Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 24.990 km |
KM-stand laatst | 25.900 km |
Verrassend op veel fronten
- 25.900 km
Het wordt tijd voor een review. Ik ga niet mijn hele autogeschiedenis als intro gebruiken, maar ik heb enkele hybride voertuigen gereden en mijn vorige auto was een Kia Proceed GT-Line 1.0. Flitsende auto, gechipt lekker scherp, maar met 3 kinderen begon de beperkte ruimte wel zijn tol te eisen. Ik liep tegen deze Kia Niro aan bij de dealer toen ik op een onderhoudsbeurt stond te wachten. Wat is de Niro verrassend groot van binnen, dat had ik dus echt nooit gedacht!
Ik kon achter mijn bestuurdersstoel zitten en nog houd ik ruimte over. Dat is bijzonder. De kofferbak is kleiner maar ik ben gelukkig uit de kinderwagens. Hier stond mijn nieuwe auto, want hij voldeed aan enkele harde eisen, namelijk hybride en automaat.
Dit is een Dynamicplusline met slechts 24.000 kilometer, gereden door de directeur van het dealerschap. Extra uitgevoerd met leren bekleding en zwart gecoate velgen.
De auto doet wat hij moet doen, dat is wel duidelijk. Ik was CVT gewend bij hybrides, maar de 6-bak schakelt soepel. De auto rijdt met gemak 1 op 20, en 1 op 23 haal ik ook nog wel eens!
Verder natuurlijk van alle gemakken voorzien, zoals lane keep, lane follow, een systeem dat waarschuwt als je voorligger wegrijdt vanuit stilstand, en meer.
De pro's:
-SCC, ofwel smart cruise control. In het begin wennen, ik vond het maar vervelend dat de auto telkens de snelheid aanpast aan de voorligger, maar inmiddels wil ik niet meer zonder. Met SCC ingeschakeld helpt de auto je ook in het midden van de rijstrook te blijven. Dat is best lekker want je hoeft nagenoeg niets te doen. De auto remt ook volledig af als je voorligger remt voor bijvoorbeeld een rood verkeerslicht. Rijden wordt wel heel makkelijk zo!
-Zuinig in gebruik, daar is echt al zoveel over geschreven..
-Beenruimte op de achterbank, precies wat ik zocht. Natuurlijk gaat dit ten koste van je kofferbak, maar het moet ergens vandaan komen.
-De Dynamicplusline is mooi uitgevoerd met ledverlichting aan de buitenzijde.
-Mooie sfeerverlichting in het dashboard, in meerdere kleuren instelbaar.
De con's:
-Deze hybride kan met koude motor niet stilletjes de wijk uitrijden. Zodra je de auto start, gaat de brandstofmotor ook meteen draaien.
-De BSW, blind spot warning is fijn, maar wil vaak onnodig piepen als je op een dubbele strook richting aangeeft, omdat er iemand naast je rijdt. Het geluid is niet uit te zetten.
-Ik las veel klachten over de stuurbekrachtiging en dat deze wiebelig aanvoelde. Ik zet hem bij de con's, maar ik stoor me er niet echt aan.
-De dagrijverlichting werkt alleen aan de voorzijde, waar de Ceed familie ook de achterzijde verlicht heeft in die stand. Vind ik dan toch jammer.
-De ledverlichting buitenzijde gaat ook niet verder dan de buitenzijde. De hemelverlichting en kofferbakverlichting zijn dan weer ouderwetse gloeilampjes. Net als de kentekenverlichting overigens.
Deze review zal na verloop van tijd vermoedelijk nog wel wat updates krijgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.