Kia e-Niro 64kWh DynamicLine (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | e-Niro 64kWh DynamicLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 100.000 km |
Voor het eerst elektrisch
- 100 km
Dit jaar was het weer tijd voor een nieuwe lease auto. De vorige was een Peugeot 308SW 1.6 diesel en die heb ik 5 jaar gereden. En dat was absoluut geen straf.
Maar goed, tijd voor een nieuwe en ik had vantevoren wel al in mijn hoofd dat ik elektrisch wilde gaan rijden maar veel modellen bieden eigenlijk net iets te weinig actieradius. Ik vind dat het pas echt interessant wordt als ze meer dan 400 kilometer op een volle lading kunnen rijden. Dus toen de Kia e-Niro en de Hyundai e-Kona geïntroduceerd werden leek me dat een interessante optie. Helaas hadden die auto's een levertijd van een jaar en ik had geen zin om zo lang te wachten. Maar dit jaar, waarschijnlijk mede door de corona pandemie, bleek opeens dat de beide auto's snel leverbaar waren. Van de Kona had ik gehoord dat deze best klein is, het is meer een B-segmenter. Maar de e-Niro is wel een C-segmenter. Aan ruimte in ieder geval niets te klagen. Dus ik ben daarin een proefrit gaan maken. Dat was voor mij de eerste keer dat ik elektrisch ging rijden en de eerste keer dat ik een automaat ging rijden. Best wennen dus maar inmiddels zou ik niet meer terug willen naar een schakelbak.
Ik heb gekozen voor de Dynamic line en heb het gevoel dat ik bijna de enige ben die dat heeft gedaan. Maar ik wilde gewoon niet al te veel meer betalen dan voor mijn vorige lease auto. Dat ik dan zaken als lederen bekleding, JBL sound system en stoelverwarming achter moet missen, daar kan ik mee leven. De auto oogt degelijk. Als je de portieren dicht gooit dan hoor je niet zo'n blikken geluid. Best veel knopjes overal dus het was voornamelijk veel uitproberen. Het blijft apart om weg te rijden en geen motor te horen. Dat betekent niet dat het helemaal stil is in de auto. Ik hoor namelijk nog wel wat geluid door de banden. Die zijn kennelijk niet zo stil. Indrukwekkend is de duw in je rug als je gas geeft. En dan is dit nog niet eens de snelste auto in het (elektrische) circuit! Het zicht naar achter valt een beetje tegen en ook bij links of rechts afslaan moet je goed opletten. Het rijden valt niet tegen. De auto ligt goed op de weg. Ik heb nog niet het echte bochtenwerk geprobeeerd
Dan iets over de actieradius en verbruik. Ik heb de auto nu bijna twee weken. Er stond 10 kilometer op de teller en ik kon volgens de boordcomputer nog 442 kilometer rijden. Na 100 rijkilometers (veelal korte stukjes) geeft de uvo app aan dat ik nog 313 kilometer kan rijden met deze lading. Maar dat is wanneer ik geen enkele verwarming aan heb. Want als ik dan de auto start en de verwarming gaan aan, dan kan ik nog maar zo'n 305 kilometer. Het weer zal denk ik hierbij van grote invloed zijn.
Al met al voorlopig nog heel erg blij met de auto. Ook de uvo app waarmee je op afstand de auto alvast kunt voorverwarmen is wel gaaf. Wist je trouwens dat de communicatie via webservices verloopt en dat je dat kunt volgen? Tik in de app op het hamburgermenu linksboven, tik vervolgens op help en tik vervolgens zo'n acht keer op version. Er verschijnen dan drie opties bij in het menu. De eerste, network log, laat zien wat er heen en weer gestuurd wordt. Interessant!
Einde lease
- 100.000 km
Na 4 jaar is het tijd voor een nieuwe lease auto. Ik heb de afgelopen 4 jaar met veel plezier rond gereden in de Niro. Het elektrisch rijden is me goed bevallen en ook het merk Kia en de service is goed bevallen.
Het enige minpuntje aan deze auto was dat de laadpoort niet altijd meteen ontgrendeld werd. Ik moest dan soms een paar keer op het knopje op de afstandsbediening klikken voordat ik de laadkabel kon loshalen.
Voor de rest niets dan lof. Een degelijke auto, rijdt lekker, is vrij zuinig. Lekker ruim achterin: ik kon gewoon een fiets meenemen met de achterklep dicht.
De navigatie had altijd gelijk. Als er bij file een alternatieve route werd geboden dan was dat meestal de beste optie.
Al met al dus een zeer fijne auto die ik iedereen zou aanraden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine |trekhaak|leder|ACC|elek stoel|JBL|
- 2020
- 64.782 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine Schuif-/kanteldak, Dodehoekdetectie, HUD, Stoel- & Stuurwiel verwamd, Navigatie, Nieuw geleverd en dealeronderhouden, 1e eign. BTW-auto
- 2022
- 30.563 km

Kia Niro 64,8 kWh 204pk Aut DynamicLine | Adaptieve cruise control | Trekhaak | Parkeer camera achter
- 2022
- 32.349 km