Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicLine (2021)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Duitse degelijkheid uit Korea? Het kan!
- 25.000 km
Na jaren zelf altijd gesleuteld te hebben en geen zin meer toch gaan kijken in de private lease sector. Van alles gezien en bij Kia uitgekomen.
De binnenkant.
Hij ziet er van binnen netjes uit. De gebruikte materialen, dashboard en de gehele indruk zijn zeer goed. Je merkt dat je niet in een karige auto zit, alle luxe is aanwezig en vooral het grote scherm is fijn en werkt goed. Ik vraag me wel nog steeds af wie er naar knisperend houtvuur wilt luisteren tijdens het rijden. De stoelen zitten prima, ook als je naar zuid Frankrijk rijd. De gordels daarentegen hadden ze anders mogen plaatsen, de kids zitten vaak met hun voeten tegen de voorgordel aan en het heeft wel even geduurd om ze duidelijk te maken dat het irritant is. De stiksels in de bekleding van de stoelen/bank zien er net even niet zo perfect uit als bij mijn nieuwe Polo die ik ook heb maar dat mag de pret niet drukken. De geluidsintallatie is redelijk. Het stuur ligt lekker in de hand en alles kan bediend worden vanaf het stuur.
De motor.
Ik vraag me af waar die 120 pk is. In mijn beleving is hij wat traag. Verder loopt het blok mooi, geen rare geluiden of trillingen bij koude loop. Nou moet ik eerlijk zeggen dat de auto voor de Kia een A4 Avant 2,8V6 Quatro was dus dan voelt de Kia misschien onterecht wat traag aan. Verder zeer betrouwbaar en geen olieverbruik of iets dergelijks. Zuinig is deze auto wel, omdat ik jaren enkel 6 cillinders heb gereden vond ik het natuurlijk al snel zuinig. Een gemiddelde van 1/16 waarbij de auto voornamelijk in de bebouwde kom rijd vindt ik dan toch wel netjes.
Buitenkant.
Van buiten oogt hij gewoon goed. Het is een mooie auto en het model is natuurlijk niet voor niets een goed verkocht/geleased model.
Algehele indruk.
We hebben er nu ruim 25.000 km mee gereden, dit vooral omdat het in het begin de hoofdauto was, na het arriveren van de Polo ruim een jaar geleden rijd de vrouw er mee en is het haar auto waar ze blij mee is. Ik kan verder melden dat deze auto zeer goed bevalt, hij doet zijn werk en er zijn geen rare dingen geweest. Verder, deze auto geeft je hetzelfde gevoel als een VW, bijvoorbeeld, je stapt in en rijd weg alsof je hem al jaren hebt. Alles voelt vetrouwd aan en zit waar het hoort.
Geen minpunt?
Enkel een paar, en wel wat ik al vaker heb gelezen, het afrol geluid dat je in de auto hoort. Het viel me in eerste instantie niet echt op tot, jawel, na een redelijke lange tijd in de Polo gereden te hebben ik opeens met de Kia op pad ging, en toen viel het me meteen op. Dit is wat jammer, het doet afbreuk aan de verder zeer goede kwalitietsbeleving van de auto. De bezineklep sluit opeens niet meer lekker, hij is wel dicht maar steekt iets buiten de carroserie, hier bij de komende beurt even naar laten kijken. En dan toch het tamme karakter van motor. Van 120 PK verwacht je toch iets meer beleving.
Kosten
Omdat het private lease is zien we natuurlijk nooit iets van de kosten van het onderhoud terug. Omdat er niets bijzonders opvalt zullen deze normaal zijn die bij het onderhoud horen. Toen ik ging kijken voor private lease ben ik ook bij Ford en Volkswagen geweest. Qua ruimte en aankleding is deze auto gewoon de beste value for money van dit trio. Hij heeft een nieuwprijs van 26000 euro, en probeer daar maar eens een goed uitgeruste Variant of Focus te krijgen, dat gaat je niet lukken. De maandelijkse leasprijs in 418 euro en dat is een goede prijs.
Kia lease.
Hier kan ik kort over zijn. Alles is prima geregeld. Nadat ik de Polo kreeg via mijn huidige werkgever kon zonder de eerder afgespoken en te verwachten kilometers per jaar bijgesteld worden. Ze deden daar totaal niet moeilijk over en het was vrij snel geregeld. Ook voor de niet gereden kilometers komt een kleine vergoeding voor terug.
De garage.
De auto is via Welling geleverd. Daar waar ze bij de Ford dealer vanuit een bureaustoel nauwelijks aanstalte maakten om je te woord te staan en er geen proefrit mogelijk was op de betreffende dag vond ik de algehele indruk bij hun iets minder. Je bied op zijn minst iemand een kopje koffie aan en laat niemand een kwartier wachten in de showroom. Dat was bij de Kia dealer beter, direct contact gelegd en profesioneel en klantvriendelijk geholpen. Meteen een proefrit kunnen maken en verder alles duidelijk uitgelegd. Zo hoort dat.
Beurt.
- 26.350 km
De Kia heeft een beurt gehad. Een kleine wel te verstaan. Omdat het hier om private lease gaat zie ik de rekening niet, gelukkig. Batterij sleutel vervangen, ruitenwissers voor en achter vervangen en twee nieuwe voorbanden. Alles netjes afgehandeld en volgens planning gegaan. Ik kan niet meer dan zeggen dat de service zeer goed is bij de dealer. Een van de voorbanden had trouwens schade, was een stuk uit de wang van de band. Waarschijnlijk iets geraakt.
De Kia
- 35.000 km
Nog steeds rijden we naar volle tevredenheid met onze Kia. Het is en blijft gewoon een goeie prettige auto om mee te rijden. Afgelopen zomer is de tankklep in orde gemaakt, hij sloot niet helemaal goed en er was een druksensor defect. Beide gemaakt onder garantie, nu zal dat op zich niet veel uitmaken omdat de auto geleased is. Ook zeer tevreden over Hedin, de dealer. Kortom, de Kia is een blijvertje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.