Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-Niro 64kWh ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 50 km |
KM-stand laatst | 42.876 km |
Zuinig en goed
- 1.300 km
Na een Golf GTE en nog wat omzwervingen nu dan de eerste echte volledige EV. Ik kon kiezen uit de Tesla model 3, de Hyundai Kona, de VW e-golf en de e-Niro. De Tesla 3 vond ik leuk, maar niet de centen waard (lees bijtelling). Dus toen gekozen voor de e-Niro. Maar ja, ruim 1 jaar levertijd. Nog getwijfeld over de e-Golf echter 200 km is echt te weinig (ik rij per dag 200+). Dus de handdoek in de ring en wachten op betere tijden, einde van 2019 vast meer modellen. En toen had de leasemaatschappij opeens een e-Niro snel ter beschikking. Direct gebeld en besteld. En nu een donkerblauwe op de oprit. Snel een nieuwe laadpaal besteld en sinds een week onderweg.
Opgehaald in Rotterdam en de eerste kilometers nog wat onwennig op weg. En ik moet zeggen, het is een topauto. En wat is er dan top aan? Veel!
- De auto is boven verwachting zuinig. Zie de foto’s. 15,0 kWh/100 km met groot gedeelte op de snelweg. Of 13,7 kWh/100 km cruisend over 80 km/u wegen.
- De geluidsinstallatie van JBL is gewoon heel goed. Speakers moeten nog inspelen, maar nu al een helder, transparant en prettig geluid. Via Apple CarPlay of via Bluetooth streamen werkt fijn (referentie Dynaudio VW). Een verademing na de bonkende Bose speakers in de voorganger (Renault Talisman).
- Wegligging prettig. Stuurt strak en ontspannen.
- De vering heeft met kleine keien wel een uitdaging, dan voel je de kilo’s.
- Stoelen zijn top. Ik ben gek op de VW stoelen uit de Golf Highline en GTE, maar deze komen in de buurt. Elektrisch instelbaar met geheugen en instaphulp (de stoel schuift na parkeren een stukje achteruit=instelling). Mooi leer met een witte stiknaad en koeling/verwarming.
- De stuurhulp is op de snelweg prima te doen, op de kleine wegen met fietspad links en rechts gaat ie lekker in het midden rijden. Nou ja lekker... Bij te scherpe bochten moet je alert zijn want dan schakelt het systeem zicht uit.
- Doordat er geen versnellingsbak in zit nog veel comfortabeler dan EDC, DSG enz. Koppel is veel.
- Ruimte in de auto is meer dan voldoende. Met mijn 186 cm en lange benen kan ik goed een plek vinden.
- De navigatie (TomTom) heeft (mits verbonden met je telefoon) meldingen over verkeer. Of het beter is dan Google weet ik nog niet.
En de nadelen. Niet heel veel. Als je verschillende reviews bekijkt op YouTube dan zie je dat deze auto gewaardeerd wordt en vaak bovenaan top 10 lijstjes staat. Een echt nadeel is de servicebeurt. 0m de 15.000 km. Hoezo? Geen olie, geen bougies, Waanzin. Dat doet Tesla beter. Sommige knoppen zijn wel heel plastic, excuus, hoogwaardig kunststof. Maar mijn voorloopauto (Mini Countryman van 40k) was nog minder. Ik mis wel een draaiknop in de middenconsole om navigatie enz. te bedienen. Daarentegen is er gewoon een volumeknop, ja, een knop. En je kan zelfs je dashboardkast openen zonder dat je eerst op een oversized I-Pad een menustructuur moet doorworstelen.
Kortom, na de eerste week zeer tevreden. Later meer wetenswaardigheden. Wil je meer info over de e-Niro laat dan in het bericht hieronder je vraag achter. Kan ik altijd kijken of ik het antwoord weet!
Bijna een jaar verder
- 42.876 km
In mei rijd ik deze auto 1 jaar. Een update. Over het algemeen is het een fijne auto die probleemloos rijdt. Geen bijzonderheden, behalve dat de 'bekende' ratel begint. Zoek voor details op ratel e-Niro. Maar goed, dat wordt een garantiedingetje denk ik....
Mijn bijna jaar samengevat in een paar zinnen:
1. Goed dat er nu een 3-fase model wordt uitgeleverd. Soms heb ik een volledig ledige accu. Ik laad thuis met 4,5 kWh en dan 64 kWh batterij vol krijgen in 16 uur duurt best lang.
2. De 'driver only' optie voor de klimaatbeheersing vind ik matig. Als je die aanzet met Airco is het veel lucht (en dus koud). Gebruik ik dus niet.
3. De verlichting in de zonneklep is 0.9, daar zijn mooiere oplossingen voor. Kijk eens bij VW.
4. Vlot optrekken met nat wegdek is een uitdaging. De banden kunnen zoveel vermogen niet aan. Dan is 4-wiel aandrijving zoals bij Tesla beter.
5. De instelling van de temperatuur is niet standaard in beeld, pas na aanpassen zie je de ingestelde waarde.
6. Nogmaals, iedere 15.000 km een beurt is waanzin.
7. De auto rijdt lekker, is snel. Bij hoge snelheid (>110 km/u) wordt het vlot minder zuinig. in de winter verbruik 17,4 kWh/100 km
8. Verwarming kan niet met de app worden ingeschakeld. Kijk eens bij VW.
9. Instellen van het menu voor systemen is onwerkbaar. Klein scherm waarbij informatie niet scrollt, wel ..... Dus geen idee wat je kan instellen zonder je handleiding erbij te pakken.
10. De hamvraag: De volgende auto dezelfde? Denk van wel, er komen leuke alternatieven maar op 1 acculading 400 km rijden is gewoon goed. En verder rijdt het goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine | Navigatie | Parkeercamera | Climate Control | Cruise Control |
- 2020
- 107.935 km

Kia Niro ExecutiveLine 64 kWh | Panoramadak | Lederen Bekleding | JBL Audio | Dodehoekdetectie | Stoel/Stuurwielverwarming | Elektrisch bedienbare bestuurdersstoel |
- 2021
- 59.888 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid 141pk DCT6 DynamicLine | Trekhaak | Navigatie
- 2019
- 68.970 km