou voor een donkergrijze KIA Ceed gaan met after-market een groen lederen
interieur. Wondermooi.

zeebra

Gebruiker
Yellow Cab zei:
Op details best een fraaie auto, maar als geheel weer een schoolvoorbeeld van Nieuwe Saaiheid.

Ik vind het op details een saaie auto maar als geheel een schoolvoorbeeld van Nieuwe Fraaiheid

HarrieD

Gebruiker
Ook na het zien van al deze foto's blijf ik van mening dat ik het uiterlijk van de nu oude Cee'd mooier vind dan de koets van de nieuwe Ceed.
Het interieur van de nieuwe vind ik wel erg mooi. Gelukkig geen grote digitale panelen of schermen, maar mooie ronde duidelijke klokken.
Ik denk dat de Hyundai dealers er nog een hele kluif aan krijgen om de technisch identieke i30 aan de man te brengen.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Bird Nerd zei:
(...)
En de SW misschien wel de mooiste in het C-segment
https://media.autoweek.nl/m/duwydclbajgh.jpg

Alleen de Picanto ziet er beter uit dan zijn voorgangers, de Rio, Optima en Sportage vind ik er nogal op achteruit gegaan zijn.... zonde..

Eens. Al vind ik de Sportage wel erg geslaagd.

Het front van de Ceed vind ik ook mooi, maar voor de rest prefereer ik de i30. Doe dan maar een i30 met een Ceed-neus...

Barri

Moderator

der Magistrat zei:
Ah, de Cee'd is opgevolgd door de Ceed? Dat zegt misschien wel iets over hoe spannend de vernieuwing is. :)
Spannender dan een Golf die door een Golf wordt opgevolgd ;) :)

Wulp

Gebruiker
Kia-Ceed-III-2018-Infos-und-erste-Fahrt-1200x800-9fead5fdb47f2c36.jpg

Kia-Ceed-III-2018-Infos-und-erste-Fahrt-1200x800-df46118a78ca896b.jpg

Kia-Ceed-III-2018-Infos-und-erste-Fahrt-1200x800-378e6edb5cd91342.jpg

Kia-Ceed-III-2018-Infos-und-erste-Fahrt-1200x800-b39cc9e226746eb0.jpg

Kia-Ceed-III-2018-Infos-und-erste-Fahrt-1200x800-0aea3ff6acb047b5.jpg

Kia-Ceed-III-2018-Infos-und-erste-Fahrt-1200x800-1253c57f90b4760a.jpg

Kia-Ceed-III-2018-Infos-und-erste-Fahrt-1200x800-027d367d7ecf453b.jpg

Kia-Ceed-III-2018-Infos-und-erste-Fahrt-1200x800-cb71d88bb49a210d.jpg

Wat weet ik nog goed toen de eerste Cee'd uitkwam. We waren met z'n allen enthousiast, niet omdat ie zo spannend was maar omdat ie zo volwassen en netjes oogde "voor een Kia". Maar nu zijn we twee generaties verder en is het weer gewoon een 'volwassen nette' auto geworden.. tja..

m1by0wsba6be.jpg

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Ik vind 'm als stationcar nog meer op de i30 lijken dan als hatchback. Ook een beetje Auris Touring Sports. Wel een nette auto verder inderdaad, maar als ik dat vergelijk met zijn wat mij betreft erg geslaagde voorganger kan ik niet enthousiast zijn.

voiture

Gebruiker
Nee. Het is net een VW: keurig maar emotieloos. Die zwarte gaten in de bumpers zijn erg lelijk trouwens.

Wulp

Gebruiker
voiture zei:
Nee. Het is net een VW: keurig maar emotieloos. Die zwarte gaten in de bumpers zijn erg lelijk trouwens.

Sluit ik mij bij aan. Zoveelste Kia die er minder sprekend en modern uit is gaan zien

Rutger DC

Actieve Gebruiker
kia-ceed-sportwagon-reveal-6.jpg

kia-ceed-sportwagon-reveal-8.jpg

kia-ceed-sportwagon-reveal-1.jpg

kia-ceed-sportwagon-reveal-2.jpg

kia-ceed-sportwagon-reveal-3.jpg

Bron: https://www.caradvice.com.au/628298/2018-kia-ceed-sportswagon-officially-unveiled-in-geneva/

5b6a7128.jpg

5b6a7125.jpg

ceed-sw-2862.jpg

ceed-sw-2861.jpg

ceed-sw-2860.jpg

Bron: https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-geneva-motor-show/kia-ceed-sportswagon-launched-5-series-beating-boot

Ik vind de raamstijlen bij Hyundai-Kia vaak zo goedkoop ogen. Waarom zijn de stijlen niet in hoogglans uitgevoerd? Dat zou een stuk rijker staan.

Barri

Moderator

Dit kost de Kia Ceed

Medio februari stelde Kia de hagelnieuwe derde generatie Ceed aan de wereld voor. Nu weten we ook wat die auto, zowel de hatchback als de Sportswagon, moet gaan kosten.

Wie € 22.595 euro naar Kia overmaakt, krijgt de sleutels van de Ceed in hatchbackvorm overhandigd. Voor dat bedrag ligt er een 120 pk sterke 1.0 T-GDI onder de kap. Het betreft hier de ComfortLine-uitvoering. De Ceed Sportswagon kost in deze configuratie minimaal € 23.845.

De 1.4 T-GDI die 140 pk sterk is, ligt vanaf € 26.095 in de neus van de Ceed. De basisversie in combinatie met deze motorisering is de DynamicLine. De Ceed Sportswagon kost in deze configuratie minimaal € 27.345. Bij beide omschreven hierboven versies wordt er geschakeld met een handgeschakelde zesbak. De 1.0 is niet aan een automaat te koppelen, de 1.4 T-GDI wel. Wie die krachtbron aan een zeventrapsautomaat wil koppelen moet minimaal € 28.095 aftikken. De Sportswagon 1.4 T-GDI met automaat mag vanaf € 29.345 mee naar huis.

Dieselen kan met de 115 pk sterke CRDi vanaf uitrustingsniveau DynamicLine. Voor de hatchback vraagt Kia € 28.095, voor de Sportswagon € 29.345. Deze nieuwe dieselmotor is tevens aan de zeventrapsautomaat te koppelen. In het geval van de hatchback betaal je dan € 30.095 en voor de Sportswagon € 31.345.

De standaarduitrusting van de ComfortLine omvat onder andere airco, cruise control, elektrisch bedienbare ruiten voor en achter, High Beam Assist, Driver Attention Warning, Lane Keeping Assist en Forward Collision Warning. De DynamicLine (meerprijs van 2.000 euro) voegt daar zaken als een aan een 8-inch touchscreen gekoppeld infotainmentsysteem met navigatie, DAB+, Apple Carplay en Android Auto aan toe. Ook behoren 16-inch lichtmetalen wielen, automatische airco, parkeersensoren achter en een achteruitrijcamera tot de standaarduitrusting van deze uitvoering.

Wie € 1.500 bij de prijs van de DynamicLine optelt, heeft de prijzen van de DynamicPlusLine te pakken. Deze uitvoering beschikt als extra's ten opzichte van de DynamicLine over zaken als een smart key, verwarmbare voorstoelen en een verwarmbaar stuurwiel. In combinatie met de automatische transmissie (meerprijs € 2.000 euro ten opzichte van de handgeschakelde smaak) krijg je zaken als adaptieve cruise control en Lane Following Assist. Autonoom level 2 op de snelweg dus.

De topversie is de ExecutiveLine, een uitvoering die ten opzichte van de DynamicPlusLine een meerprijs kent van € 3.500 voor de hatchback en € 4.000 voor de Sportswagon. Deze topuitvoering heeft als extra's Blind Spot Collision Warning, Rear Cross Traffic Collision Warning, led-koplampen, lederen bekleding, een verwarmbare achterbank, elektrische stoelverstelling met geheugenfunctie (bestuurdersstoel) en stoelventilatie voor beide stoelen voorin. Meer verwennerij komt in de vorm van 17-inch lichtmetaal, een schuif-/kanteldak, de mogelijkheid om je telefoon draadloos op te laden en het JBL Premium audiosysteem.

Bestellen kan per direct. De levering start in het derde kwartaal.

Nette prijzen, in lijn met de concurrenten al zijn die nog lang niet allemaal WLTP gekeurd (alleen de Focus, 308, Astra en Auris volgens mijn informatie).

DeeTwee

Gebruiker
Nou, "in lijn", de Astra is aanzienlijk duurder inmiddels, en dat was destijds juist een heel gunstig geprijsde auto.

Heeft iemand ook een linkje naar de officiële prijslijst?

Barri

Moderator

[D2] zei:
Nou, "in lijn", de Astra is aanzienlijk duurder inmiddels, en dat was destijds juist een heel gunstig geprijsde auto.
Opel Astra 1.0 Turbo 105pk Start/Stop Online Edition, de goedkoopste niet schrale Astra benzine, kost €24.074. De instapper, de Selection, kost €21.074.
Ik denk dat we de Ceed met de Online Edition kunnen vergelijken, dan is de Ceed wel iets goedkoper inderdaad.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Trend Edition, €22.865
Peugeot 308 is als Blue Lease wel voordeliger, maar de Active kost €25.310.
De Volkswagen Golf VII 1.0 TSI 110pk 5D Trendline zit, nog obv NEDC uitstoot, op €23.880.

Bij nader inzien is de Ceed dan toch wel relatief goedkoop.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Gezien WLTP nette prijzen! Hopelijk worden alle auto's in 2019 dan weer minder duur... Verder blijf ik het een zouteloze auto vinden.

DeeTwee

Gebruiker
Barri zei:
[D2] zei:
Opel Astra 1.0 Turbo 105pk Start/Stop Online Edition, de goedkoopste niet schrale Astra benzine, kost €24.074. De instapper, de Selection, kost €21.074.
Ik denk dat we de Ceed met de Online Edition kunnen vergelijken, dan is de Ceed wel iets goedkoper inderdaad.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Trend Edition, €22.865
Peugeot 308 is als Blue Lease wel voordeliger, maar de Active kost €25.310.
De Volkswagen Golf VII 1.0 TSI 110pk 5D Trendline zit, nog obv NEDC uitstoot, op €23.880.

Bij nader inzien is de Ceed dan toch wel relatief goedkoop.

Precies. Ik richt me altijd op de diesels, omdat mijn werkgever dat nog altijd als norm stelt. Vergelijkend: Als ik een Astra met 110 pk diesel net zo configureer als de Ceed ExecutiveLine CRDi kom ik op € 40.473,90, die Kia kost € 33.095,00.

Ik vind het ook geen bijster spannende auto om te zien, maar net als bij de Astra vind ik het wel weer aantrekkelijk dat je voor relatief weinig geld in een zeer aangeklede auto kunt rijden. Alleen wel jammer dat ik ineens niks meer lees over de 136pk diesel, ik zou eigenlijk geen stap terug willen doen qua vermogen. Misschien komt 'ie nog, aangezien die versie oorspronkelijk wel aangekondigd is? Nouja, anders zou de 115pk met automaat misschien nog wel een optie kunnen zijn.

straatos

Gebruiker
Het immer kritische AutoCar geeft 4 out of 5* voor de nieuwe Ceed: "the Ceed is among the best cars in its class to drive - thanks, I suspect, to a team that genuinely cares about it".
https://www.autocar.co.uk/car-review/kia/ceed/first-drives/kia-ceed-2018-review

SVF

Gebruiker
Ik vind 'm nogal zaaddodend, maar blijkbaar is dat wel wat in deze klasse het beste scoort en verkoopt. De vorige was bijzonder fraai en samen met de Mazda 3 en de Alfa Guiletta een van de mooiste in zijn segment maar toch zag / zie je ze maar zelden.

Wulp

Gebruiker
Kia heeft veel nieuwe foto's van de hatchback naar buiten gebracht: https://www.netcarshow.com/kia/2019-ceed/

Kia-Ceed-2019-1024-2c.jpg

Tja, net als de eerste C'eed gewoon een doorsnee auto. Jammer hoor

straatos

Gebruiker
Kia has confirmed that the third model, a shooting brake, will be unveiled at the Paris Motor Show in October.
https://www.autoexpress.co.uk/kia/ceed/103765/new-kia-ceed-range-set-to-grow-to-four-models
AE heeft al wat liggen fantaseren:
62._kia-proceed-concept-2.jpg

Wulp

Gebruiker
Wederom oud nieuws en misinformatie. Die foto is gewoon van de Proceed concept: https://www.netcarshow.com/kia/2017-proceed_concept/

straatos

Gebruiker
Bird Nerd zei:
Wederom oud nieuws en misinformatie. Die foto is gewoon van de Proceed concept: https://www.netcarshow.com/kia/2017-proceed_concept/

Jôh, loop niet zo ontzettend te zeiken en de betweter uit te hangen. Ik plaats gewoon het AE bericht.

zeebra

Gebruiker
test Autobild: de Ceed verslaat zelfs de VW Golf. Dat hebben er no weinig gepresteerd.https://www.autobild.de/bilder/fuenf-kompakte-im-vergleich-13951437.html#bild46

DeeTwee

Gebruiker
zeebra zei:
test Autobild: de Ceed verslaat zelfs de VW Golf. Dat hebben er no weinig gepresteerd.https://www.autobild.de/bilder/fuenf-kompakte-im-vergleich-13951437.html#bild46
Ze kunnen bij Autobild en AMS soms Duitse auto's enorm de grond in trappen (Duitse zeiksnorren), maar die eeuwige Golf is haast niet van dat voetstuk af te krijgen, dus best een aardige prestatie. Al lijkt 'ie verregaand op het ontbreken van de Euro 6d-temp homologatie gebaseerd te zijn, hetgeen natuurlijk maar een tijdelijke kwestie is en waarvan de consument alleen heel indirect iets merkt.

Maar wat die Civic in dit vergelijk doet ontgaat me een beetje...Verkoopt dat ding in Duitsland wél?

Bovenaan