Kia Picanto 1.0 LXE (2004)

autoreview

Kia Picanto
Kia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia PicantoKia Picanto

Signalement

UitvoeringPicanto 1.0 LXE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst50.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 50.000 km

UPDATE 50000 km.
Kleine beurt net uitgevoerd. Dit jaar zijn er geen bijzonderheden of problemen te melden. Nog steeds tevreden, het blijft een heerlijk rijdend autootje. Enige puntje: de zomerbanden zijn langzamerhand aan vervanging toe. Niet omdat het profiel onder de wettelijke grens komt, maar omdat de grip langzaam begint af te nemen.

INLEIDING
Toen in 2004 onze oude Civic wegens roest de APK niet haalde (jammer, want een erg fijne auto) was het tijd voor een nieuwe boodschappenauto.

Bij een budget van E12000 hadden we de volgende wensen: zuinig, 5 deuren, ruimte voor 3 kids op de achterbank, niet groter dan de Civic.

Proef gereden met de Fabia, Fiesta, Colt, ForFour (die was er nog in 2004), Yaris, C3, Panda en Picanto.

Na de proefrit met de Picanto waren we er wel uit. Dit was veruit de lekkerst rijdende wagen. Remt ook bijzonder goed. Interieurruimte voorin is er volop. Leuke kleurtjes in de door ons gekozen uitvoering. Alle knoppen op een logische plek. Lekker harde en voldoende grote stoelen.

Ook de prijs klopte. We bleven ruim onder ons budget en hielden nog geld over voor een schuifdakje, leuke velgen en de inbouw van een goede stereo.

GEBRUIK
Zo'n 10000km per jaar. Boodschappen in een dorp 5km verderop, 10km-ritjes naar de stad en soms een lange snelwegrit. Meestal wordt er niet harder dan 80km/uur gereden. Op de snelweg is 130-140km/uur goed te doen.

UITERLIJK
In 2004 werd de LX-extra uitvoering geleverd: zwarte lak, deels oranje bekleding, dakspoiler, dorpelverbreders, mistlampen. Dat ziet er toch wel leuk uit, zeker met de 8-spaaks lichtmetalen velgen uit de accessoirecatalogus.

MOTOR
Het 1000cc viercilindertje wordt al langer door zusterconcern Hyundai gebruikt, onder andere in de Atos. Zoeken op problemcar.nl levert geen bijzondere zwakheden op.

De 61pk zijn voldoende voor de Picanto. Van buiten klinkt-ie sportief, een ronkend geluidje. Van binnen is het motorgeluid goed gedempt.

VERSNELLINGSBAK
De 5-bak schakelt soepel, maar heeft nogal lange slagen. Vergeet de als optie leverbare 'sportieve' lederen pookknop. Deze heeft een bijzonder onhandig bevestigingsmechanisme en is daardoor niet goed vast te zetten.

De overbrengingsverhoudingen zijn goed gekozen. Voor een beetje acceleratie is het wel zaak om de motor tot 5000 toeren door te trekken. Bij opschakelen kom je dan weer bij zo'n 3500 rpm uit en blijf je in de powerband. Daaronder heb je, zeker op de snelweg, net te weinig vermogen om snel in te halen.

Net als de motor wordt ook de bak door Hyundai gebruikt. Daar had-ie in het begin nog wel eens probleempje met de lagers (zie problemcar.nl). In de Picanto functioneert-ie prima.

CARROSSERIE
Alle carrosseriedelen sluiten netjes aan, ook de dorpelverbreders en het spoilertje. De torsiestijfheid van de carrosserie is uitstekend. Langzaam scheef rijden over een verkeersdrempel geeft geen gekraak of geknars.

REMMEN
ABS-Schijfremmen rondom, voor geventileerd. Dat zie je niet vaak in deze klasse. Remt erg goed, sterk punt van deze auto.

WIELOPHANGING/VERING/SCHOKDEMPING/WEGLIGGING
Voor MacPherson met stabilisator. Torsie-as achter, zonder stabilisator.

De vering is lekker stug. De stabilisator laat de wagen in bochten weinig overhellen. Niet te vergelijken met het gewaggel van bijv. een Fiat Panda. Wel wat onderstuur.

Schokdemping is ook aan de stevige kant. Op slechte wegen merk je dat de wielen hard zijn opgehangen, meer gestuiter dan onze Civic zaliger.

Op snelwegen hoef je weinig te corrigeren, ook niet bij veel zijwind. Afritten kun je desgewenst snel nemen zonder al te veel onderstuur.

De standaard Hankook banden hebben voldoende grip op droog wegdek, natte rotondes vinden ze minder leuk, tikje lawaaiig ook. Gaan nu 50.000km mee (met gebruik van winterbanden) maar krijgen merkbaar minder grip. Na de winter gaat er nieuw setje zomerbanden om.

Wat mij betreft 1 van de beste kleine autootjes qua rijgedrag.

UITRUSTING
Sterk punt van de Picanto, althans van de duurdere uitvoeringen. Ik ga niet alles opsommen, maar zou niet weten wat er echt mist voor een wagen in dit segment. Ook de accessoirelijst is goed gevuld.

BESTURING
Stuurt erg licht, zeker met nieuwe banden, of een erg hoge bandenspanning. Als je overstapt uit een oudje zonder stuurbekrachtiging dan is dit even wennen. Gelukkig is de besturing voldoende precies.

INTERIEURCOMFORT
Lekker stil, hoge zitpositie, veel glas, goed uitzicht rondom, prima allemaal.

De vorm van de (vrij harde) stoelen is voor mijn vrouw en mij prima. OK, iets meer steun in de onderrug had gemogen. Maar, de zittingen zijn niet te kort en de rugleuning is niet te smal. De zijdelingse steun is voldoende, zolang je niet als een gek bochten doorjakkert. Ook is er veel ruimte voor de voeten en benen. De klachten van te krappe stoelen kan ik niet onderschrijven (zie ook onderaan bij het commentaar).

Kinderen achterin hebben geen klagen. Ruime instap, voldoende beenruimte, riant uitzicht, genoeg hoofdruimte. Voor volwassenen zijn de zittingen en rugleuning achterin aan de korte kant.

Materialen in het interieur voelen degelijk aan, maar zijn wel van harde kunststof. Afwerking is verder prima.

Het interieur in de wat duurdere uitvoeringen is zeker niet saai door de kleurige bekleding. Als optie kozen we voor het zilverkleurige dashboardsegment, staat net wat levendiger.

KOFFERBAK
Als je veel bagage wilt meenemen, laten we zeggen meer dan 2 AH-tassen, dan zul je de achterbank moeten gebruiken of de rugleuning plat moeten gooien. Wel makkelijk dat-ie 2/3 gedeeld is.

BEDIENINGSCOMFORT
De knoppen, handels, etc zitten op de plekken waar je ze verwacht, tenminste als je Aziatische auto's gewend bent.

ONDERHOUD
Ieder jaar of iedere 15.000km een beurt. Afwisselend een grote (E354) en een kleine (E153). Best pittige prijzen dus.

VERBRUIK
De fabrieksopgave van 1 op 19.6 wordt natuurlijk niet gehaald. Maar 1 op 17 vind ik niet slecht.

KOSTEN
Bij 10.000km/jaar en een all-risk met maximale no-claim zijn onze kosten E128 per maand all-in. Zonder afschrijving en renteverlies. Ben ik tevreden mee. Het kostenoverzicht op www.kooger.nl/picanto.xls is tot eind oktober 2009 bijgewerkt.

IN DE PERS
Een aantal jaren geleden won de Picanto een Actieve Veiligheid Test voor A-klasse auto's in Autoweek. Wegligging en remmen waren duidelijk beter dan de rest van het testveld. Was ons tijdens proefritten ook al opgevallen. In de Autobild Special/TUV Report van begin 2009 werd de Picanto best goed beoordeeld. Alleen kapotte lampjes, en vastroestende remklauwen achter. Ook de bij optrekken klapperende uitlaat werd genoemd.

CONCLUSIE
Erg fijn rijdend autootje. Ondanks de afmetingen toch een aangename ruimte-indruk. Lage gemiddelde maandkosten, onderhoud wel vrij duur. Ziet er leuk uit in deze uitvoering. Wel een aantal kleine kwaliteitsmissers, die een goede dealer probleemloos moet kunnen verhelpen. Garantie-afhandeling door Kia Nederland is prima, de ervaring met de KIA dealers is tot heden redelijk goed.

PROBLEMEN

  • 50.000 km

Het eerste deel van de uitlaat kwam tegen het chassis of een chassisdeel aan. Je hoorde dan een klapperend geluid bij het optrekken. Uiteindelijk is bij ons onder garantie de gehele uitlaat vervangen.

De kleppen (3 per cilinder) konden we al snel goed horen. Volgens de Kia service-manager zijn zelfs af fabriek de kleppen niet altijd optimaal gesteld. Onze dealer had geen zin er iets aan te doen, want: dat hoeft officieel pas na 90.000km. Na tussenkomst van Kia zijn ze alsnog gesteld. Iedere grotere beurt laten stellen dus, onze dealer doet dat binnen het grote-beurt tarief.

De accelleratie verliep in eerste instantie niet mooi regelmatig. Duidelijk een geval van niet optimaal motormanagement. Na een terugroepactie werd de krukassensor vervangen.

Later weer dezelfde klachten, en een brandend motorcontrolelampje. Tijdens de beurt werd een defecte nokkenassensor vervangen. Buiten garantie, prijs E175. Vreemdgenoeg ruiken we sindsdien regelmatig een benzinelucht. Na de laatste beurt is dit nog steeds niet verholpen.

Let ook op met de zwarte lak: die is nogal krasgevoelig. Onze kat heeft heel wat krassen veroorzaakt door op zijn nagels van de motorkap af te glijden. Als optie is een wax-oil coating verkrijgbaar, maar of dat echt helpt?

Bij koud winterweer komt er, de eerste meters na vertrek, gekraak uit de voorwielophanging. De dealer heeft dit proberen op te lossen met een heleboel grafietvet. Klacht is weer terug. Mee leren leven dan maar.

Een hoop schoonmaakwerk gehad door lekkend accuzuur. Accu vervangen door een beter exemplaar. Dit probleem kwam ik laatst opnieuw tegen bij een nieuwe Chinese accu in een motorfiets. Tip: check dit zelf even, want de dealer kijkt er niet naar.

Dan dit nog: de dwarstraverse tussen het motorcompartiment en het schutbord bleek behoorlijk te roesten. Dit zie je normaal niet, tot je de rubber strip oplicht waar de motorkap op rust. Vervangen onder garantie. De roestpreventie is dus nog niet optimaal in Korea...

Zelf onderweg even een defect dimlicht of stadslicht vervangen kun je vergeten. Kwaaltje van alle moderne auto's, geen ruimte, je kan er niet bij.

Een aantal malen heeft de dealer onder garantie rammeltjes in dashboard en deuren verholpen.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Picanto

Arval
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 293
 
Kia
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 304
 
DirectLease
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 309
 
Leaseplan
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 335
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens