Kia ProCeed 1.0 T-GDi GT-Line (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ProCeed 1.0 T-GDi GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Prachtige en fijne auto
Mijn Kia avontuur begon in 2011 met de toen opmerkelijk mooie Kia Rio. Na 5 jaar even een uitstapje gemaakt naar de toen nieuwe Picanto. Maar met een kleine 30000 km per jaar begon deze toch te irriteren :-) En wat kwam ten tonele: de nieuwe Kia ProCeed. Dat was op zijn minst gezegd een bijzondere verschijning! Vooral de kont viel behoorlijk op. Een betaalbare shooting brake die duidelijk geïnspireerd is door Porsche. Ook de GT-line led-pitjes in het voorlicht geven een dikke knipoog naar het Duitse sportieve merk.
Ik heb de auto nu een week en kan ik al voorzichtig wat roepen: een heerlijke auto! Ik was een beetje bang voor de 1.0 motor, want er zijn zero reviews te vinden. Maar het is gewoon een hele prima combi! Tenzij je sportwagen resultaten verwacht. Dan niet zeuren en de GT kopen, hopelijk lepelt Kia er ooit de 2.0 turbo in met 275pk.
De auto rijdt heel soepel en er is voldoende power om vlot mee te kunnen. Ik zat al twee keer achter een Porsche Panamera en die dachten waarschijnlijk: Wat is dat nou voor een Porsche haha! Nou niet alleen de Chinezen kunnen goed jatten, de Koreanen ook ?
Ik heb gekozen voor de "instapversie": de gewone GT-line en die is zoals je van Kia kunt verwachten al heel dik. Reden dat ik niet voor de Plusline heb gekozen is de lengte van mijn rug. De daklijn van de ProCeed is namelijk lager dan de hatchback en de SW. In Nederland komt elke Ceed GT line met een panoramisch schuif/kanteldak, dus dat vermindert de ruimte nog meer. Bij de Plusline krijg je elektrische stoelen, top, maar deze zijn een fractie hoger dan de handbediende stoelen. Dus dat scheelt weer een centimeter hoofdruimte, net die centimeter tussen wel en geen contact. Het gemis van JBL geluid heb ik niet. Ten opzichte van de Rio en de Picanto is het standaardgeluid al heel goed. Wellicht ooit een upgrade, wie weet.
Het verbruik is prima. 1 op 16 gemiddeld tot nu toe, dat zal nog wel iets verbeteren. Zoals bij iedere moderne motor ligt het verbruik enorm aan je rechtervoet. Maar tussen de 1 op 14 en 1 op 17 moet mogelijk zijn.
Instrumentarium is bekend van andere Ceeds, dus dik in orde. Stevige sportstoelen met elektrisch bedienbare lendesteun zijn goed, maar ik ben benieuwd wat mijn rug vindt na een lange rit naar Toscane. Zicht naar achteren is slecht. Klaar. 100 m zicht en dan is de koek op. Goed kijken door de buitenspiegels dus. Dat is tot nu toe mijn enige minpuntje.
More to come!
Nog steeds grote blij
- 4.200 km
Ik kruip tegen de zes weken aan en zit al op dik 4000 km. Ja ik moet zeggen dat ik nog steeds een grote blij krijg van de auto. Ik heb een K&N sport inlegfilter als luchtfilter. Iets fijnere respons, maar niet heel erg spannend. Ik heb een 0-100 testje gedaan en kwam op 10,8 - geen spannend cijfer maar prima. En 0-100 is ook niet waarvoor ik de ProCeed gekocht heb. Als ik snel wil accelereren, dan spring ik wel op mijn Ducati.
Aangezien ik vrij lang ben en dan met name een lange rug, was het wel even zoeken naar de juiste zithouding. Ik lig iets meer onderuit dan ik wil, maar kan er prima mee leven. Ik merk dat ik met de ProCeed relaxter rijd. Het gaat allemaal heel soepeltjes en de 1.0 met 120pk (volgens de AW rollenbanktest 136pk) doet echt prima werk. En ik heb in van alles gereden met volop power en toch heb ik niet per sé de behoefte aan meer. Volgens mij ga ik er dan alleen harder mee rijden, wat weer resulteert in hoger verbruik. Het totaalverbruik t/m 4000km is nu 1 op 14,5, inclusief inrijden. Het gemiddelde per rit ligt nu op 1 op 15 - 16. Op de snelweg rijdt je met 110km/u gemakkelijk 1 op 18, maar dat gaat me te ver. Ik houd de maximum snelheden aan, trek normaal op en heb een normale tot vlotte rijstijl -> 1 op 15.6 of zo.
Er zit een klein rammeltje achterin, moet ik even laten checken. De nav was niet up-to-date (is ie nooit trouwens). Apple Carplay to the rescue. Het muziekgeluid is prima, ja, JBL is beter, maar het is ruim voldoende. Het ingrijpen van de lane assist is soms niet prettig. Bij ons in de buurt is het op een 60-weg soms wat krap, dan is het niet fijn als bij tegemoetkomend verkeer er een rukje aan je stuur richting tegemoetkomende auto wordt gegeven. Zicht achteruit ben ik al wat aan gewend. Het is weinig en als er een snelle auto van achteren nadert, is het wel eens schrikken als ie snel dichtbij komt.
Verder nog één vrij irritant nadeel: bij laagstaande zon is de reflectie van de bovenkant van het dashboard in de voorruit prominent aanwezig. Soms is de inval van het zonlicht dusdanig dat de reflectie echt hinderlijk is.
Op naar de 20k
- 18.000 km
We hobbelen lekker verder met de 1.0. Het is een apart motortje, best pittig, maar ook wispelturig. Soms denk ik: Zoooo da's vlot, maar soms is het van: kom op nou!
Het verbruik is simpel: gas erop is zuipen. Rustig rijden geeft een gemiddeld verbruik van 1 op 16 tot 1 op 18, afhankelijk van de hoeveelheid snelweg. Soms rij ik rustiger en haal ik deze waarden. Maar soms heb ik helaas wat meer haast en dan is het ver te zoeken: 1 op 12 tot 1 op 14. Mijn gemiddelde ligt rond de 1 op 14,5 nu.
De 1.4
Dealer Huiskes in Oss heeft er een paar staan, in meerdere varianten (behalve de GT). Ik heb de 1.4 meegekregen voor een proefritje. De 1.4 is zeker een wat vlottere motor, die op de AW rollenbank zelfs dik 160pk doet en dat merk je wel. Maaaarrr ik vind 'm ook wat nerveuzer dan de 1.0. Ben jij degene die wat meer wil proberen om achter Panamera's te blijven? Dan is de 1.4 wellicht de betere keuze. Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen dan zou het waarschijnlijk wel een 1.4 worden. Maar het karakter van de 1.0 spreekt me iets meer aan. Minder bokkig in 1 en 2, maar ook minder vlot dus.
Nog steeds zie ik maar weinig (Pro) Ceeds op de weg. Het is dus een vrij exclusieve auto. De nieuwe Focus, de Golf en Polo alsmede veel jakkerende Fransozen zie je vaak op de weg. Nee ik ben toch tevreden dat ik de Proceed heb gekozen boven de Focus SW.
En de kwart ton zit erop
- 25.000 km
Alweer 25000 heerlijke kilometers gereden in de ProCeed. Wat een heerlijke auto is het. Onlangs ben ik toch (weer) aan het twijfelen gegaan over de 1.0 motor t.o.v. de 1.4, maar ik weet gewoon dat ik met de 1.0 goed zit. Ja de 1.4 is vlotter, maar dat betekent (in mijn geval) ook een vlottere rijstijl en dus een hoger verbruik. Gemiddeld rij ik met de 1.0 nog steeds niet écht zuinig, zo'n 1 op 14,5, waarbij toch redelijk wat korte stukjes zitten. Wellicht dat de (kromme) stikstofregels waarbij we straks allemaal max 100 km per uur mogen gaan rijden ervoor zorgen dat het verbruik toch wat beter wordt ;-)
Verder opmerkelijk dat enkele piepjes en kraakjes vanzelf zijn vertrokken. Ik had er melding van gemaakt bij de dealer, maar ze zijn dus weg. Prima toch. De standaard speakers voldoen prima, in vergelijk met de JBL's vind ik ze misschien wel fijner klinken, minder hard, maar ook minder schel/fel. Aangezien mijn dochter net 18 is geworden en af en toe eens rijdt in de ProCeed, merk ik dat de handmatige verstelbare voorstoel wel een manco is t.o.v. de elektrische variant, maar ja, die zit weer een centimeter hoger en die centimeter heb ik nét nodig voor mijn hoofd aan de hemel ;-)
Verder echt bijna geen opmerkingen over deze auto. Het zicht naar achter blijft slecht, niks aan te doen, dat went. Onlangs wél bijna een kop-straat botsing gehad. De automatische remsysteem vond dat ie moest remmen voor een voorganger, ikzelf zette de rem al in, maar toch greep de het systeem dusdanig in dat ik abrupt volledig tot stilstand kwam. De Audi achter mij kon tenauwernood tot stilstand komen, maar het scheelde niet veel of hij zat achterin! En soms dat de auto vind dat ik de handen aan het stuur moet houden, net terwijl ik schakel of zo. Iets te scherp afgesteld.
Op naar de 30000 beurt dan maar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Ceed
Had je deze auto's al gezien?

Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DynamicLine
- 2020
- 145.959 km

Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDI PHEV DynamicLine I Navi I Camera I Keyless
- 2021
- 32.052 km

Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDI PHEV ExecutiveLine Automaat / Schuif-/Kanteldak / Cruise Control Adaptief / Elekt. Achterklep / Lederen Bekleding / Navigatie / Camera / Stoelverwarming / Stoelventilatie
- 2021
- 41.529 km