Kia Cerato 1.6 X-treme (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Cerato 1.6 X-treme |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De eerste indrukken zijn boven verwachting. De auto benadert een Japans kwaliteitsgevoel. De auto is uit de C-klasse, maar heeft de prijs van een B-klasse auto. In vergelijking met mijn vorige auto, een Skoda Fabia (beviel ook heel goed), geeft de auto wel een volwassener gevoel. De Kia Cerato is erg ruim door zijn lange wielbasis. De afwerking binnenin is netjes en zakelijk. De 1.6 motor is heel soepel door een lekker koppel en een vermogen van 105 pk. Bij doortrekken naar een hoger toerental wordt hij wel wat rumoeriger, maar bij een normale rijstijl is hij redelijk stil. Het schakelen gaat wat hakerig; je hoort de pook duidelijk schakelen. De achteruitversnelling moet wel goed worden ingelegd, dat wil nog wel eens niet het geval zijn. Het comfort is goed, de afstelling van de vering is daarop afgestemd. De X-treme-uitvoering is een luxe-uitvoering van de basis LX-airco-uitvoering en is behoorlijk compleet. De remmen zijn erg goed door ABS, EBD en BAS. De reacties op het uiterlijk zijn positief. Veel beter dan de oude Kia-modellen.
Benzineverbruik in de stad is 1:11,7 (rustige rijstijl; schakelen bij 2500 tpm en vijftig in de 4e versnelling).
Update 10-12-2006: gemiddeld verbruik (stad/buitenweg/snelweg) is 1:13,3
Update 10-10-2007: de auto is super betrouwbaar en geeft geen echte problemen.
Update 26-12-2007: het wordt saai, maar de auto doet gewoon goed zijn werk.
PROBLEMEN
Geen problemen, alleen een kleinigheidje: de kofferbakverlichting deed het soms niet. Bleek aan de kofferbakschakelaar te liggen die iets bleef hangen. De garage heeft het netjes verholpen.
Het leek of het stuurslot van de auto defect was, maar dat bleek na een bezoek aan de garage niet het geval. Het stuur moet nl. relatief ver worden gedraaid voordat het stuurslot wordt geactiveerd.
Ik rij weinig.
Ook na 5100 km en na de eerste jaarbeurt geen enkel probleem. De beurt was slechts 100 euro.
Update 10-10-2007: soms hapert de elektrische verstelling van de rechterbuitenspiegel een beetje. Kwestie van even smeren/invetten van het mechaniekje denk ik.
Update 26-12-2007: de tweede jaarbeurt is weer achter de rug; geen problemen. Kosten van de beurt 160 euro (bij officiele Kia-dealer).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.