Kia e-Niro 64kWh DynamicLine (2020)

autoreview

Kia e-Niro 64kWh DynamicLine (2020)

Signalement

Uitvoeringe-Niro 64kWh DynamicLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voor het eerst elektrisch

  • 100 km

Dit jaar was het weer tijd voor een nieuwe lease auto. De vorige was een Peugeot 308SW 1.6 diesel en die heb ik 5 jaar gereden. En dat was absoluut geen straf.

Maar goed, tijd voor een nieuwe en ik had vantevoren wel al in mijn hoofd dat ik elektrisch wilde gaan rijden maar veel modellen bieden eigenlijk net iets te weinig actieradius. Ik vind dat het pas echt interessant wordt als ze meer dan 400 kilometer op een volle lading kunnen rijden. Dus toen de Kia e-Niro en de Hyundai e-Kona geïntroduceerd werden leek me dat een interessante optie. Helaas hadden die auto's een levertijd van een jaar en ik had geen zin om zo lang te wachten. Maar dit jaar, waarschijnlijk mede door de corona pandemie, bleek opeens dat de beide auto's snel leverbaar waren. Van de Kona had ik gehoord dat deze best klein is, het is meer een B-segmenter. Maar de e-Niro is wel een C-segmenter. Aan ruimte in ieder geval niets te klagen. Dus ik ben daarin een proefrit gaan maken. Dat was voor mij de eerste keer dat ik elektrisch ging rijden en de eerste keer dat ik een automaat ging rijden. Best wennen dus maar inmiddels zou ik niet meer terug willen naar een schakelbak.

Ik heb gekozen voor de Dynamic line en heb het gevoel dat ik bijna de enige ben die dat heeft gedaan. Maar ik wilde gewoon niet al te veel meer betalen dan voor mijn vorige lease auto. Dat ik dan zaken als lederen bekleding, JBL sound system en stoelverwarming achter moet missen, daar kan ik mee leven. De auto oogt degelijk. Als je de portieren dicht gooit dan hoor je niet zo'n blikken geluid. Best veel knopjes overal dus het was voornamelijk veel uitproberen. Het blijft apart om weg te rijden en geen motor te horen. Dat betekent niet dat het helemaal stil is in de auto. Ik hoor namelijk nog wel wat geluid door de banden. Die zijn kennelijk niet zo stil. Indrukwekkend is de duw in je rug als je gas geeft. En dan is dit nog niet eens de snelste auto in het (elektrische) circuit! Het zicht naar achter valt een beetje tegen en ook bij links of rechts afslaan moet je goed opletten. Het rijden valt niet tegen. De auto ligt goed op de weg. Ik heb nog niet het echte bochtenwerk geprobeeerd

Dan iets over de actieradius en verbruik. Ik heb de auto nu bijna twee weken. Er stond 10 kilometer op de teller en ik kon volgens de boordcomputer nog 442 kilometer rijden. Na 100 rijkilometers (veelal korte stukjes) geeft de uvo app aan dat ik nog 313 kilometer kan rijden met deze lading. Maar dat is wanneer ik geen enkele verwarming aan heb. Want als ik dan de auto start en de verwarming gaan aan, dan kan ik nog maar zo'n 305 kilometer. Het weer zal denk ik hierbij van grote invloed zijn.

Al met al voorlopig nog heel erg blij met de auto. Ook de uvo app waarmee je op afstand de auto alvast kunt voorverwarmen is wel gaaf. Wist je trouwens dat de communicatie via webservices verloopt en dat je dat kunt volgen? Tik in de app op het hamburgermenu linksboven, tik vervolgens op help en tik vervolgens zo'n acht keer op version. Er verschijnen dan drie opties bij in het menu. De eerste, network log, laat zien wat er heen en weer gestuurd wordt. Interessant!

Einde lease

  • 100.000 km

Na 4 jaar is het tijd voor een nieuwe lease auto. Ik heb de afgelopen 4 jaar met veel plezier rond gereden in de Niro. Het elektrisch rijden is me goed bevallen en ook het merk Kia en de service is goed bevallen.

Het enige minpuntje aan deze auto was dat de laadpoort niet altijd meteen ontgrendeld werd. Ik moest dan soms een paar keer op het knopje op de afstandsbediening klikken voordat ik de laadkabel kon loshalen.

Voor de rest niets dan lof. Een degelijke auto, rijdt lekker, is vrij zuinig. Lekker ruim achterin: ik kon gewoon een fiets meenemen met de achterklep dicht.

De navigatie had altijd gelijk. Als er bij file een alternatieve route werd geboden dan was dat meestal de beste optie.

Al met al dus een zeer fijne auto die ik iedereen zou aanraden.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.