Kia Ceed Sporty Wagon 1.6 CRDi 128 Super Pack (2011)

autoreview

Kia Ceed Sporty Wagon 1.6 CRDi 128 Super Pack (2011)

Signalement

UitvoeringCeed Sporty Wagon 1.6 CRDi 128 Super Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst59.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe KIA Ceed SW

  • 59.000 km

Vorige auto
Onze vorige auto was een Renault Laguna benzine 1.6 uit 2001. Deze auto heb ik in 2004 gekocht met 100.000 op de teller voor een relatief klein prijsje. Ik verbaasde me destijds over de relatieve luxe auto voor, in mijn ogen, weinig geld. Totdat ik er achter kwam dat de Laguna uit 2001 een reputatie heeft: betrouwbaarheid en het elektronische systeem laten te wensen over. Even dacht ik wat heb ik nu weer gekocht. Er zijn wat problemen geweest:
•De sensoren van de bandenspanning sloegen regelmatig op hol. De eerste keer stond ik ‘s nachts in de stromende regen mijn banden te controleren.
•Displayverlichting van de climate control ging stuk. Klein probleem zou je zeggen, tot Renault aangaf dat een lampje vervangen snel verkeerd kan gaan, ze willen alleen de hele console verwisselen a € 500. Later ben ik toch akkoord gegaan met een revisie console voor de helft van de prijs.
•Bobines die iedere 30.000 km de brui eraan geven. Vervolgens reed ik met een slakkengangetje en schuddend in de auto naar de garage.

Daarnaast vond ik de rekeningen voor het onderhoud vrij hoog. De volgende auto zal in ieder geval geen Renault worden. Het gevoel bij de kwaliteit van het merk is gewoon niet goed.

Zoektocht naar een andere auto
Mijn vrouw en ik gingen daarbij terug van 2 auto’s naar 1 auto en we blijken op jaarbasis zo’n 30.000 km te rijden. Daarom viel onze keuze al snel op een diesel. Daarnaast hebben we een klein kind en dan is een stationuitvoering handig voor de spullen die we regelmatig meenemen. Ik heb een zwak voor VW, dus in eerste instantie hebben we naar verschillende modellen gekeken van het VAG-concern.

En dan: nieuw of tweedehands. Ooit heb ik gezegd dat ik nooit nieuw zou kopen ivm de relatief hoge afschrijving. Echter, met de belastingvrije modellen van de afgelopen jaren zijn we toch stiekem gaan kijken bij verschillende VAG-merken:
•Volkswagen polo. Geen stationuitvoering.
•Skoda Fabia Combi. We hebben erg lang getwijfeld ivm de vele voordelen van deze auto, oa gigantische ruimte, degelijke afwerking, A-label en BPM vrij. Uiteindelijk niet geworden: ik vind vooral de raamstijl van het voorraam zo lelijk, daar kan ik gewoon niet 10 jaar aan voorbij gaan en de motor heeft in mijn beleving onvoldoende vermogen.
•Seat Ibiza ST. Geweldige auto. Alles wat de Fabia heeft, maar dan in een mooier jasje. Niet geworden ivm de beperkte hoofdruimte achterin en de motor.

Een VW Golf vind ik nog steeds een mooie auto. Echter, nieuw gaat dat ver boven ons budget. Daarom zijn we toch weer kijken naar een tweedehands Golf. We hebben een proefrit gemaakt in een Golf van rond 19.000 euro. De auto was ca. 2 jaar oud, relatief kaal uitgerust, had rond de 100.000 op de teller, was geen station. Daarnaast reed de auto voor geen meter: koppelde zwaar en schakelde zwaar. Volgens de VW garage heel normaal. Dat vonden mijn vrouw en ik dus niet. Ik heb in genoeg Golfjes gereden om dit als onzin af te doen. Maar ik was wel klaar met de dealer. Verder kijken dus. Misschien ook maar eens bij een ander merk.

Uiteindelijk zijn mijn vrouw en ik gekomen tot de beslissing om ook eens te kijken naar wat ik B-merken noem: Hyundai en KIA. Daarnaast hebben we een iets hoger budget ingecalculeerd:
•De Hyundai i30 CW diesel 1.6l rijdt echt prima, echter de auto ziet er erg ‘Aziatisch’ uit. Logisch aangezien het een Koreaans merk is, maar toch. Nee, dat werd het niet.
•De KIA Cee’d SW diesel 1.6l verraste ons allebei. Hij rijdt ook prima net als de Hyundai, ruim en betaalbaar. Daarnaast heeft de auto ook een meer ‘Europees’ design.

De KIA Cee’d SW ging het worden.

We hebben daarbij nog wel getwijfeld: Het was erg lastig om een proefrit in een KIA diesel te regelen. Uiteindelijk hebben we een proefrit gemaakt in de Hyundai i30 waarin dezelfde motor is geplaatst. We voelden ons wel een beetje bezwaard om op die manier een indruk te moeten krijgen.

Keuze gemaakt, bestellen
Ik ben geen onderhandelaartype. Bij verkopers krijg ik altijd snel het gevoel dat ik zeur en ga ik voor mijn gevoel te snel overstag. Daar moest ik wat op vinden. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een omgekeerde offerte. We hebben een auto samengesteld vanuit de boekjes en uiteindelijk hebben we een pakket van eisen gemaild naar 10 dealers. Vooraf hebben we even stiekem gekeken op internet wat een auto volgens ons wensenlijstje moet kosten en daar hebben we weer een bedrag vanaf getrokken als richtprijs. 7 dealers reageerden, 4 offertes zaten boven de richtprijs, 3 dealers zaten onder de richtprijs. Uiteindelijk is het Autoplaza Beverwijk geworden. We hebben op 23 september 2011 besteld: de KIA Cee’d SW1.6 Crdi 115 PK, Metallic lak, trekhaak, Comfortpack. Totaal kwamen we inclusief rijklaar maken op een aanschafprijs uit van € 25.750,-. We vonden een meerbedrag van € 1400 voor navigatie/achteruitrijdcamera te veel. Bovendien had ik op internet gelezen dat de kwaliteit van de navigatie en de updates onvoldoende was.

Opleveren door dealer
Een week na het bestellen was het even balen. Kia bood namelijk een nieuwe indeling van pakketten aan en gaf bovendien een prijsverlaging op het standaardmodel.

We hebben gemazzeld bij het opleveren op 10 december 2011. Bij het afleveren bleek dat de dealer ons leverde: de KIA Cee’d SW1.6 Crdi 128 PK Superpack. Alles wat we besteld hadden, incl. navigatie/achteruitrijdcamera. Over de navigatie hebben we met de dealer nog even gesproken. Deze gaf aan dat de navigatie sinds een aantal jaren is aangepast, de kaarten zijn afkomstig van Tele Atlas (TomTom) en de kaarten worden ieder jaar geupdate tijdens de jaarbeurt.

Ik heb de periode tussen het bestellen en leveren behoorlijk getwijfeld over de auto: is de kwaliteitsbeleving voldoende? Ziet de auto er leuk uit in de gekozen kleur en uitvoering? Rijdt de auto wel echt zo lekker, of hebben we ons dat toch een beetje aangepraat? Het is per saldo toch een soort B-merk.

Ik kan u vertellen dat het in alle opzichte een goede auto is: mooi in de lak, alle panelen sluiten keurig aan, mooie materialen in het interieur, geluidsarme motor, voldoende trekkracht en rijdt heerlijk. De hele auto straalt kwaliteit uit.

Ervaringen tot dusver
Ik heb besloten me de eerste 5000 kilometers niet druk te maken over het brandstof gebruik. Daarna ga ik er vanuit dat de auto is ingereden en zal ik een verbruiksstaatje bijhouden.

Een echt kwaliteitsoordeel wil ik bewaren voor de wat langere termijn. Daarom geef ik nu een voorlopig oordeel. Later wordt deze bijgesteld (of niet).

Een paar zaken vind ik wat minder praktisch t.o.v. de Laguna:
•Er is geen digitale weergave van de rijsnelheid op de cruisecontrole.
•Mijn vrouw neemt graag een flesje drinken mee. De plek waar je deze moet neerzetten is wat minder praktisch.
•De opbergvakken lijken wat kleiner en er zijn wat minder opbergvakken.
•Er is geen handig vakje waar je een boodschappenmuntje in kunt steken. Stelt uiteraard niet veel voor, maar het was wel ontzettend praktisch.

Positief:
•De bluetooth telefoonverbinding is goed in te stellen via de display en heeft een zeer goede geluidskwaliteit.
•De achteruitrijdcamera is echt een openbaring: de station biedt toch wat minder goed zicht naar achteren en alleen vertrouwen op piepjes van de sensoren is wat mager voor me.
•We zijn voor ons gevoel zeer snel vertrouwd/gewend aan de auto.

4 januari 2012:
De auto heeft inmiddels ruim 2400 km afgelegd en rijdt heerlijk. De auto is in vergelijking met de Renault Laguna weer een stapje hoger in afwerking en comfort. Daarnaast valt het me op hoe geluidsarm de motor is. Voor een diesel t.o.v. een benzine is dat echt verbazingwekkend (eerste 5 ‘koude’ kilometer even niet meetellen natuurlijk). Een echt eerlijk vergelijk is het natuurlijk niet: er zit 10 jaar verschil tussen beide auto’s.

23 maart 2012:
De auto staat nu op 10.337 kilometers. De afgelopen maanden zijn we de Ceed steeds meer gaan waarderen: lekkere motor, praktisch geen olieverbruik, gevoel van luxe, prettig qua geluidsniveau bij hogere snelheden, veel ruimte ivm de stationuitvoering en vooral tot dusver geen problemen.

Er zijn ook wat minder sterke punten:
Het kunststof van de deuren krast naar mijn gevoel vrij snel. Vooral op de plaatsen waar je snel even met je voet tegenaan stoot merk je dit snel.
Het brandstof gebruik valt me niet mee. We komen tot dusver tot 1 op 18,5.

Ik kan een aantal excuses bedenken: wellicht moest de motor nog deels worden ingereden, koud dus vaak de verwarming aan, donker dus vaak het licht aan. Maar toch heb ik niet het idee een echt zuinige auto te rijden. De komende tijd zal hier meer uitsluitsel over geven.

Tot nu toe ga ik vooral af op het gevoel en dat zegt me dat we een goede auto hebben aangeschaft.

19 augustus:
Vorige week zijn we teruggekomen van een vakantie in Frankrijk met caravan. De auto heeft zich goed gehouden:
-Qua motorische betrouwbaarheid heeft de KIA uitstekend gepresteerd. Met caravan (max gewicht 1350 kg) 1 op 11 gereden en nauwelijks olie gebruikt. Zonder caravan is het gebruik licht verbeterd naar ca 1 op 19. Het laatste blijft voor mij een kleine tegenvaller.
-De navigatie deed uitstekend z'n werk tot de laatste dag. We hadden ingesteld de tolwegen te vermijden en tot onze verrassing stuurde de navi ons per eerste mogelijkheid over de tolwegen. Na een stop in Noord Frankrijk deed de navi wel wat we verwachten. Even een kleine storing denk ik.
-De automatische airco heeft het uitstekend gedaan.

Al met al zijn we nog steeds zeer tevreden met de KIA Ceed. Ik heb de neiging om iedereen te vertellen hoe goed de auto is qua prijs/kwaliteit. Het enige wat me tegenhoud is dat de auto nog relatief nieuw is en weinig km heeft gereden vergeleken met mijn vorige auto's. Nog even een paar jaar pas op de plaats voor ik echt iets mag gaan roepen.

5 sept. 2013,59.000 km:
Inmiddels zijn we ruim een jaar en een grote vakantie met caravan verder. De Ceed bevalt ons nog steeds zeer goed. Onkosten bij onderhoud vielen tot dusver mee, brandstofverbruik is gedaald tot 1 liter op 20 km en de auto rijdt zoals eerder gemeld geweldig.

Geen minpunten? Jawel een paar:
- Het kunststof van de Ceed is echt krasgevoelig. Vooral bij de deuren.
- De navigatie van KIA valt me achteraf toch tegen. Allereerst de navigatiestem is af en toe zeer slecht hoorbaar door een raar soort dialect. De instructies zijn niet altijd logisch/handig en geven regelmatig misverstanden.

27 december 2013:
De auto heeft z'n jaarlijkse 30.000 km beurt gehad. Geen gebreken, wel veel zaken standaard ververst, vervangen etc.
Ik heb wel een wat dubbel gevoel bij de servicebeurten van KIA. Aan de ene kant voelt het goed dat afhankelijk van de servicebeurt vloeistoffen en filters worden vervangen. Aan de andere kant voelt het als diefstal als wordt gezegd "Geen gebreken", maar wel een rekening van 500 euro +. Dat maakt dat mijn gevoel bij de kosten nog niet goed is. Hoe ervaren andere KIA rijders dat?

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.