Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi ComfortLine (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi ComfortLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 25.076 km |
KM-stand laatst | 31.000 km |
Long shortlease
- 27.887 km
I N T R O
Mijn met zorg samengestelde Focus moest retour leasemaatschappij maar de nieuw bestelde Octavia wordt waarschijnlijk ergens rond Sint Juttemis een keertje geleverd. Geen paniek, de leasemaatschappij had 'shortlease' auto's beschikbaar. "Zal wel een Kia worden, ofzo", zei ik nog. Want half Nederland rijdt tegenwoordig Kia. En zo geschiedde. Er waren ook een Leon ST en een Golf Variant beschikbaar, maar beiden hadden een significant hogere fiscale waarde en (ook) geen speciale aantrekkingskracht op mij. En de Kia was als enige ook in een andere kleur dan zwart beschikbaar, namelijk -hoe exotisch en uitbundig- zilvergrijs. Een auto die ik zelf niet besteld zou hebben (al helemaal niet in die kleur, grijs/zwart/wit zijn harde no go's voor mij) maar waarschijnlijk nog wel een tijdje in blijf rijden.
Er staan al diverse reviews van de Ceed Sportswagon op de site (logisch want je ziet ze werkelijk op iedere straathoek), maar ik zag er nog geen van het instapmodel (Comfortline). Dus misschien toch eens aardig om te schrijven hoe dat bevalt, deze momenteel -na de Suzuki Swace- betaalbaarste stationwagon op de markt. Fiscale waarde €25.845 (als je 'm nu bestelt echter al € 27.050).
U I T R U S T I N G
Hoe karig is zoiets uitgerust dan? Valt eigenlijk wel mee. Dual zone climate control, lichtsensor, automatisch grootlicht zitten erop. Geen on board navigatiesysteem maar wel draadloze Apple Carplay en Android Auto (alles wat ik nodig heb). Geen parkeersensoren maar wel een achteruitrijcamera; Eigenlijk volstaat dat ook uitstekend, het ontbreken van de piepjes is rustgevend. Wel vind ik de stoelen net aan, alleen de basisverstelmogelijkheden zijn aanwezig. Ik voel mijn onderrug vaker zeuren dan ik gewend was.
Aanvulling 20230616:
De audio is op dit niveau zes speakers en een basale equalizer voor hoog/midden/lage tonen, geen subwoofers oid. Dat had ik in de Focus wel (B&O Play), dat was lollig maar eerlijk gezegd vind ik het geluid in de Kia prima te doen. Ik hou erg van keiharde metal, een genre wat mijns inziens lastig af te regelen qua geluid, maar ook dat komt best mooi door op hoog volume zonder in een brei te verzanden. Je moet het volume wel vrij ver open draaien om wat te horen, vermogen van de installatie lijkt niet heel hoog.
Als verwende leaserijder mis ik zaken als automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor, keyless entry & start, stuurwielverwarming, etc, maar ik vind het niet gek dat dat op deze uitvoering niet zit. Wat me wel irriteert is de raambediening. Die heeft geen "one touch"-functie, je moet de knop ingedrukt houden om te openen of sluiten. Als je regelmatig in parkeergarages moet zijn is dat onhandig. En ik vraag me of het ontbreken van die functionaliteit nou echt zoveel kosten bespaart.
Waar Kia bij deze uitvoering niet op bezuinigd heeft zijn de actieve rijhulpsystemen: LKAS, LFA, FCA en DAW incl. LVDA. Kort verhaal lang: Hij houdt je binnen de lijntjes en desgewenst precies in het midden van de rijstrook, hij detecteert fietsers, voetgangers en andere obstakels en remt er desnoods voor, en hij ziet als je moe wordt. Hoe het functioneert kom ik nog even op terug, maar wat mij betreft had Kia al die toestanden weg mogen laten en ruil voor praktische en comfortverhogende uitrusting.
Al met al zou ik zelf voor een iets luxere uitvoering gaan, zoals de meeste klanten ook lijken te doen. Kia kennende zit daarop wel alles wat je wel en niet miste.
U I T E R L IJ K
Vanbinnen grijs en grauw maar het ziet er strak en verzorgd uit, beter dan bijvoorbeeld een Focus. Het voelt bovendeel heel solide aan en is rammelvrij. Betaal je wat meer dan krijg je meer chroomrandjes, een rollo over je bekerhouders (die je vervolgens altijd open hebt, maar dat terzijde), armsteun achterin, mooiere bekleding, dat soort dingetjes. Maar dit is gewoon keurig.
Vanbuiten vind ik het een verfrissend conservatief ding. En -voor mij zeldzaam- ik vind m mooier dan de hatchback, de extra lengte en brede kont staan 'm goed.
P R A K T I S C H
Een stationwagon hoort gebruiksgemak te bieden. Dat gaat best goed. Aflegruimte in het interieur is oké, niet zo goed als in de Focus. Voorin zou je vrij makkelijk een goede zitpositie moeten kunnen vinden. Beenruimte achterin is matig, een Focus of Octavia scoort hier veel beter. Als je rechts op de achterbank een isofix base + maxicosi hebt staan moet de passigiersstoel verder naar voren dan echt prettig is.
Piece de resistance is natuurlijk de kofferbak, 625 litertjes groot. De Focus hatchback die ik hiervoor had werd een tikkie problematisch als de kinderwagen mee moest, passen en meten om de achterklep dicht te krijgen. Bij de Kia smijt je die boel erin en moet je zoeken om het terug te vinden, bij wijze van spreken. Ook mooi zijn de vakjes die er in de bodem zijn gemaakt. Je kunt de rolhoes er netjes in kwijt maar ook allerlei tasjes, gereedschapjes en andere rommeltjes. Erg netjes gedaan.
Qua bediening is het meeste ook volstrekt helder. Kia's infotainment is wat mij betreft niet het meest intuïtieve, maar omdat er niet zoveel functies opzitten is het te doen. Wel weer lollig voor zo'n relatief kale auto is dat je kunt instellen hoe vaak de richtingaanwijzers moeten knipperen bij aantikken. Prettig ook dat de teller automatisch reset na een tankbeurt, en een derde tellertje reset per rit. Lane keeping assist staat by default aan elke rit, maar door de fysieke knop daarvoor een paar tellen ingedrukt te houden schakel je het uit.
Opvallend overigens is hoeveel herrie de climate control maakt. Bij een hoge stand van de ventilator komt er een vrij zware brom uit. Herkent iemand dit?
R IJ D E N
Ik heb ooit proefgereden in een Ceed hatchback Exclusiveplusnogwat met de 1.4 DCT. Een heel luxe en redelijk vlotte uitvoering dus. Ik was er niet van onder de indruk. Voelde looiig aan en de bediening was niet intuïtief. Inmiddels zijn we een facelift verder en heb ik dus een Kia die geenszins vlot of sportief probeert te zijn. 16" velgen met 205mm brede banden (Michelin Primacy 4) eronder en een motortje zo groot als een melkpak. Rechtuit rijdend is het wat deinerig, niet onplezierig, en de auto voelt niet zwaar of looiig aan. De besturing is extreem licht en gevoelloos, rechtuit ben je daardoor vaak aan het corrigeren en lange bochten worden wat rafelig. Ondanks de niet sportieve banden lijkt onderstuur erg ver weg, waarschijnlijk dankzij het beperkte gewicht (op de neus). Als je wat vlotter rijdt wordt de koets wel erg onrustig, dat weerhoudt je daarvan. Verkeersdrempels neemt-ie niet fijn, je wordt flink door elkaar geschud. Typisch voor een station is dat de achteras relatief stug is, dat helpt daar niet bij. Mijn vorige Focus had 18" velgen met sportieve brede banden en een panoramadak. De Kia is mede door het ontbreken daarvan aanzienlijk veel stiller. Herrie uit de achterste wielkasten, waar ik in reviews over lees, ontbreekt bij mijn auto volkomen.
De lane keeping assist is, zoals het een dergelijk systeem betaamt, irritant. Dat gaat dus uit. De lane centering assist is actieve stuurhulp. Het doet precies wat je verwacht, en best goed, maar je moet zelf het stuur (periodiek) vast blijven houden. Heel handig als je tijdens het rijden dingen wilt doen die je tijdens het rijden niet zou moeten doen. De toegevoegde waarde ontgaat mij dus. De botswaarschuwing heeft nog niet onterecht gewaarschuwd (itt de Focus) en is volgens mij überhaupt niet uit te schakelen. Maar daar heb ik tot dusver geen moeite mee.
Aanvulling 20230616:
Het gaspedaal heeft een raar soort 'begrenzer'. Als je volgas geeft, moet je nog een door een weerstandje (soort knopje) heen trappen om echt het onderste uit de kan te krijgen. Ik dacht dat alleen Franse auto's dat soort ongein hadden. Wederom, de toegevoegde waarde is mij vreemd.
Aanvulling 20230620:
De cruise control heeft ook een onhebbelijkheidje: Bij het schakelen wordt de ingestelde snelheid onderbroken. Op zich hebben wel meer instapmodellen dat, maar ik was dat niet meer gewend. Veel prettig als de CC gewoon ingeschakeld blijft als je schakelt.
Conclusie: Vlees noch vis, maar/en dan wel vrij matig bereid. Een Focus of Astra laat zien dat comfort en stuurplezier wel samen kunnen gaan.
A A N D R IJ F L IJ N
De Focus had een tweeliter diesel met 150pk/370Nm, met altijd koppel genoeg zolang de toerenteller net boven de 1000/min stond. En was sowieso aangenaam vlot. Nu dus een 1.0 driecilinder met 120pk en 172Nm. Over dit soort downsizemotoren lees je vaak dat ze 'adequaat' zijn. Meer geef ik het ook echt niet. In praktijk is vlot invoegen op de snelweg of autoweg best spannend naar mijn smaak. Toeren maken is het devies. Pas vanaf 3000 toeren begint de motor een beetje oké aan het gas te hangen, en de versnelling zijn erg lang. De 2 bijvoorbeeld reikt van 16 tot net geen 100 km/h, wat erop neerkomt dat de boel vaak niet bij de les is. Op de snelweg schakel ik meestal 1 a 2 versnellingen terug als ik enigszins vlot ergens voorbij wil. Het zesbakje schakelt ietwat hakerig maar wel precies, de pook zou zwaarder aan mogen voelen. Bij vlot optrekken is het best lastig de schakelmomenten soepel te laten verlopen. De schakelindicator wil graag dat je bij lagere snelheden onder de 2000 toeren blijft (60 km/h in 5 bijvoorbeeld), maar dan wordt de boel erg brommerig en is de gasrespons nihil.
Al met al, als je geen bezwaar hebt tegen een beetje poken en toeren maken (en dus wellicht niet zo zuinig rijden als mogelijk), en dat rasperige geluid van een driecilinder kan waarderen, is het best oké. Gemiddeld verbruik bij mij tot dusver 1 op 16,3. Dat is niet zo heel veel slechter dan ik met de Focus haalde.
C O N C L U S I E
Al met al bevalt het ding best prima. Hij is praktisch, doet wat-ie moet doen en irriteert daarbij maar een heel klein beetje. En ik moet zeggen, laatst werd ik ingehaald door een Proceed in groen metallic. Dat model deed mij nooit zoveel, maar zoals-ie daar reed, en geholpen door mijn eigen ervaring met het merk, werd ik er toch wel hebberig van. Dat is toch misschien een soort schouderklopje voor de Ceed.
Ingeleverd
- 31.000 km
De Ceed is begin augustus retour leasemaatschappij gegaan, nadat ik er in 3 maanden zo'n 6000 kilometer mee heb gereden. Gemiddeld verbruik onder zomerse omstandigheden 1 op 16,8. Geen onderhoud of anderszins bijzonderheden te melden.
Nu rijd ik inmiddels al een aantal maanden in de oorspronkelijk bestelde Skoda Octavia. Mede dankzij die auto kom ik tot een -voor mij- opzienbarend advies: Als je deze Ceed met de 1.0 motor wilt, neem 'm dan met automaat. Of probeer die in ieder geval even uit.
Ik heb niks met automaatbakken, maar dankzij de Skoda weet ik nu heel zeker dat die handbak in de Ceed niet te prefereren is. Het schakelen an sich gaat wel, maar kan veel beter. Maar veel belangrijker, de bakverhoudingen zijn zo verrekte lang dat de driveability er ernstig onder lijdt. Dus die paar duizend piek extra voor de DCT-7 zijn waarschijnlijk goed besteed.
Review van de Skoda volgt te zijner tijd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Ceed
Had je deze auto's al gezien?

Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDI PHEV DynamicLine I Navi I Camera I Keyless
- 2021
- 32.052 km

Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDI PHEV ExecutiveLine Automaat / Schuif-/Kanteldak / Cruise Control Adaptief / Elekt. Achterklep / Lederen Bekleding / Navigatie / Camera / Stoelverwarming / Stoelventilatie
- 2021
- 41.529 km

Kia Ceed 1.5 T-GDi GT-Line | ACHTERUITRIJCAMERA | NAVIGATIE SYSTEEM | CLIMATE CONTROL | AFNEEMBARE TREKHAAK |
- 2023
- 37.739 km