Kia Pro_Cee'd 1.6 CVVT X-ecutive (2008)

autoreview

Kia Pro_Ceed
Kia Pro_CeedKia Pro_CeedKia Pro_CeedKia Pro_CeedKia Pro-CeedKia Pro-CeedKia Pro_CeedKia Pro_CeedKia Pro_CeedKia Pro_CeedKia Pro_CeedKia Pro_CeedKia Pro_CeedKia Pro_CeedKia Pro_CeedKia CeedKia Ceed

Signalement

UitvoeringPro_Cee'd 1.6 CVVT X-ecutive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst15.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 15.600 km

Sinds twee weken ben ik de trotse bezitter van een blauwe Kia Pro_Cee’d 1.6 Executive (foto’s volgen). Het was een lastige keuze om mijn eerste nieuwe auto te kopen. In eerste instantie was ik altijd weg van de swift sport. Later begon ik echter steeds meer te twijfelen, met name door het formaat van de auto. Bij de kia, die in de klasse van astra en golf valt had je toch veel en veel meer ruimte.
Omdat ik toch een aantal jaren vooruit moet met de auto was dit natuurlijk geen overbodige luxe.

Tot nu toe blijkt het een hele goede keuze. De auto voelt heel degelijk aan en hij rijdt heel erg lekker.
Verbruik is tegenover mijn peugeot 206 GTI zuinig te noemen. Eerst reed ik namelijk 1:9 en nu kan ik makkelijk rondrijden met 1:15 en ik verwacht dat dit nog iets zal verbeteren.
Verder heeft de 1.6 genoeg pit die ook niet veel onder doet voor de 206 met z’n 2.0 16V. Deze was natuurlijk iets feller en de snelheidsbeleving was iets groter, maar ik denk dat het bij een sprint erg gelijk op zal gaan.

Interieur vind ik ook heel erg in orde, alleen is het jammer dat je de boordcomputer niet aan het stuur kunt bedienen (zoals al meerdere mensen hadden opgemerkt). Airco en Clima werken perfect, en ook de radio is zeer behoorlijk te noemen met hun USB en Ipod aansluiting. Geluid is ook dik in orde.
Stoelen zitten heel lekker, zeker als je hem goed hebt afgesteld. In het begin had ik na een lange rit een beetje last van mijn rug, maar na eenm beetje proberen met de instellingen is dit niet meer voor gekomen.
Ook voelt het (kunst)leer heel erg degelijk aan en het zit ook nog eens lekker.
Vind wel dat de executive uitvoering net iets leuker is dan de basic door alle alu accenten, half leder, lederen stuurwiel e.d.

Het geluid van de auto is ook mooi, bij lage toeren hoor je de motor totaal niet. Op de snelweg hoor je alleen bij hogere (120+) snelheden wat windgeruis en een beetje de motor aangezien hij dan toch 3500 toeren maakt. Een 6e versnelling zou dan wel fijn zijn, ook voor het verbruik.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat het een zeer fijne auto is, waar ik nog geen spijt van heb.

2200 kilometer:
Na toch behoorlijk wat kilometers kan ik alleen mar zeggen dat de auto heerlijk rijdt! Alles gaat nog prima en het is heerlijk om erin te rijden.
Hij is ook nog iets pittiger geworden na ongeveer 1500km, ook omdat ik hem daarna eens iets verder in de toeren heb gejaagd. Dan komt wel het vermogen pas los dat je tot je beschikking hebt. Maar op de snelweg is het prima rijden in de 1.6, terugschakelen is namelijk niet nodig.

Verbruik ligt nu gemiddeld rond de 7,8l/100km met redelijk veel korte ritten binnendoor.
Snelwegverbruik bij 140km/u is rond de 7l/100km en als je 120 blijft rijden is 6,4l/km mogelijk. Dus de boekjes zijn toch een beetje optimistisch maar evengoed vind ik het met mijn manier van rijden toch goed te doen.

Deze week voor de kleine beurt en ik moet zeggen dat het hele fijne 15000 kilometers zijn geweest. De auto rijdt echt nog super en er kraakt werkelijk helemaal niks aan de auto. En dat voor een Kia ;)
De auto is naar mijn idee ook wat 'losser' gekomen. Dit merk je vooral bij het snelweggebruik. Lijkt wat beter te trekken. En remmen dat hij doet, sta ik nog steeds van te kijken. Kon mijn 206GTI niet tegenop.

PROBLEMEN

  • 15.600 km

Er is tot nu toe 1 probleem geweest. De linker schokbreker voor kraakte namelijk een beetje bij zeer lage snelheden. Ik ga er vanuit dat ik de pech had dat het een productiefout was, aangezien hij pas 400km had gereden. Dit zal overigens onder garantie vervangen worden, zodra ze het onderdeel binnen hebben.

De schokdemper is nog niet vervangen door vakantie e.d. maar het kraken is vanzelf helemaal verdwenen. De schokdemper zal toch gewoon vervangen worden voor de zekerheid.

Schokdemper was kostenloos vervangen.
Daarna geen problemen meer gehad, alleen is nu de rubber van de uitlaatbeugels een beetje slap geworden naar mijn idee. Hierdoor rammelt de uitlaat af en toe (met name als de uitlaat goed warm is) Rest niks te melden en woensdag gaat hij voor een kleine beurt naar de dealer.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia

Kia
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 304
 
Arval
Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV 100pk ComfortLine (5D/6H)
€ 378
 
Kia
Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV 100pk ComfortLine (5D/6H)
€ 399
 
Arval
Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi ComfortLine (5D/6H)
€ 459
 
Kia
Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Comfortline (5D/6A)
€ 509
 
Kia
Kia ProCeed 1.0 T-GDi GT-Line (5D/6H)
€ 579
 
Kia
Kia Sportage 1.6 T-GDi Mild Hybrid ComfortLine (5D/6H)
€ 599
 
Kia
Kia EV6 58kWh Air (5D/CVT)
€ 729
 

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens